Inlägg från: Anonym (Kalle Krita) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kalle Krita)

Inga pengar för att åka till jobbet

Det är ju bara en tillfällig svacka, så du kan väl skaffa ett Preem-kort eller liknande och tanka på så länge, så betalar du det när du har fått lön.

• Anonym (Kalle Krita)
    Anonym (S) skrev 2023-09-09 21:23:06 följande:
    Men vad för tips tänkte du att du skulle få som inte sälja och inte lån????

Om du inte kommer till jobbet så spelar din anställningsform ingen roll, det är grund för uppsägning, du har ju inte uppfyllt din del av avtalet

Och FYI, Preem-kort är också lån...
    Jag ser snarare Preem-kort och Ica-kredit som vanliga betalmedel man handlar med och sen betalar i samband med räkningarna vid månadens slut. Det brukar vara räntefritt om man balanserar saldot inom 60 dagar eller så. Nu har ju TS bara en tillfällig liten svacka, så det vore överdrivet att börja sälja saker, tycker jag.
  • Anonym (Kalle Krita)
    steffenn skrev 2023-09-09 21:37:20 följande:
    Jajamänsan! Dock inte varit med 1år ännu får man ersättning ändå isåfall? Ifall att det skulle behövas alltså!
    För att få vanlig a-kassa behöver du bara ha jobbat 6 månader. För att få den extra inkomstförsäkringen gäller dock andra regler. I mitt fackförbund måste man ha varit med 1 år för att få av den.
  • Anonym (Kalle Krita)
    Anonym (E) skrev 2023-09-09 21:51:17 följande:
    Nja, jobbat sex månader ja. Men enligt denna sida så måste man ha varit medlem i tolv månader ändå. Vilket fack är du med i? De kanske har andra regler.

www.sverigesakassor.se/for-arbetssokande/vem-kan-fa-ersattning/

Den inkomstbaserade ersättningen är upp till 80 procent av din tidigare lön och högst 26 400 kronor per månad före skatt. Den kan du söka om du

är medlem i en a-kassa och har varit det under de senaste tolv månaderna

har arbetat minst 60 timmar per månad under sex av de senaste tolv månaderna

är arbetslös, anmäld på Arbetsförmedlingen och söker nytt jobb aktivt.
    Jag är med i Vision, men du har säkert rätt. Har inte så bra koll. Men har för mig att det ska räcka med sex månader för att uppfylla ett nytt arbetsvillkor, eller så var det bara tillfälligt under pandemin.
Svar på tråden Inga pengar för att åka till jobbet