Aina03 skrev 2023-09-07 22:43:11 följande:
Till #11
Allt har varit så konstigt ända från början. Barnens mormor var med på forlossningarna och tog över som någon slags extramamma. Hon hade nycklar hem till min son och sin dotter och sprang där stup i kvarten. Jag kunde nästan aldrig få träffa mitt/mina barnbarn för mig själv. De liksom slukade både min son och barnbarnen med hull och hår. Gammelmormor sa att - i den släkten håller de ihop minsann. Det sa hon till mig första gången hon träffade mig?! Bsrnens morfar tyckte JAG skulle släppa taget om min son och själv ränner han hemma hos dom hela tiden. Hans senaste son, med en annan mamma, är i samma åkder som min sons första dotter. Min sons barn var inte planerade. Det har mamman själv sagt.
För mig känns det som att allt detta var planerat från min svärdotterns familjs sida. Svärdottern köpte även en hund utan min sons vetskap när han var på jobbresa. Tycker inte man gör så utan att diskutera igenom saken.
Försökte få hjälp och stöd från min svärdotters pappa, men han är bara tyst. Den familjen är så överlycklig för att deras dotter har min son. Svärdottern, hennes pappa och bror har alla adhd, så det känns inte heller så roligt med tanke på barnbarnen.
Min äldste som har pratat med sin bror, men han är bara tyst och har ingen förklaring. Han har förändrats jättemycket sen han blev ihop med sin tjej och tyvärr inte till det bättre.
Att flera i familjen har adhd är inget som du behöver lägga större vikt på. Det är inte alls säkert att det går vidare till barnbarnet och idag finns det massor med bra hjälpmedel för de barn som behöver extra stöd i skolan. Många med adhd blir chefer, läkare, advokater, konstnärer, IT tekniker och allt mellan himmel och jord. Adhd är ingen begränsning länge, utan mer ett hinder man måste komma över.
Jag kanske inte alls har rätt i det jag säger men jag tycker mig ändå se så många likheter med min egen bror, hans fru och deras barn. Hon är den drivande, vill ha med sin sida av familjen i allt. Det är, logiskt trots allt, där hon känner sig trygg och bekväm. Våra föräldrar har alltid kommit långt bak i ledet på personer att prioritera. Det är min brors fel, inte hans fru att skylla. Länge anklagade vi henne för att han gled ifrån oss mer och mer, men med tiden kom han tillbaka. Idag är kontakten helt okej. Hennes familj är fortfarande 85% och våra föräldrar resterande 15%.
Jag tror att mycket känns extra hårt eftersom du inte får något svar på varför det har blivit som det har blivit. Jag vet att du Säger att han bara är tyst, men är han verkligen helt tyst. Och hur besvarar ni tystnaden? Kan du försöka Omformulera frågan ?
istället För - varför får jag aldrig träffa barnbarnen?
säg - Jag vet att du säger att ni har mycket på bordet, men jag känner mig bortglömd och det gör mig ont. Finns det något jag kan göra för att förbättra situationen?