• Anonym (TS)

Partner blivit sunkig. Åsikter om det?

Jag är man och har funderingar om det är viktigt att hålla sig hyggligt fräsch även hemma i det privata bara för att partnern ska fortsätta tycka att man är bäst, snyggast och vackrast.

Är det så?  Är sunkiga kläder big no-no? Är rapar och fisar no-no? Kan det gå för långt så ens partner är spyless efter några år på den låga standarden hennes man har hemma och börjar titta efter annat?
    Samma problemställning gäller åt bägge håll givetvis.

Få höra era åsikter! Jag sitter på skolbänken!

• Svar på tråden Partner blivit sunkig. Åsikter om det?
  • Pixie99

Självklart måste man kunna slappna av i sitt eget hem även om man delar livet med en annan människa. Men det betyder inte automatiskt att man ska förvandlas till en slusk; man måste ändå visa respekt för sin partner.

Jag tycker att man kan tänka sig att man har ett visst kapital av attraktion. Det
    är som ett bankkonto. Vissa saker fyller på detta, andra saker tar bort ur det. Man måste naturligtvis inte ha kontot fyllt till 100% hela tiden, det vore omöjligt och näst intill outhärdligt. Men det gäller att se till att man inte tömmer det helt, för då blir det väldigt svårt att fylla på det igen.

• Anonym (Lena)

Jag tycker för det första att man skall kunna känn sig bekväm i sitt eget hem så om en liten fis eller rap råkar pysa ut så är det inte allt i världen och jag skulle förmodligen skratta lite åt det 😊 men att gå omkring och släppa väder i tid och otid känns inte riktigt ok i ärlighetens namn.
    Avslappnade kläder hemma är helt ok, jag själv tar på mig en gammal men ok morgonrock så snabbt jag kan efter middagen, min hemmakock 😅 har flera för olika tillfälle, min snuttefilt 😄
    Mjukisar och shorts är också ok, finns många snygga ju! 

Klart man bryr sig om sitt utseende och inte sunkar ner sig totalt vilket är lätt hänt. 
    Jag vårdar mitt yttre och vill att min partner också bryr sig,man får anstränga sig lite tycker jag ☺️

• Anonym (Kex)

Sunkig för mig betyder ohygienisk. Att man inte duschar regelbundet, tvättar händerna och borstar tänderna. Det tycker jag är ett no-no! Sen om man någon gång drar en raggardusch eller väntar en dag med att tvätta håret är det väl en sak.

Att vara bekväm hemma ser jag som ett stort plus! Jag orkar inte raka benen hela vintern, och vissa dagar på sommaren. Min favoritklädsel hemma är mjukisar. Byter om så fort jag kommer hem till något bekvämt, av med bh och strumpor och jeans och drar på mig goa kläder.

Att piffa sig och hålla sig fin konstant skulle jag aldrig lägga min tid på. Och skulle aldrig kräva av en partner heller. Vardagsliv är ju ändå 99% av ens liv liksom. Ta mig som jag är. Sen ibland, om det är restaurang eller fest eller parmiddag eller något kul man vill göra tillsammans, då blir det ju roligt att vara lite uppklädd och fin.

Men utseende är ju inte så viktigt i en relation, för min del är det viktigaste att trivas tillsammans.
    Så en kille som inte gillar lufsa-runt-i-myskläder-tjejer skulle inte vilja ha mig, och jag troligen inte honom.

• Cereal Killer

Hygien är viktigt för mig men sen finns det stunder och dagar för oss alla då man inte orkar, och det måste få vara ok. Jag älskar att jag kan sunka ned mig med mysbyxor och rufsigt hår och en tröja med kaffefläckar när jag är sjuk, och att jag vet att min man accepterar och älskar mig trots att han fått se denna version av mig. Och jag älskar att han, trots våra snart 20 år tillsammans, fortfarande ser mig och visar uppskattning när jag gjort mig extra fin inför en hemmakväll, eller när jag ser att han kollar in min rumpa när jag har på mig mina slitna men välsittande hemmajeans. 

• Anonym (Blekinge)

Att vara bekväm och avslappnad är inte samma sak som att sluta bry sig om hygien och bli en slusk. 

Joggingbrallor eller kalsonger är inga problem så länge människan har duschat, luktar gott och har rena kalsonger... 

Det jag också kan reagera på är hur så många män och kvinnor sakta förvandlas till respektlösa äckel efter x antal år ihop. En blöt fis medan man skedar i soffan är inte okej som nykära i 2-årigt förhållande så varför skulle det plötsligt vara okej efter 12 år? Varför ska blöta fisar bli rumsrena? Det tillhör ju hyfs, respekt och uppfostran att inte göra vissa saker och det gäller ju oavsett antal år ihop.  Ingen man skulle gilla blodiga menstrosor fläkas upp i soffan på kvällen... same same liksom... 

• linani
    Anonym (Man och make) skrev 2023-09-06 21:18:17 följande:
    Ett enkelt tips: ni kvinnor som är kloka - skippa mjukisbyxor och använd snygga fräscha rena träningstights istället. Mjukt, skönt och bekvämt samt oändligt mycket snyggare än fula mjukisbyxor!
    Så otroligt mjukt, skönt och bekvämt skulle jag inte säga att träningstights är. Visst, mjukare än jeans. Men fortfarande ett ganska tjockt lager av syntettyg som är gjort för att krama åt om kroppen. 
  • Anonym (Annn)

God hygien och rena kläder är A och O. Man behöver inte gå omkring som på catwalk hemma, men inte vara sunkig heller. Min erfarenhet är att många män vill att deras kvinnor ska se ut som fotomodeller, men själva kan de se ut som f-n helt enkelt. Snacka om noll självinsikt. Om man inte bryr sig om sitt utseende, hygien och kläder, då har man ingen rätt att kräva det av andra heller.

Var med en man, som ju längre jag var med honom, desto sunkigare blev han. Trasiga, fläckiga kläder, hål i kalsonger och strumpor. Han duschade knappt, slarvborstade sina tänder, sov med samma strumpor, som han haft på dagen, natt efter natt. Han brydde sig inte ett dugg om att jag beklagade mig över detta. Om vi skulle ut och göra nåt, lyckades han inte få fram hela, rena kläder. Det var alltid några fläckar på hans kläder och när jag påtalade det, blev han arg och trodde inte på mig. Jag var tvungen att ta bilder, så att han skulle tro mig. Helt sjukt. Dessa saker var en ständig källa till irritation och fungerade inte i längden. Det är inte meningen att man som kvinna ska ta fram kläder åt en ?vuxen? man. Det sjuka är att han var väldigt intelligent på vissa andra områden. 
    Tack och lov är detta förhållande slut. 

• linani

Varför skulle man bli ofräsch för att man skaffat en partner? Rimligen kan man anta att människor vill bära rena kläder, tvätta håret och upprätthålla personlig hygien & hälsa för sin egen skull, inte bara för att få en relation.

Jag skulle snarare tänka att det är ett tecken på psykisk ohälsa (i någon form) att sluta ta hand om sig.

Men syftar du på något sambokilo hit eller dit, eller att bära bekväma kläder i sitt eget hem, så är det helt inom det normalas gränser. 

• Anonym (A)
    linani skrev 2023-09-06 21:57:19 följande:
    Så otroligt mjukt, skönt och bekvämt skulle jag inte säga att träningstights är. Visst, mjukare än jeans. Men fortfarande ett ganska tjockt lager av syntettyg som är gjort för att krama åt om kroppen. 
    Jätteskönt med träningstights tycker jag. Har alltid det hemma, men det är ju olika vad man tycker är bekvämt.

Maken gillar det också, får många daskar på rumpan.
  • Anonym (Annn)

Det här hör inte till ämnet?men varför blir citattecken frågetecken när man skrivit här?? (??..?)

Svar på tråden Partner blivit sunkig. Åsikter om det?