• Anonym (Sur Patron)

Tycker du om att tala om för andra hur dom ska leva sina

liv?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du om att tala om för andra hur dom ska leva sina
  • Anonym (Igen)

Välkommen tillbaka Kaffedraken 

• Anonym (Sur Patron)

Det är vanligt att folk vill tala om för andra hur dom ska göra och vara. Och ofta saknar dom ödmjukhet och förståelse för att alla människor inte är likadana. Det är besserwisser-attityd, ofta rätt så tyken attityd.

Gör som jag gjorde, för det funkade för mig.

Då blir du lika lycklig som jag är nu.

Alla mina vänner har också gjort som jag gjorde.

Så som du gör är fel.

• Anonym (Omtänksam)

Ja, det är omtänksamt att vägleda människor rätt. Att bara tänka på sig själv och strunta i andra är egoistiskt.

• Anonym (40ish)

Inom sex och sånt har jag i princip aldrig varit med om att folk vill ge råd och berätta hur man ska göra..

Ger aldrig heller egna tips.

• Anonym (Sur Patron)
    Anonym (Omtänksam) skrev 2023-09-09 08:46:24 följande:

Ja, det är omtänksamt att vägleda människor rätt. Att bara tänka på sig själv och strunta i andra är egoistiskt.

Tyvärr så handlar det oftast inte om att vägleda. Det är mer att tala om för andra hur dom ska göra. Och det bästa är att göra som dom gjorde. För dom vet bäst.
  • Anonym (Sur Patron)
    Anonym (40ish) skrev 2023-09-09 08:54:16 följande:

Inom sex och sånt har jag i princip aldrig varit med om att folk vill ge råd och berätta hur man ska göra..

Ger aldrig heller egna tips.

Det har jag varit med om. Både irl och här. Finns mängder av trådar där folk som vet bäst talar om för andra hur de ska ligga, få till ett ligg, dejta, flirta, osv.
  • Anonym (Sur Patron)

En annan sak jag har sett är att de som talar om för dig hur du ska leva ditt liv, för deras egna liv är jättebra, inte vill höra när du mår dåligt. Då ska man tänka på att det finns andra som har det värre. När deras egna liv sen inte går på räls och de har motgångar, då är plötsligt deras problem störst, de mår sämst av alla, och vill att andra ska lyssna och bry sig. De är då jordens medelpunkt. 

• Anonym (Omtänksam)
    Anonym (Sur Patron) skrev 2023-09-09 08:56:12 följande:
    Tyvärr så handlar det oftast inte om att vägleda. Det är mer att tala om för andra hur dom ska göra. Och det bästa är att göra som dom gjorde. För dom vet bäst.
    De vet bäst - inte dom.

Se där. Nu talade jag om för dig hur du borde skriva. För att jag vet bäst och vill dela med mig av mina kunskaper. Det är omtanke. Jag hade bara kunnat låta det passera och inte bry mig, men eftersom jag bryr mig om andra människor så ville jag hjälpa dig. Varsågod.
  • Anonym (nuftig)

De som frågar om råd får råd.

Men jag är noga med att säga att detta är ju vad jag hade gjort och vi har kannske inte lika personlighet eller toleransgränser så du måste ju känna efter vad som är dina gränser i sammanhanget.

Annars kan man väl hålla tyst, jag vet ingen som blir glad av oombedda "livsvisdomar".

• Anonym (Sur Patron)
    Anonym (Sur Patron) skrev 2023-09-09 09:34:57 följande:

En annan sak jag har sett är att de som talar om för dig hur du ska leva ditt liv, för deras egna liv är jättebra, inte vill höra när du mår dåligt. Då ska man tänka på att det finns andra som har det värre. När deras egna liv sen inte går på räls och de har motgångar, då är plötsligt deras problem störst, de mår sämst av alla, och vill att andra ska lyssna och bry sig. De är då jordens medelpunkt. 

Det kanske är så att deras liv är mer värt, eftersom de har fått bekräftelse och kvitto på att de duger. De har ju ändå haft förhållanden. Jag och andra som kanske inte har haft förhållanden, vi har lite mindre värde.
Svar på tråden Tycker du om att tala om för andra hur dom ska leva sina