Aliona skrev 2023-09-05 20:40:00 följande:
Så klart, det är fullt förståeligt! Man får faktiskt vara lite extra orolig när man är gravid eller har litet barn, det får partnern ta, och det är delvis partnerns roll just att finnas till hands, lugna och stödja. Även om oron är irrationell - eller kanske i synnerhet då!
Sen är det inte alls otänkbart att förlossningen startas eller att man måste få snitt fyra veckor innan bf, så jag tycker inte att oron är obefogad.
Vad säger han själv? Vill han gärna åka? Hur orolig är han att missa födseln?
Ja, han skulle nog gärna vilja åka, men vill ändå prata igenom det med mig och tar mina känslor och åsikter på största allvar. Skulle det kännas för jobbigt eller tufft för mig så vill han inte åka. Det skulle inte vara några problem att ställa in med kort varsel heller om något skulle ändras innan dess (är en bit bort, är i v25 nu så saker kan ju hinna ändras innan dess såklart).
Han är väldigt logiskt lagd och statistiken säger ju att det inte är särskilt vanligt att föda så tidigt (<5% om jag googlat rätt hehe) så han är nog inte så orolig att missa förlossningen. Samtidigt så säger han ju också att han aldrig skulle förlåta sig själv om det skulle ske.
Anonym (Tid?) skrev 2023-09-05 20:45:28 följande:
Hur många dagar blir han borta i så fall? Såhär i efterhand hade jag tvekat med 4 veckor innan (mitt ena barn kom 2 v före bf och nästa med akutsnitt 6 v innan.) men om det inte finns några som helst tecken på att barnet kan komma tidigt och det handlar om Max 2-3 dagar så kanske.
Det handlar om 5 dagar totalt.