• Anonym (...)

Förskolepersonal, bra och dåliga föräldrar?

Spucks skrev 2023-08-27 19:31:27 följande:
    Jag är inte arg, jag är irriterad på inlägg som dina. Du är nog en rätt så typisk "Familjeliv förskolepedagog". Som tur är har jag aldrig träffat på sådana i det reala livet, men här på formuet kryller det av folk som säger att de är förskolepedagoger och är sig precis som du. Dvs. extrem dömande, extrem ignorant och inte särskilt intelligent heller.
    Tex. har jag försökt förklara för dig hur det absolut inte måste vara uppfostran när barn är oartiga, men du tar inte in det alls utan reagerar bara med en upprepning av dina klagomål om hur ouppfostrade dessa oartiga ungar är.

Och det finns faktist många jobb, inte bara undantag, där man inte kan vara tillgänglig jämnt.

Att du och alla dina kollegor alla har sina privata mobiler på sig och med ljud på när ni jobbar ändrar inte på att det är extrem dålig stil. Ni ska ägna er tid och uppmärksamhet åt jobbet, inte åt telefonen som ringer och plingar. För jag har svårt att tro att alla som har ditt nummer vet dina arbetstider och att de inte borde kontakta dig då. Att man gör det för sina barn är absolut trams, för barnen skiter i om föräldern nås på den privata mobilen eller på jobbtelefonen.
    Jisses, fick du ut all den informationen om mig från några få inlägg? Ironin i att du säger att jag är dömande när du redan stämplat mig med diverse negativa egenskaper, haha.

Jag säger att jag förstår att livet kommer emellan, att jag tar upp mina "red flags" med föräldrar som jag märker inte funkar för barnen och skriver också att 9 av 10 förstår och vill deras barns bästa. Jag arbetar för att barnen ska må bra och få bästa förutsättningarna, jobbigt om vissa personer på internet tycker att det är jobbigt men det är mitt uppdrag.

Jag ser till individer jag stött på i mitt arbete och där handlar det ofta om att föräldrarna är slappa med att barnen ska tacka för sig. Hur du eller andra har det är oviktigt för jag delade med mig av min upplevelse kring vissa barn jag stött på.

Jaha, du får tycka att det är fruktansvärt hemskt då. Det är tråkigt att du tror att det är trams och att jag och andra förskollärare inte har någon yrkesstolthet. Jag har ställt in så att det ringer med ljud när förskolan ringer, annars är den på tystläge utan vibration. Dessutom är det händigt att ha telefonen nära om något barn frågar typ "hur högt kan en delfin hoppa?" och någon av mina kollegor har vår arbetstelefon - då kan jag enkelt kolla upp den för att sen kunna gå och mäta med barnet på marken hur långt det avståndet är exempelvis.

Tycker att det känns som att du är lite ledsen/arg, hoppas att allt är okej i ditt liv och att du mår bra.
  • Anonym (...)
    Anonym (Eh) skrev 2023-08-27 20:58:10 följande:
    Anonym (...) skrev 2023-08-27 18:18:33 följande:
    Absolut, men tycker det var lite komiskt att (Eh) skriver "du skrev ett helt inlägg med kritik men kan inte ta kritik själv". Det var liksom inte det som diskuterades. Hen har dessutom varit otroligt tjurig i sina svar och pratat väldigt illa om förskollärare, så tycker bara att hela vibben hen sänder ut är lite märklig. Kanske dags för personen att ta ett samtal med barnens förskola så att de kommer på bättre fot med varandra och hen får reda ut frågetecken.
    Jag har inte skrivit illa om förskollärare utan jag har givit min kritik, precis som du gjorde om föräldrar. Skillnaden är att du bevisligen inte kan ta kritik och du verkar ta det väldigt personligt. Det kanske ligger en sanning i min kritik, det kanske är därför som du känner dig så träffad. 

Vem som helst får ju naturligtvis svara oavsett vem frågan är riktad till och oavsett ämne, vi lever i ett land med yttrandefrihet.

Tjurig, vibben hen sönder ut ...Jag hoppas inte att du beter dig så barnsligt mot barnen på förskolan du arbetar på. Du behöver lära dig att kunna ta kritik. 
    Jag kan omöjligen känna mig träffad personligen eftersom dina barn med största sannolikhet inte går på min förskola. Däremot tycker jag att det är tråkigt att du tror att förskollärarna inte byter om på dina barn för att de är slöa (dina ord) och rätt orättvist sagt. Jag skrev också att du bör ta upp en dialog med dem om det är något som skaver, för det känns onekligen som att så är fallet.

Ja, du har gett kritik absolut. Fortfarande var det inte vad tråden handlade om, men det var väl bra att du fick ut det ur systemet.

Ja, det är knappast så att du sänder ut positiva vibbar - det kan vi ändå vara överrens om? Jag har inget problem med att ta kritik när den är konstruktiv eller berättigad - jag lär mig varje dag både i min yrkesroll och det privata. Hoppas att du gör detsamma :)
  • Anonym (...)
    Anonym (Eh) skrev 2023-08-27 23:58:53 följande:
    Men ändå tar du åt dig så pass mycket av någon anledning. 
    Så om det inte beror på slöhet, vad beror det på då? 
    Jag har åtskilliga gånger pratat med mina söners förskollärare om jag har upplevt att något inte gått rätt till, jag sitter inte på ett anonymt forum och häver ur mig och sedan inte vågar ta upp det med den det gäller. Själv däremot verkar du ha väldigt många negativa åsikter om barnens föräldrar så det verkar snarare vara något som skaver rejält för dig. Det borde du ta upp med föräldrarna istället för att skriva nedlåtande om dom och smutskasta dom på ett anonymt forum. Jag kan inte låta bli att undra om dina förskolebarns föräldrar är medvetna om hur du ser ner på dem, för det har det framgått tydligt i dina inlägg att du gör. 
    Jag förstår inte riktigt vart du tolkar att jag tar åt mig, men jaja. Ja, det kan vara miljoner anledningar till att de inte bytt kläder på dina barn: underbemannade, barn med utåtagerande behov som går före, inskolningar, upptagen med aktivitet osv osv - vad vet jag. Det viktigaste är att ha en kommunikation och uttrycker hur man upplever saker, för att knyta näven i fickan kommer man inte långt med.

Om det aktivt frågas om hur vi förskollärare upplever vissa saker, jag svarar på frågan vilka som är mina "red flags" så är väl tanken att någon ska svara på dessa? Jag säger också att jag tar upp dessa "red flags" med föräldrarna och att föräldrarna 9 av 10 gånger tar åt sig för att de flesta vill det bästa för sina barn. Detta har jag skrivit till dig samtliga gånger, tror detta är tredje gången jag nämner det nu?

Jag känner att du kanske slarvläst mina inlägg/att läsförståelse inte är din starka sida, för läser du igen förstår du nog att min poäng aldrig varit att vara nedlåtande. Jag tog upp punkter som kan vara problematiska i mitt yrke för att det var efterfrågat, ingen har blivit smutskastad (möjligen jag av dig dock när du tillskrev mig flertalet negativa egenskaper i något inlägg). Hursomhelst, tråkigt att du upplever det så men så är inte fallet.
  • Anonym (...)
    Anonym (Tillgänglig?) skrev 2023-08-28 08:43:42 följande:

Fast det måste finnas massor med föräldrar som har jobb där man inte kan svara i telefon särskilt ofta under arbetsdagen. 

händer det något får ju förskolan hantera det och kontakt tas så snart det går. Men det kan inte vara ett krav att föräldrar ska kunna svara i telefon direkt. För 20 år sedan hade ju folk inte ens mobiler. 

Det är väl klart att föräldrar med vissa yrken inte alltid kan svara i telefon, men det är inte föräldrar med dessa yrken jag pratar om. Ja, det är klart att vi får hantera det under tiden, vad annars ska vi göra om inte föräldrarna svarar? Vi som arbetar inom förskolan är inte fyrkantiga robotar som kräver att alla ska svara på stört, men oftast ser man ett mönster hos vissa föräldrar man vet har möjlighet att svara i telefon som aktivt inte gör det.

Nu lever vi dock under 2023 och inte 2003, så hur det såg ut för 20 år sen är mindre viktigt.
  • Anonym (...)
    fjanten skrev 2023-08-28 05:54:34 följande:
    I hennes (hans..?) försvar så sa ju personen att den ju brukar ta upp sina s.k. "red flags" med just föräldrarna - och anledningen till att hon (han..?) skrev dessa "red flags" här var ju för att TS bad om det. Mer eller mindre.

Och (...): tvååringar är ofta betydligt artigare än 5-6-åringar som är i lilla tonåren och ska testa gränser och dryga sig 🥵 Har sällan något med uppfostran att göra - och då blir vissa barn också värre än andra. Lyckligtvis är den värsta fasen över runt första-andraklass, lite beroende på när barnet går in i fasen. Vi är benhårda med "mind your manners!" hemma hos oss (australisk make) - hos oss säger man tack/thank you, man BER om ett glas vatten PLEASE/ÄR DU SNÄLL, man svarar på tilltal utan att låta spydig o.s.v. Tro fasen att våra fem-sexåringar haft odrägliga perioder ändå. Hemma kan vi jobba på det, på förskolan/i fsk.klass är det pedagogerna som behöver prata med BARNEN om hur man uppför sig (spelar ju ingen roll om du tar upp denna "red flag" med mig, jag är ju på jobbet och du är med mitt barn).
    Tack, precis så.

Ja, absolut kan äldre barn dryga sig ibland! Har förståelse för det med och dömer inga föräldrar för det. Vi jobbar med samtliga barn på förskolan att man ska säga tack osv.
  • Anonym (...)
    Anonym (Liv) skrev 2023-08-28 10:11:47 följande:
    Fast du har faktiskt ingen aning om vad folk jobbar med. Jag har en titel på pappret, men i realiteten jobbar jag ofta med säkerhetsklassade uppgifter som kräver att jag sitter i ett speciellt rum utan telefon eller dator med mig. Det är inte så ovanligt som man kan tro, speciellt inte i dessa tider. 
    Varför läser ni inte vad jag skriver? Jag skrev följande:

"Det är väl klart att föräldrar med vissa yrken inte alltid kan svara i telefon, men det är inte föräldrar med dessa yrken jag pratar om. Ja, det är klart att vi får hantera det under tiden, vad annars ska vi göra om inte föräldrarna svarar? Vi som arbetar inom förskolan är inte fyrkantiga robotar som kräver att alla ska svara på stört, men oftast ser man ett mönster hos vissa föräldrar man vet har möjlighet att svara i telefon som aktivt inte gör det."

Håll en dialog med förskolan så löser det mesta sig, dvs "ibland har jag inte möjlighet att svara på telefon på jobbet, men jag återkommer så fort jag kan/prova att ringa den andra föräldern/morfar/farfar osv".

Herregud.

• Anonym (...)
    Anonym (Tillgänglig?) skrev 2023-08-28 10:09:26 följande:

Fast även jag som har kontorsjobb och oftast är tillgänglig är helt oanträffbar ibland om jag har viktiga möten. 

jsg förstår liksom inte tänket att föräldrar på sitt jobb ska vara tillgängliga om förskolan ringer 100 procrbt av tiden. Det är ju inte rimligt. 

Skickar samma svar till dig som ovan:

Varför läser ni inte vad jag skriver? Jag skrev följande:
    "Det är väl klart att föräldrar med vissa yrken inte alltid kan svara i telefon, men det är inte föräldrar med dessa yrken jag pratar om. Ja, det är klart att vi får hantera det under tiden, vad annars ska vi göra om inte föräldrarna svarar? Vi som arbetar inom förskolan är inte fyrkantiga robotar som kräver att alla ska svara på stört, men oftast ser man ett mönster hos vissa föräldrar man vet har möjlighet att svara i telefon som aktivt inte gör det."
    Håll en dialog med förskolan så löser det mesta sig, dvs "ibland har jag inte möjlighet att svara på telefon på jobbet, men jag återkommer så fort jag kan/prova att ringa den andra föräldern/morfar/farfar osv".
    Som sagt: öppen dialog! Vi förskollärare förstår, vi är också människor med jobb och familjer!
  • Anonym (...)
    Anonym (Liv) skrev 2023-08-28 15:48:25 följande:
    Men det är väl självklart att ni genast ringer den andra föräldern/kontaktpersonen om den första inte svara? Utan att i detalj veta hur förälderns dagar ser ut? Förskolan har absolut noll med mina arbetsuppgifters upplägg att göra. Så länge det finns tillgängliga kontaktpersoner.
    Vill du missförstå mig med flit eller har du bara dålig läsförståelse?

Det är väl självklart att vi ringer andra kontaktpersoner först om inte kontaktperson 1 svarar. Jag talar om att ha en öppen dialog med de som tar hand om det viktigaste du har om dagarna.

Vi förskollärare måste inte veta någons arbetsuppgifter i detaljer, det har jag aldrig sagt. Tänker dock att det bör vara av föräldrarnas intresse att veta om något hänt ditt barn på förskola/skola. Du kanske är en sån förälder som inte gillar när förskolan ringer och "stör" dig på jobbet, men då är vi olika som personer - om mitt barn låg i en ambulans exempelvis för att hen fått ett benbrott skulle jag velat veta det så fort som möjligt och blivit upprörd om förskolan inte försökt ringa mig när första tillfälle gavs, men det är bara jag det :)
  • Anonym (...)
    Anonym (Sims) skrev 2023-08-28 15:21:42 följande:
    Är ditt syfte att misskreditera förskolepersonal?
    I så fall har du lyckats- grattis!
    Förstår inte alls vad du menar.
  • Anonym (...)
    Anonym (Liv) skrev 2023-08-28 19:47:47 följande:
    Men okej, jag ska förklara på ett enkelt sätt:

Alla människor jobbar inte med saker där man KAN ha med sig en mobil. Jag sitter till exempel då och då i utrymme där man inte FÅR ha telefon med sig. Då kan förskolan ringa mig bäst de vill, jag KAN inte svara, eftersom jag inte HÖR att det ringer. Då förutsätter jag att förskolan genast ringer den andra föräldern. 

Du skrev då här: - föräldrar som inte svarar i telefon. Det är OTROLIGT viktigt att alltid vara tillgänglig ifall något skulle hända. Jag själv har alltid telefonen i fickan och på ljud på jobb ifall mina barns förskola skulle ringa.

Och problematiserade därmed föräldrar som inte har telefonen i bakfickan. Stå för det du skriver!
    Det är väl självklart att man ringer den andra föräldern om den ena har ett arbete där man inte får ha telefon på sig. Som jag skrev tidigare: det är inte dessa föräldrarna vi vet omöjligen får ha telefon på sig som är problemet, utan de vi VET har möjlighet kan svara men som vi ser flertalet gånger inte gör detta - ofta i kombination med att de är sena/inte hör av sig när de blir 30+ min sena osv osv
    Det borde vara lag på att arbeta inom skola så att folk blir lite mer ödmjuka till hur saker och ting fungerar, förstår att det är svårt att förstå.
  • Anonym (...)
    Spucks skrev 2023-08-28 20:09:19 följande:
    Ja, jag har fattat att du tycker det är helt okej att ha din privata mobil med dig medan du jobbar. Jag behöver inte hålla med.
    Och din exempel med delfinen tycker jag visar motsatsen av vad du vill framföra, nämligen att det är dålig och gör kommunikationen fattigare att alltid har svaret tillgänglich omedelbart och nyttja den möjligheten.
    Anonym (...) skrev 2023-08-28 10:02:38 följande:
    Det är väl klart att föräldrar med vissa yrken inte alltid kan svara i telefon, men det är inte föräldrar med dessa yrken jag pratar om. 
    Du har absolut ingen aning hur föräldrarnas arbetsdagar ser ut och om de kan svara i telefonen eller inte. Oavsett yrke.Jo, det var exakt det du gjorde. Du dömde föräldrarna av oartige barn, eftersom din tvååring beter sig bättre.
    Anonym (...) skrev 2023-08-28 14:56:04 följande:

Herregud.
    Varför ska man berätta för dig innan att man inta alltid kan nås? Det märkar du väl när du ringer, om föräldern kan nås just då. Och varför ska föräldrarna påpeka att du ska ringa någon annan på listan om hen inte nås? Borde det inte vara självklart?
    Okej Kaffe 

Ja precis, jag menade att man alltid måste berätta för mig innan man kan nås. Du förstod det helt och håller korrekt. Jag vill ha rapporterat varje dag från varje förälder hur den kan nås den dagen.

... eller så är det bara ett sunt och trevligt samtal man har vid inskolning, typ "Jag jobbar på kontor men är egentligen hemlig agent och kan därför inte svara om jag är iväg och jagar skurkar i underjordiska grottor i Marocko. Svarar såklart så fort jag kan." och då säger personalen "Absolut, vi förstår helt! Är det okej om vi lägger till något mer nummer förutom din partners, kanske mormor eller farfars nummer?" och då säger du "Såklart är det det!". Exempelvis.

Eller så struntar ni bara i den konversationen helt enkelt för att du inte vill. Du är inte några av föräldrarna på mina barns förskola, så hur du agerar i sociala situationer är inte riktigt något jag bryr mig om. Gör som du vill.
  • Anonym (...)
    Anonym (Liv) skrev 2023-08-28 23:09:09 följande:
    Men det är ju det som är poängen. Du VET ingenting. För du förstår, många gånger är den här typen av jobb inget man skyltar med. Kan du förstå nu?
     Ändå imponerande att du VET att jag ingenting VET. Alright.
  • Anonym (...)
    Anonym (Liv) skrev 2023-08-28 23:21:27 följande:
    Det är mycket svårt att missa!
    Ah, ett sjätte sinne. Vilken grej. Måste dock vara sådär ballt att veta allting som en förskollärare vet någonstans i landet. Jag är rätt vanlig ändå. Välj någon intressantare nästa gång är mitt tips.
Svar på tråden Förskolepersonal, bra och dåliga föräldrar?