Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Roa och leka med sina barn

Jag håller med om att ni har gjort "fel" någonstans. Man börjar redan i tidig ålder med att vänja barnen vid att leka självständigt. Det betyder till att börja med korta stunder av lek på egen hand, som utökas med tiden. I den åldern ska de lätt klara en timme själva, särskilt om de leker med varandra.

Säg till att mamma behöver ta paus, skyll på att du är trött eller något. Säg att du kommer tillbaka om en liten stund, börja med tio minuter.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Också mamma) skrev 2023-08-27 10:27:39 följande:
    De behöver inte alls ha gjort fel, av mina fyra barn så är det ett (nr 2) som är som ts'. Förutom att inte vilja leka hemma hos någon annan, fast det ville inte jag när jag var liten. Nej, människor är olika helt enkelt! Och behöver olika saker. Men att de skulle ha gjort "fel"? Nej, det köper jag inte. Utan att veta någonting utom det som står i ts givetvis.

Jag tror på att guida barnen, att visa att det inte är världens undergång att ha lite tråkigt. Att ge odelad uppmärksamhet en stund varje dag för att sedan typ ta tidningen och en kopp kaffe. Och när de sedan kommer bara förklara att nu är det min tur att göra det jag vill göra och då kommer jag inte vara så himla irriterad sedan. 
    Kommer det då "Men vad ska jag göööra??" så ha ett par förslag och går det inte hem så brukar jag köra med "Men du vet ju vad vi har för regler och vad du får göra. Fundera och välj något!"
    Det är ts själv som kallar det för ett fel, det var därför jag skrev "fel" inom citationstecken. Klaga lagom när man försöker komma med goda råd.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Trött) skrev 2023-08-27 12:48:37 följande:

Tack för goda råd! Ska försöka använda dem framöver.

Så svårt med 9 åringen. Flera gånger har vi bestämt med kompisar å sen typ 30 min innan vägrar han åka å leka. Så då får vi skicka å säga att han typ mår dåligt eller nåt. Hände senast igår. Å ändå räknar han kallt med att då blir det spela dator eller åka å spela golf eller nåt. Eller att jag eller pappan ska komma på nåt vi kan göra. Han kan inte tänka ut nånting själv. Väljer man att inte leka med sin kompis kan man ju inte räkna med att bli road hemma sen. 

Låt honom förstå att det är helt ok att ändra sig men att det inte blir någon skärmtid om han är hemma, inte åka på utflykter eller annat eftersom det inte är inplanerat. Då får han roa sig på egen hand på sitt rum eller utomhus. Han måste lista ut själv hur det går att roa sig utan sällskap. HAN får komma på något att göra.
Svar på tråden Roa och leka med sina barn