Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Sambo söker inte jobb

Håller med ovanstående TS. Visst kan man hjälpa en partner samt vara den som betalar mer, men till en viss gräns.

Han är en parasit och han utnyttjar dig. Lämna honom.

Min syster levde med en sådan slashas i flera år. Hon jobbade heltid, han hade diverse ströjobb. Vissa månader bidrog han med några tusenlappar, andra månader några hundralappar, andra månader noll kr. Även han hade skulder.

Min syster stod för det mesta. Hon hoppades att det skulle bli bättre, men det blev det aldrig. Han tog inte tag i sitt liv. Han hade diverse problem, men sökte inte hjälp heller. "Litade inte på myndigheter", enligt egen utsago. Det var väl bekvämare att leva på syrran. Slippa krav. Inte gjorde han mycket hemma heller. Satt mest och spelade dataspel medan hon jobbade. 

Tillslut fick syrran nog och dumpade honom, efter uppmuntran från släkt och vänner. Han fick flytta till sin mamma, eftersom det lägenheten var syrrans. Då tjänade min syster ändå ganska bra. Hon hade råd att försörja båda så länge de levde billigt. Men det handlar ju inte bara om det.

De var inga ungdomar heller, båda var över 30.

Idag är hon särbo med en vettig man som försörjer sig själv, även om hon tjänar mer. Hon betalar mer av deras gemensamma nöjen, men inte allt. I gengäld hjälper han henne med annat som han är bra på. Så ska ett SUNT förhållande se ut. 

Gör dig själv en tjänst och ta dig ur detta så fort som möjligt.

Anonym (x2y) skrev 2023-08-27 10:43:49 följande:

Hur får han pengar/ersättning om han inte söker jobb? Både socialen och arbetsförmedlingen har krav på att aktivitetsrapportera sedan många år tillbaka? Eller söker han typ 2 st jobb per månad? Låter som van borde blivit utkastat ur systemet för länge sedan isådantfall.  Om det pågått i flera år som du säger. Dessutom måste de flesta idag ingå i någon aktivitet. Typ Rusta/Matcha etc. Så är det något du inte berättat? Har han någon diagnos eller något psykiskt bakom? För de flesta som har någon form av bidrag eller akassa idag. Kan inte maska så där som du beskriver att din sambo gör. 

För övrigt, har en del här rätt sunkig människosyn i denna tråd.Finns många som gör allt för att få ett arbete. Många har dessutom arbetat innan och betalat skatt. Arbetsmarknaden är inte tillför alla. En del kommer alltid ha det svårare. Då är det viktigt att dessa individer får rätt insats. Vilket går sisådär i många fall. Har sett mycket sånt i mitt tidigare arbete . Döm inte en hel grupp. Kanske människor som själva haft det lätt. De brukar ha svårare sätta sig in i svårigheter för en de människor. Okunskapen är stor bland många.

Har du ens läst TS inlägg? Hennes kille gör ju uppenbarligen inte "allt" för att få ett arbete. Och inte nog med det, han försöker manipulera henne till att stå för hans hobbies. Utnyttjar henne och utsätter henne för känslomässig utpressning. Medan hon pluggar och jobbar och sliter för att få det att gå ihop.

Blanda inte ihop parasiter och utnyttjare som TS kille, eller min systers ex, med andra som har svårt att komma i arbete och kanske inte får rätt hjälp av samhället. Det är två olika saker.
    Anonym (x2y) skrev 2023-08-27 10:53:59 följande:
      Ändå reagera du på det? I rest my case. För övrigt borde också ifrågasätta mer. Det har inte fått hela bilden. Utan att hoppar automatiskt på att han är just en parasit. Det går inte maska så där som hon beskrivit.. Om man inte har någon form av psykisk åkomma eller diagnos? Ser du nu vad jag menar?  
    Ingenstans har TS skrivit att han inte söker jobb. Bara att han inte söker alla jobb han skulle kunna söka. Han vill inte ta vilket jobb som helst, utan vill att TS ska försörja honom i stället.

DET är att vara parasit. Om inte på samhället så på TS. 

I teorin ställs krav för att få bistånd ja. Men i praktiken går det att "maska" ganska länge, särskilt om man har någon diagnos.
    Anonym (True Love) skrev 2023-08-27 13:20:52 följande:

Vad som är rimligt för dig och inte kan du bara svara på själv, men hela resonemanget känns väldigt omoget. Har man valt att gå igenom livet tillsammans med nån annan så innebär det (enligt mig i alla fall) att den enes problem även är den andres. Äkta kärlek ställer inte krav och villkor. Det är arbetsförmedlingens jobb att ställa krav på hans jobbsökande - inte ditt. Det är uppenbart att han mår dåligt över sin situation och har hamnat i en svacka som är svår att ta sig ur. Du borde stötta honom istället för att grubbla över vilka ultimatum du ska ställa. Om ni på allvar har tänkt leva resten av era liv ihop så bör ni vara beredd på att göra det i med OCH motgång, för livet är sällan problemfritt. Hur du formulerar hela situationen, med ledande frågor, tyder också på att du bara är ute efter att få svar från folk som bekräftar att du har rätt och din sambo har fel, vilket i sig är ett tecken på att så inte är fallet.

Ja, vi får hoppas att detta bara är enligt dig. 

Man kan lika gärna vända på det. Äkta kärlek är inte att bete sig som TS kille. Förvänta sig att bli försörjd av en partner som redan jobbar och sliter.

Det är uppenbart att det i hans fall inte bara handlar om "en svacka". Det har pågått länge, han kommer med undanflykter till att inte söka vissa jobb, samt blir sur när TS inte vill betala hans nöjen.

I en sund relation stöttar man VARANDRA. Hjälps åt. Det är så man klarar just motgångar. Det är inte bara den ena som ska ge och ge, år efter år.

Livet är sällan problemfritt nej, men det finns gränser. Att man vill leva tillsammans, planerar en framtid tillsammans, betyder inte att man inte kan ändra sig om det inte fungerar.

Min syster stannade i flera år i en osund relation pga den inställningen som du har. 
    Anonym (True Love) skrev 2023-08-27 13:53:02 följande:
    Varför skulle relationen vara osund för att sambon är arbetslös? Om man inte ens kan hantera ett sånt problem utan att skuldbelägga varandra och ställa ultimatum, så kan jag hålla med om att man inte bör planera nån framtid tillsammans. Det lär dyka upp större utmaningar än så under livets gång och uppenbarligen kommer man inte att kunna hantera dem då.

Älskar man någon så vill man hjälpa och stötta den personen - inte för att man måste eller känner sig tvungen, utan för att man verkligen vill det. Det är en definition av kärlek.

Sambon är väl inskriven på Arbetsförmedlingen och har en handlingsplan där det framgår inom vilka yrkeskategorier han ska söka jobb. Så det behöver varken flickvännen eller nån annan fundera på.
    Självklart inte bara för att sambon är arbetslös. Läste du inte allt det andra TS skrev?

Hur han behandlar henne. Hur tungt lass hon får dra. Eller missade du det?

Återigen: Vänd på det. Älskar man någon så beter man sig inte som killen. Då är det ingen idé att fortsätta tillsammans, för en sådan partner är sannerligen inget att luta sig mot när det blåser. Och blåser gör det i alla längre relationer, helt riktigt. Då behövs en stabil och ansvarsfull partner, arbetslös eller ej.
    Ami Heart skrev 2023-08-27 15:15:35 följande:

Du ska börja planera för din framtid. Inte er.

Jag var där du var, jag fick till slut höga skulder pga hans hobby och mina försök att hålla honom glad.
    Han lever 25 år senare likadant.

Jag tackar gudarna att vi inte fick barn ihop och jag önskar att jag hade hoppat av tåget tidigare. För mig tog det ytterligare 3 år av dåligt samliv där jag inte kunde göra något av mina intressen innan jag gjorde slut.

Livet tillsammans med någon ska inte vara som ett. Det finns mycket bättre sätt där man stöttar varandra till att bli bättre. Alla min efterkommande partners har varit sådana.

Jag förstår att du älskar honom, men det jag lärt mig genom livet är att älska är inte lika med vi ska dela liv. Älska honom som en vän på håll och finn en älskad person som lever mer likt dig själv. 

En person som beter sig som du skriver, är faktiskt inte ens värd att älska.

Inte nog med att hans önskemål och behov hela tiden verkar ha gått före dina önskemål och behov. Du fick t om skulder pga honom.

Man kan vara "som ett" så länge man ger varandra utrymme, och så länge båda bidrar ungefär lika mycket. Men inte annars.

Med rätt person kan man dela liv utan att utplåna sig själv. Även under motgångar och svackor.
    annabellelee skrev 2023-08-29 08:40:49 följande:

Så här: vad andra tycker, om de anser att du gör "rätt" eller ej spelar ingen roll. Frågan är om DU vill leva så här. Han kommer inte ändras helt plötsligt. Nu har han ju vant sig vid ett sysslolöst liv, så även om han fick sitt drömjobb skulle det nog bli svårt för honom att ställa om. Vill du ha det såhär i 20 år till? Det måste du fråga dig.

Jag har en vän vars man varit arbetslös i 30+ år. Han har en humanistisk utbildning, fick inget jobb inom det och ville inte ta andra jobb. De har inga bidrag. Hon har jobbat heltid, plus extrajobb hela deras liv tillsammans, och varit huvudansvarig för barnen. Hon har gått in i väggen, men hade inget annat val än att kravla till arbetsmarknaden igen (och bli utbränd igen), men  ta sig tillbaka till arbetsmarknaden igen. 

Maken har hjälpt henne en del med mindre uppgifter när hon jobbat på distans, men annars inte gjort något. Han har sedan länge slutat söka jobb, och går hemma. De har gemensam ekonomi så han har flera dyra hobbies. Länge bodde de i ett dåligt område med usla skolor, men nu har de kunnat flytta till ett bra område tack vare ett arv från hennes familj.

De har två barn, en dotter som läser på universitetet och verkar fungera bra, och en son som blivit hemmasittare och inte vill gå till skolan ( kanske för att han medvetet eller omedvetet "lärt sig" att mannens roll är att inte göra något, och bli omhändertagen ändå, men det är svårt att veta).

Deras liv fungerar alltså, men hustrun i familjen har fått betala dyrt för det. Vad jag vet har de inga trassel i äktenskapet, men min väninna är alltid trött när vi träffas

Alltså VARFÖR?

Har du frågat din väninna det?

Några år kan man kanske stå ut, men flera decennier?

Vad fick henne att stanna hos denne man, som inte ens tog huvudansvaret för hem och barn?

Jag känner en kvinna som skilde sig efter 20 år i ett sådant äktenskap, men hennes man jobbade åtminstone. Drog in pengar. Men han lyfte knappt ett finger hemma. Hon fick sköta nästan allt, trots att hon också jobbade heltid. Hon dubbelarbetade alltså, medan han ägnade fritiden åt sina hobbies.

Tillslut gick hon in i väggen, blev sjukskriven och fick en depression. Det var både bra och dåligt. Självklart var det inte bra att det gick så långt, men åtminstone fick det henne att vakna upp. Hon skilde sig och mår idag MYCKET bättre. Tack och lov verkar deras söner inte ha ärvt sin fars ansvarslöshet. De är idag ansvarstagande unga män.
Svar på tråden Sambo söker inte jobb