• yny

Hur tätt inpå bf skulle ni våga låta partner resa bort/resa bort själv?

Som rubriken lyder så undrar jag hur tätt inpå bf som ni tycker man ska hålla sig på hemmaplan?

Min sambo är bjuden på en tjänsteresa till Schweiz ca 4 veckor innan jag är beräknad. 

Jag vet ju att det är osannolikt (men inte otroligt) att bebisen kommer komma så tidigt men TÄNK OM han skulle missa förlossningen av sitt eget barn?! Samtidigt så är det såklart ett unikt tillfälle för honom och jag vill inte hindra honom att åka heller..

Det är vårt första barn. 

Hur resonerar ni? :) 

• Svar på tråden Hur tätt inpå bf skulle ni våga låta partner resa bort/resa bort själv?
  • Aliona

Jag har lite problem med frågeställningen - min partner är vuxen och det är inte jag som låter eller inte låter min partner resa, eller göra något annat för den delen. Hen tar sina egna beslut. 

Däremot skulle jag som födande önska att min partner stannade hemma så nära inpå bf, helt enkelt för att det är något jag vill dela med den andra föräldern och som par. 

Jag skulle också bli besviken om min partner inte prioriterade att vara hemma de sista veckorna, båda för att jag ev skulle behöva hjälp i slutet av graviditeten, dels för att inte riskera missa förlossningen. 

För att svara på din fråga - min partner reste bort och kom hem när det var lite mer än 6 veckor kvar till bf. Det var vad vi tyckte kändes ok. 

• yny
    Aliona skrev 2023-09-05 20:18:05 följande:

Jag har lite problem med frågeställningen - min partner är vuxen och det är inte jag som låter eller inte låter min partner resa, eller göra något annat för den delen. Hen tar sina egna beslut. 

Däremot skulle jag som födande önska att min partner stannade hemma så nära inpå bf, helt enkelt för att det är något jag vill dela med den andra föräldern och som par. 

Jag skulle också bli besviken om min partner inte prioriterade att vara hemma de sista veckorna, båda för att jag ev skulle behöva hjälp i slutet av graviditeten, dels för att inte riskera missa förlossningen. 

För att svara på din fråga - min partner reste bort och kom hem när det var lite mer än 6 veckor kvar till bf. Det var vad vi tyckte kändes ok. 

Ja, det var nog lite dumt formulerat, håller med. Han gör såklart som han vill. Och jag vill inte att han ska missa en bra möjlighet i sitt jobb heller. 

Är väldigt orolig av mig så vill inte att mina åsikter i frågan endast ska baseras på min oro om den är helt obefogad. Eller, helt obefogad är den väl inte men ibland känner jag mig onödigt orolig. 

Utöver att det skulle vara extremt tråkigt om han missade födseln av sitt barn så är jag även orolig att behöva gå igenom förlossningen själv utan hans stöd. 
  • Aliona
    yny skrev 2023-09-05 20:27:49 följande:
    Ja, det var nog lite dumt formulerat, håller med. Han gör såklart som han vill. Och jag vill inte att han ska missa en bra möjlighet i sitt jobb heller. 

Är väldigt orolig av mig så vill inte att mina åsikter i frågan endast ska baseras på min oro om den är helt obefogad. Eller, helt obefogad är den väl inte men ibland känner jag mig onödigt orolig. 

Utöver att det skulle vara extremt tråkigt om han missade födseln av sitt barn så är jag även orolig att behöva gå igenom förlossningen själv utan hans stöd. 

Så klart, det är fullt förståeligt! Man får faktiskt vara lite extra orolig när man är gravid eller har litet barn, det får partnern ta, och det är delvis partnerns roll just att finnas till hands, lugna och stödja. Även om oron är irrationell - eller kanske i synnerhet då! 

Sen är det inte alls otänkbart att förlossningen startas eller att man måste få snitt fyra veckor innan bf, så jag tycker inte att oron är obefogad. 

Vad säger han själv? Vill han gärna åka? Hur orolig är han att missa födseln? 

• Anonym (Tid?)

Hur många dagar blir han borta i så fall? Såhär i efterhand hade jag tvekat med 4 veckor innan (mitt ena barn kom 2 v före bf och nästa med akutsnitt 6 v innan.) men om det inte finns några som helst tecken på att barnet kan komma tidigt och det handlar om Max 2-3 dagar så kanske.

• yny
    Aliona skrev 2023-09-05 20:40:00 följande:

Så klart, det är fullt förståeligt! Man får faktiskt vara lite extra orolig när man är gravid eller har litet barn, det får partnern ta, och det är delvis partnerns roll just att finnas till hands, lugna och stödja. Även om oron är irrationell - eller kanske i synnerhet då! 

Sen är det inte alls otänkbart att förlossningen startas eller att man måste få snitt fyra veckor innan bf, så jag tycker inte att oron är obefogad. 

Vad säger han själv? Vill han gärna åka? Hur orolig är han att missa födseln? 

Ja, han skulle nog gärna vilja åka, men vill ändå prata igenom det med mig och tar mina känslor och åsikter på största allvar. Skulle det kännas för jobbigt eller tufft för mig så vill han inte åka. Det skulle inte vara några problem att ställa in med kort varsel heller om något skulle ändras innan dess (är en bit bort, är i v25 nu så saker kan ju hinna ändras innan dess såklart). 

Han är väldigt logiskt lagd och statistiken säger ju att det inte är särskilt vanligt att föda så tidigt (<5% om jag googlat rätt hehe) så han är nog inte så orolig att missa förlossningen. Samtidigt så säger han ju också att han aldrig skulle förlåta sig själv om det skulle ske. 
    Anonym (Tid?) skrev 2023-09-05 20:45:28 följande:

Hur många dagar blir han borta i så fall? Såhär i efterhand hade jag tvekat med 4 veckor innan (mitt ena barn kom 2 v före bf och nästa med akutsnitt 6 v innan.) men om det inte finns några som helst tecken på att barnet kan komma tidigt och det handlar om Max 2-3 dagar så kanske.

Det handlar om 5 dagar totalt. 
  • Fjäril kär

För min del ligger svaret i om det finns möjlighet för honom att snabbt ta sig hem om det blir akut? Även om han rent praktiskt kanske missar ett akutsnitt tex så är det ju ändå viktigt att han kan komma så snabbt som möjligt.  

Kan han vara på plats inom några timmar så har ni ju ändå en plan B om utifall att.... 

• yny
    Fjäril kär skrev 2023-09-05 21:01:05 följande:

För min del ligger svaret i om det finns möjlighet för honom att snabbt ta sig hem om det blir akut? Även om han rent praktiskt kanske missar ett akutsnitt tex så är det ju ändå viktigt att han kan komma så snabbt som möjligt.  

Kan han vara på plats inom några timmar så har ni ju ändå en plan B om utifall att.... 

Ja alltså, det är ju Schweiz han ska till och vi bor även på en mindre ort i Sverige så att ta sig hit skulle nog ändå ta ganska många timmar. Så skulle det dra igång är nog sannolikheten att han skulle missa förlossningen ändå ganska stor (sen kan ju en förlossning ta väldigt lång tid också förstås). Jag har heller ingen familj i närheten (eller någon nära vän jag skulle vilja ha med på en förlossning) så skulle inte ha något backup-stöd heller, vilket är ytterligare en stressfaktor.
  • Anonym (Sanna)

personligen tycker jag du kan vara positiv till att han ska åka. bättre att han drar iväg nu på en resa än efter att bebisen kommit.. som förstaföderska är det ju även vanligt att man föder efter sitt beräknade bf.

• yny
    Anonym (Sanna) skrev 2023-09-05 21:15:02 följande:

personligen tycker jag du kan vara positiv till att han ska åka. bättre att han drar iväg nu på en resa än efter att bebisen kommit.. som förstaföderska är det ju även vanligt att man föder efter sitt beräknade bf.

Ja precis, det är det här jag tänker samtidigt också - är jag bara knäpp som oroar mig liksom? 

Svårt att balansera oron med logik.
  • Anonym (Hej)

Skulle vilja ha honom på hemmaplan 2v innan bf

Svar på tråden Hur tätt inpå bf skulle ni våga låta partner resa bort/resa bort själv?