• EpicF

Han vägrar låta dem lägga till namnet

Anonym (XXX) skrev 2023-08-31 07:43:59 följande:

Som andra har skrivit, det finns inget annat sätt än att försöka få enskild vårdnad. Och det vill du nog inte, bara för en sådan skitsak? Dessutom är det svårt att få idag, det är meningen att barn ska ha båda sina föräldrar. 

Sedan är din trådstart oklar. Har din nye man tagit ditt flicknamn, eller har du tagit hans efternamn? Om det är det senare så förstår jag flickans pappa. Självklart vill han inte att hon ska heta som din man! Det är ju inte din dotters släktnamn. Det skulle det bara vara om din man skulle adoptera henne, och det är inte aktuellt i det här fallet eftersom hon redan har en pappa.

Är det däremot ditt flicknamn det handlar om, så är det kanske lite ogint att pappan inte låter henne lägga till det. Men å andra sidan är det normala i Sverige att män och barn har ETT efternamn, sedan kan en del kvinnor ha två när de är vuxna och gifta. Så NEJ jag tycker ändå att pappan har mer rätt än du även i detta fall. 

Kan också vara så att ts och hennes nya råkar ha samma efternamn som de båda är födda med. Ex att båda heter Larsson eller Johnsson. Inte speciellt ovanligt att det händer. 
  • EpicF

Ts: Både 13- och 14-åringen behöver inte åka ditt om de inte vill. De är stora nog att själva välja var de ska bo.

• EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-31 15:47:57 följande:
    Enskild vårdnad är inte samma sak som att han inte kommer ha dem vv ändå.

Han är orosanmäld flera gånger, men det händer absolut ingenting så vitt jag vet. Utåt sett är allt jättebra. Han är framgångsrik och omtyckt, det är bara vi som levt med honom som vet hur han är privat. 
    Vid enskild vårdnad kan han ha umgängesrätt, inte vv. Men umgängesrätt är "lättare" för barnen att komma undan om de inte är trygga där. 

Umgängesrätten är dessutom barnas rätt till sin pappa, och inte tvärt om.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-31 15:58:18 följande:
    Inte? Vet flera som har vv trots enskild vårdnad. Och ja, jag vet att det är så det heter, men i praktiken är det inte alltid så det fungerar... han vill ha dem vv och de vågar inte säga nej.
    Om du har enskild vårdnad och säger nej till vv så blir det inte vv. 

Det är rätt ovanligt att vv kvarstår om den ena får enskild vårdnad. 

Men ja, klart man kan ha vv även vid enskild vårdnad. 
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2023-08-31 16:21:20 följande:
    Inte alls!

Jag bär båda mina föräldrars efternamn med stolthet.

Ska jag gifta mig får han ta mina eller så får jag eller vi båda ha 3 efternamn // Skrattande

Att båda ska ta mannens efternamn vid giftermål är sååå 50-tal!
    Eller så kan ni behålla era respektive namn. 
Svar på tråden Han vägrar låta dem lägga till namnet