Inlägg från: Anonym (Betty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Betty)

Roa och leka med sina barn

Tycker inte att det är ett problem att han är hemmakär i sig. Sluta boka in honom för lek hos vänner helt enkelt. Han gillar väl inte det.

Däremot ska barn i den åldern så klart kunna leka själva en stund. Så bara för att han inte är hos en kompis så ska ni inte behöva leka med honom hela dan för det. Även om han tjatar om det är det väl bara att säga nej och vägra.

Var tydlig. "Vi hittar på det här tillsammans i 1 timme sedan SKA jag fixa med tvätt och förbereda mat. Då får du leka själv eller hjälpa till. Sedan ska jag läsa en bok en stund och då vill jag vara ifred." Håll det sedan oavsett tjat. 

• Anonym (Betty)
    Anonym (Trött) skrev 2023-08-27 12:48:37 följande:

Tack för goda råd! Ska försöka använda dem framöver.

Så svårt med 9 åringen. Flera gånger har vi bestämt med kompisar å sen typ 30 min innan vägrar han åka å leka. Så då får vi skicka å säga att han typ mår dåligt eller nåt. Hände senast igår. Å ändå räknar han kallt med att då blir det spela dator eller åka å spela golf eller nåt. Eller att jag eller pappan ska komma på nåt vi kan göra. Han kan inte tänka ut nånting själv. Väljer man att inte leka med sin kompis kan man ju inte räkna med att bli road hemma sen. 

Ja men hur blev det då? Blev det golf eller nåt annat som ni fick hitta på? Fick han som han ville?
Svar på tråden Roa och leka med sina barn