• Anonym (K)

Får en försvarsadvokat kalla vittnen?

Det gäller en vän till mig. Hans ex har som han ligger i vårdnadstvist med har anklagat honom för att ha utsatt henne för brott , vill inte gå in på fler detaljer här. Men har fått veta att hon har erkänt för en tjejkompis att anklagelserna är falska. 

Skulle hans advokat kunna kalla tjejkompisen som vittne? Förutsatt att hon inte är beredd att ljuga under ed för att skydda exet. Tror inte hon skulle det eftersom hon har berättat för andra hur det ligger till. 

• Svar på tråden Får en försvarsadvokat kalla vittnen?
  • Anonym (000)

I vårdnadstvister använder man sällan vittnen. 

handlar det om brottmål är det en annan sak. 

Men han får väl fråga sin advokat om detta är något användbart. 

• Anonym (K)
    Anonym (000) skrev 2023-08-31 19:33:02 följande:

I vårdnadstvister använder man sällan vittnen. 

handlar det om brottmål är det en annan sak. 

Men han får väl fråga sin advokat om detta är något användbart. 

Tack! Var kanske otydlig , de ligger i vårdnadstvis också men det här är ett brottsmål 
  • Anonym (....)
    Anonym (K) skrev 2023-08-31 19:49:46 följande:
    Tack! Var kanske otydlig , de ligger i vårdnadstvis också men det här är ett brottsmål 
    Ja, då får hans advokar kalla exets kompis som vittne. 
  • Anonym (Ja)

Ja, advokaten får kalla vittnen. Advokater får också begära att en person hörs av polisen. 

Jag är slv inte advokat men det känns väl rimligt att advokaten antingen begär ett polisförhör först eller kallar personen till ett möte för att höra efter hur inställningen till att vittna är.

Personen kan ju välja att säga "jag minns inte" som svar på allt och då blir det rätt meningslöst.

• Anonym (....)
    Anonym (Ja) skrev 2023-08-31 19:59:15 följande:

Ja, advokaten får kalla vittnen. Advokater får också begära att en person hörs av polisen. 

Jag är slv inte advokat men det känns väl rimligt att advokaten antingen begär ett polisförhör först eller kallar personen till ett möte för att höra efter hur inställningen till att vittna är.

Personen kan ju välja att säga "jag minns inte" som svar på allt och då blir det rätt meningslöst.

Advokaten kan dock inte begära att en person förhörs av polisen. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (....) skrev 2023-08-31 20:04:48 följande:
    Advokaten kan dock inte begära att en person förhörs av polisen. 
    Jo, men det kanske inte godkänns.

Min man var oskyldigt anklagad för en sak. Hans advokat ville ha ett nytt förhör med motparten och fick lämna in något önskemål om detta till någon. Det avslogs dock.

Jag var kallad som vittne av hans advokat. Advokaten fixade så att polisen förhörde mig.
  • Anonym (....)
    Anonym (Ja) skrev 2023-08-31 20:10:18 följande:
    Jo, men det kanske inte godkänns.

Min man var oskyldigt anklagad för en sak. Hans advokat ville ha ett nytt förhör med motparten och fick lämna in något önskemål om detta till någon. Det avslogs dock.

Jag var kallad som vittne av hans advokat. Advokaten fixade så att polisen förhörde mig.
    Det är för att det inte görs. Endast åklagaren och polise kan begära polisförhör med en annan person. 
  • Anonym (K)

Tack så mycket för svaren!
    Ska prata med min vän om det här och kanske försöka kontakta tjejkompisen eller be honom göra det och se vad hon säger .. 
    Om jag har förstått det rätt så kan  advokaten kalla henne som vittne om hon går med på det? 

• Anonym (Em)
    Anonym (....) skrev 2023-08-31 20:34:34 följande:
    Det är för att det inte görs. Endast åklagaren och polise kan begära polisförhör med en annan person. 
    Hur menar du? Under förundersökningen har den misstänkte och försvararen rätt att önska att förhör hålls med vittnen. Förundersökningsledaren bestämmer om det ska ske. Oftast görs det eftersom det är viktigt att tillvarata misstänkts rättigheter och få fram all relevant information under förundersökningen. Den misstänkte frågas ju specifikt om hen vill att några specifika åtgärder ska vidtas. 
  • Anonym (K)

Pratade med honom nu, förundersökningen är avslutad och åtal har väckts men han har inte fått Så menar om advokaten kan kalla vittne till rättegången. 

Kan förresten tillägga att exet har Borderline. Kanske kan förklara hennes beteende. 

• Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (K) skrev 2023-08-31 20:42:57 följande:

Tack så mycket för svaren!
    Ska prata med min vän om det här och kanske försöka kontakta tjejkompisen eller be honom göra det och se vad hon säger .. 
    Om jag har förstått det rätt så kan  advokaten kalla henne som vittne om hon går med på det? 

Han kan kontakta den där kompisen, helst ringa henne och spela in samtalet i smyg. Det är lagligt. Viktigt att hennes namn hörs, t ex "Hej Lena" och sedan startar man med frågorna.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (K) skrev 2023-08-31 20:54:28 följande:

Pratade med honom nu, förundersökningen är avslutad och åtal har väckts men han har inte fått Så menar om advokaten kan kalla vittne till rättegången. 

Kan förresten tillägga att exet har Borderline. Kanske kan förklara hennes beteende. 

Ja, det går bra. 

Blir man kallad som vittne är man skyldig att komma till rättegången, annars får man böter (ca 4000 kr). Det är dock som sagt helt meningslöst att ha henne som vittne om hon inte tänker säga något.
Svar på tråden Får en försvarsadvokat kalla vittnen?