Förskolepersonal, bra och dåliga föräldrar?
Spucks skrev 2023-08-27 19:31:27 följande:
Jag är inte arg, jag är irriterad på inlägg som dina. Du är nog en rätt så typisk "Familjeliv förskolepedagog". Som tur är har jag aldrig träffat på sådana i det reala livet, men här på formuet kryller det av folk som säger att de är förskolepedagoger och är sig precis som du. Dvs. extrem dömande, extrem ignorant och inte särskilt intelligent heller.Tex. har jag försökt förklara för dig hur det absolut inte måste vara uppfostran när barn är oartiga, men du tar inte in det alls utan reagerar bara med en upprepning av dina klagomål om hur ouppfostrade dessa oartiga ungar är.
Och det finns faktist många jobb, inte bara undantag, där man inte kan vara tillgänglig jämnt.
Att du och alla dina kollegor alla har sina privata mobiler på sig och med ljud på när ni jobbar ändrar inte på att det är extrem dålig stil. Ni ska ägna er tid och uppmärksamhet åt jobbet, inte åt telefonen som ringer och plingar. För jag har svårt att tro att alla som har ditt nummer vet dina arbetstider och att de inte borde kontakta dig då. Att man gör det för sina barn är absolut trams, för barnen skiter i om föräldern nås på den privata mobilen eller på jobbtelefonen.
Jag säger att jag förstår att livet kommer emellan, att jag tar upp mina "red flags" med föräldrar som jag märker inte funkar för barnen och skriver också att 9 av 10 förstår och vill deras barns bästa. Jag arbetar för att barnen ska må bra och få bästa förutsättningarna, jobbigt om vissa personer på internet tycker att det är jobbigt men det är mitt uppdrag.
Jag ser till individer jag stött på i mitt arbete och där handlar det ofta om att föräldrarna är slappa med att barnen ska tacka för sig. Hur du eller andra har det är oviktigt för jag delade med mig av min upplevelse kring vissa barn jag stött på.
Jaha, du får tycka att det är fruktansvärt hemskt då. Det är tråkigt att du tror att det är trams och att jag och andra förskollärare inte har någon yrkesstolthet. Jag har ställt in så att det ringer med ljud när förskolan ringer, annars är den på tystläge utan vibration. Dessutom är det händigt att ha telefonen nära om något barn frågar typ "hur högt kan en delfin hoppa?" och någon av mina kollegor har vår arbetstelefon - då kan jag enkelt kolla upp den för att sen kunna gå och mäta med barnet på marken hur långt det avståndet är exempelvis.
Tycker att det känns som att du är lite ledsen/arg, hoppas att allt är okej i ditt liv och att du mår bra.