• Anonym (Ja)

Får en försvarsadvokat kalla vittnen?

Ja, advokaten får kalla vittnen. Advokater får också begära att en person hörs av polisen. 

Jag är slv inte advokat men det känns väl rimligt att advokaten antingen begär ett polisförhör först eller kallar personen till ett möte för att höra efter hur inställningen till att vittna är.

Personen kan ju välja att säga "jag minns inte" som svar på allt och då blir det rätt meningslöst.

• Anonym (Ja)
    Anonym (....) skrev 2023-08-31 20:04:48 följande:
    Advokaten kan dock inte begära att en person förhörs av polisen. 
    Jo, men det kanske inte godkänns.

Min man var oskyldigt anklagad för en sak. Hans advokat ville ha ett nytt förhör med motparten och fick lämna in något önskemål om detta till någon. Det avslogs dock.

Jag var kallad som vittne av hans advokat. Advokaten fixade så att polisen förhörde mig.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (K) skrev 2023-08-31 20:54:28 följande:

Pratade med honom nu, förundersökningen är avslutad och åtal har väckts men han har inte fått Så menar om advokaten kan kalla vittne till rättegången. 

Kan förresten tillägga att exet har Borderline. Kanske kan förklara hennes beteende. 

Ja, det går bra. 

Blir man kallad som vittne är man skyldig att komma till rättegången, annars får man böter (ca 4000 kr). Det är dock som sagt helt meningslöst att ha henne som vittne om hon inte tänker säga något.
Svar på tråden Får en försvarsadvokat kalla vittnen?