Om att känna sig bortvald som vuxen...
Jag vet inte men jag lever i bonusfamilj. Om min son som inte bro hemma längre, frågade mig om jag ville med och resa är jag rätt säker på att han inte skulle fråga min man också. Då har vi ändå levt ihop i ca 8 år och det finns inget groll dem emellan men de står inte varann så nära. Ni har bara levt ihop i ett år och din sambos dotter kanske inte känner dig så väl?
Om min mans barn som ännu bor hemma med oss, vill resa enbart med sin pappa så skulle jag vara helt ok med det. Vi har en bra relation sinsemellan men jag kan förstå att ungdomarna kanske ibland vill göra saker utan mig, precis som jag gör saker med bara mina barn.
Jag kan hålla med ovan om att dottern kunde ha kunde ha frågat sin pappa när du inte var med.
Det du kan göra (som jag hade gjort i din sits) är att prata med min partner i lugn och ro. Dels fråga om han tänker resa med dottern men också framföra att du blev lite paff när hon frågade inför dig. Fråga vad han tänker om det (troliga svaret är väl att dottern inte ens tänkte på hur det kunde verka).
Om du tror att dottern gjorde det medvetet, som en poäng att du minsann inte var inbjuden, då har ni något att prata om.