Inlägg från: Anonym (Sur Patron) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sur Patron)

Tycker du om att tala om för andra hur dom ska leva sina

liv?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du om att tala om för andra hur dom ska leva sina
  • Anonym (Sur Patron)

Det är vanligt att folk vill tala om för andra hur dom ska göra och vara. Och ofta saknar dom ödmjukhet och förståelse för att alla människor inte är likadana. Det är besserwisser-attityd, ofta rätt så tyken attityd.

Gör som jag gjorde, för det funkade för mig.

Då blir du lika lycklig som jag är nu.

Alla mina vänner har också gjort som jag gjorde.

Så som du gör är fel.

• Anonym (Sur Patron)
    Anonym (Omtänksam) skrev 2023-09-09 08:46:24 följande:

Ja, det är omtänksamt att vägleda människor rätt. Att bara tänka på sig själv och strunta i andra är egoistiskt.

Tyvärr så handlar det oftast inte om att vägleda. Det är mer att tala om för andra hur dom ska göra. Och det bästa är att göra som dom gjorde. För dom vet bäst.
  • Anonym (Sur Patron)
    Anonym (40ish) skrev 2023-09-09 08:54:16 följande:

Inom sex och sånt har jag i princip aldrig varit med om att folk vill ge råd och berätta hur man ska göra..

Ger aldrig heller egna tips.

Det har jag varit med om. Både irl och här. Finns mängder av trådar där folk som vet bäst talar om för andra hur de ska ligga, få till ett ligg, dejta, flirta, osv.
  • Anonym (Sur Patron)

En annan sak jag har sett är att de som talar om för dig hur du ska leva ditt liv, för deras egna liv är jättebra, inte vill höra när du mår dåligt. Då ska man tänka på att det finns andra som har det värre. När deras egna liv sen inte går på räls och de har motgångar, då är plötsligt deras problem störst, de mår sämst av alla, och vill att andra ska lyssna och bry sig. De är då jordens medelpunkt. 

• Anonym (Sur Patron)
    Anonym (Sur Patron) skrev 2023-09-09 09:34:57 följande:

En annan sak jag har sett är att de som talar om för dig hur du ska leva ditt liv, för deras egna liv är jättebra, inte vill höra när du mår dåligt. Då ska man tänka på att det finns andra som har det värre. När deras egna liv sen inte går på räls och de har motgångar, då är plötsligt deras problem störst, de mår sämst av alla, och vill att andra ska lyssna och bry sig. De är då jordens medelpunkt. 

Det kanske är så att deras liv är mer värt, eftersom de har fått bekräftelse och kvitto på att de duger. De har ju ändå haft förhållanden. Jag och andra som kanske inte har haft förhållanden, vi har lite mindre värde.
  • Anonym (Sur Patron)
    Anonym (M) skrev 2023-09-09 11:51:11 följande:
    Bra exempel och jag förstår att han trycker tumme ner då han uppenbart blev svarslös på frågan vad han menar med värde.
    Tycker inte jag ska behöva förklara nåt som redan är solklart om man läser det jag skrev.
  • Anonym (Sur Patron)

Tänker på en låt av The Hellacopters som börjar såhär

You are nothin'
    I'm for real

Den attityden har de som talar om för andra hur man ska tänka och göra.

• Anonym (Sur Patron)
    Anonym (Samma spår) skrev 2023-09-10 13:30:16 följande:

Så väntat  att alla  alternativ utom ett ger dig de  svar du vill ha. 
    Varför göra en sån här tråd? 
    Du kommer inte ändra dig ändå
     Hur kan FL godkänna dina inlägg? 

Det är en tråd bara. Min frågeställning är seriös, men nån driver med TS. Nån blir provocerad. Nån försöker övertyga TS om att det inte ser ut såhär. Så som det ser ut i många andra trådar.
  • Anonym (Sur Patron)
    Anonym (Mogen kvinna) skrev 2023-09-10 13:16:44 följande:

Att tala om för andra hur de ska leva sina liv är bland det värsta jag vet.
    Om någon ber mig om råd så ställer jag först motfrågan "Hur tänker du", därefter avgör jag om jag kan och om jag överhuvudtaget behöver ge något råd.

Människor som tror sig sitta på lösningarna är oftast inskränkta och enkelspåriga människor som tror att allt är svart eller vitt- Livet har lärt mig att det mesta är nyanser av grått

Ja, tänk om fler förstod det. Att bara för att nåt funkade för dig så är inte det Universallösningen som funkar för alla. 
  • Anonym (Sur Patron)
    Mandel skrev 2023-09-19 08:13:57 följande:

Inte talar om i den bemärkelsen att jag oombedd talar om för någon hur de ska leva sina liv.
    Däremot kan jag om någon vän frågar om saker och ting råda, men alltid poängtera att det är min åsikt/ståndpunkt och ingen lag de måste följa.

Enligt min erfarenhet så är det vanligt med människor (i mitt fall kvinnor) som oombett talar om för mig hur jag ska vara, och hur jag ska se ut.
Svar på tråden Tycker du om att tala om för andra hur dom ska leva sina