Förskolepersonal, bra och dåliga föräldrar?
Jobbar inom förskola sen flera år tillbaka, utbildad förskollärare. Har barn själv. Mina "red flags" till nonchalanta föräldrar är följande:
- inte har ordentliga kläder till sina barn på förskola dvs varma skor, vantar, regnkläder, ombyte osv.
- när man vet att föräldrarna är lediga men de väljer aktivt att inte hämta sina barn tidigare trots att de alltid är där långa dagar.
- föräldrar som inte meddelar att de blir sena 30+ min.
- om någon incident har hänt så viftar de bort det med "de är bara barn". Vanligare bland pojkar typ "boys will be boys".
- föräldrar som pratar i telefon vid lämning/hämtning. Lägg ner telefonen för bövelen.
- föräldrar som hämtar och räknar med att barnen ska avsluta sin aktivitet NU på studs utan att ge några minuter till att avsluta. Fattar om man har bråttom, men är det varje dag är det inte okej. Samt att man alltid kan ringa oss och förvarna typ "hej, skulle ni kunna förbereda Lisa och ta på henne skor för vi är sena till X?". Har verkligen full förståelse för det, men att rycka upp barnet från sin aktivitet varje dag och sen bli förvånad när barnet blir irriterat? Inte okej, snacka om att inte ha något barnperspektiv.
De jag kommer på nu.