• Aliona

Hur tätt inpå bf skulle ni våga låta partner resa bort/resa bort själv?

Jag har lite problem med frågeställningen - min partner är vuxen och det är inte jag som låter eller inte låter min partner resa, eller göra något annat för den delen. Hen tar sina egna beslut. 

Däremot skulle jag som födande önska att min partner stannade hemma så nära inpå bf, helt enkelt för att det är något jag vill dela med den andra föräldern och som par. 

Jag skulle också bli besviken om min partner inte prioriterade att vara hemma de sista veckorna, båda för att jag ev skulle behöva hjälp i slutet av graviditeten, dels för att inte riskera missa förlossningen. 

För att svara på din fråga - min partner reste bort och kom hem när det var lite mer än 6 veckor kvar till bf. Det var vad vi tyckte kändes ok. 

• Aliona
    yny skrev 2023-09-05 20:27:49 följande:
    Ja, det var nog lite dumt formulerat, håller med. Han gör såklart som han vill. Och jag vill inte att han ska missa en bra möjlighet i sitt jobb heller. 

Är väldigt orolig av mig så vill inte att mina åsikter i frågan endast ska baseras på min oro om den är helt obefogad. Eller, helt obefogad är den väl inte men ibland känner jag mig onödigt orolig. 

Utöver att det skulle vara extremt tråkigt om han missade födseln av sitt barn så är jag även orolig att behöva gå igenom förlossningen själv utan hans stöd. 

Så klart, det är fullt förståeligt! Man får faktiskt vara lite extra orolig när man är gravid eller har litet barn, det får partnern ta, och det är delvis partnerns roll just att finnas till hands, lugna och stödja. Även om oron är irrationell - eller kanske i synnerhet då! 

Sen är det inte alls otänkbart att förlossningen startas eller att man måste få snitt fyra veckor innan bf, så jag tycker inte att oron är obefogad. 

Vad säger han själv? Vill han gärna åka? Hur orolig är han att missa födseln? 

• Aliona
    yny skrev 2023-11-03 13:00:16 följande:

Det slutade med att han åkte iväg nu faktiskt, 7 veckor innan bf, och jag är glad att han inte åkte senare för det var varit 5 tuffa dagar, mest beroende på att jag har sån fruktansvärd foglossning och smärtor överallt. 

Vad bra det blev till slut! Skönt när man kan tillgodose allas behov, det bådar gott för framtiden och familjelivet. Hoppas att den här sista tiden går fort nu och inte blir allt för jobbig. Har du möjlighet kan det vara skönt att bada eller gå på vattengympa, då känner man sig plötsligt inte då tung längre och det är skön avlastning för lederna (undvik bara bentag i bröstsim). Lycka till!
Svar på tråden Hur tätt inpå bf skulle ni våga låta partner resa bort/resa bort själv?