Inlägg från: Anonym (Bfmaj24) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bfmaj24)

Gravid med BF MAJ 2024!!

MickisR skrev 2023-11-16 21:16:13 följande:
    Jag tänkte också ta tag i och vaccinera mig. Fick du tid snabbt när du bokade? 😊 Ska man vänta med kikhostan till senare? Är det bättre, eller är det bara för att du vill sprida ut det lite?

Vaccinationsmottagningarna i närheten har drop in, så jag gick bara in och sa att jag ville vaccinera mig. Fick ta sprutan 5 minuter senare. Förra gången jag vaccinerade mig mot covid-19 fick jag mycket biverkningar och tar man influensan samtidigt ökar risken för ännu mer biverkningar. Därför ville jag ta en i taget, så jag inte skulle må dåligt :)

Kikhostan ska man ta efter vecka 16, är i vecka 15 nu, så jag tar den senare. 

• Anonym (Bfmaj24)
    Mammamiao skrev 2023-11-17 10:27:23 följande:

nu säger säkert alla olika men jag hade bokat tid för Influensa och ssk sade att man inte får mer biverkningar bara för att man tar båda samtidigt? Det stämde iallafall på mig, hade inget förutom lite ont i båda armarna.  :) men säkert individuellt såklart :)

Ja, de sa också att man kan absolut ta båda samtidigt! Jag hade först tänkt att ta båda samtidigt. Men förra gången jag tog Coronavaccinet fick jag hög feber i 2 veckor och blev väldigt, väldigt sjuk. Då sa de att då är det bäst att ta en i taget, och att börja med coronan och komma tillbaka för influensa senare när jag mår bättre. Så det beror säkert på hur man reagerar :)
  • Anonym (Bfmaj24)
    MickisR skrev 2023-11-17 23:26:53 följande:

Tack för era svar! 

Vore ju himla smidigt att kunna ta både covid och influensa samtidigt. Fick dock allergisk reaktion på covid sist och därmed en del biverkningar, men tänker att jag får fråga ssk om de ändå tror det går okej att ta båda samtidigt. 

vet inte om vi har drop-in här, men får väl ringa på måndag och kolla med dem. Är ju redan i vecka 17 så får ju ta kikhostan då med! Men får kanske vänta någon vecka emellan. Hoppas vi också har så man får tid snabbt iaf , känns som jag ligger efter 😅 Men har ju tid på mig 🙈 

Ja, det är säkert smidigt att ta båda samtidigt, men nu när jag tagit den ena tänker jag att det spelar ingen roll. Vår vaccinmottagning ligger i vårt köpcentrum, så när vi ändå är där för att handla kan man bara droppa in och ta en spruta. Tar inte så lång tid och man slipper vara öm i båda armarna samtidigt?.. :)
  • Anonym (Bfmaj24)

Jag är snart i vecka 18 och nu tror jag att jag börjar känna lite fladder i magen av bebisen som rör sig :) Hur mår ni andra?

• Anonym (Bfmaj24)
    MickisR skrev 2023-12-06 21:18:51 följande:

Kul att du börjar känna bebis lite 😍 

Jag går in i vecka 20 idag (bf 1/5) och var på RUL idag och fick veta att vi ska få en liten pojke och att allt såg fint ut, så kul! 

jag har moderkakan i framvägg, men har ändå känt lite fladder någon enstaka gång (förmodligen när han vänt på sig), men såå häftigt ju! Dröjer kanske lite längre tills jag känner riktiga sparkar nu då när den ligger lite i vägen, men det kommer väl det med 😄 

Stort grattis!! Vad roligt för er att få en liten pojke, vad härligt att allt såg fint ut! :)
  • Anonym (Bfmaj24)

Vecka 18 nu och magen växer så det knakar. Nu är den lite fyrkantig nästan?? Tokigt.. :)
  • Anonym (Bfmaj24)

Vi ska också få en pojke!

• Anonym (Bfmaj24)

Om 6 veckor är vi inne i maj, så snart är det dags!!
    Hur går det för er? Hur mår ni?

Förbereder ni kroppen på något sätt, som att träna, simma, yoga, dricka hallonbladste, äta dadlar eller något annat för att kroppen ska vara stark och redo när det är dags?

• Anonym (Bfmaj24)

Jag mår bra! Känner mig också stor och otymplig, jag är i vecka 34. Har en del smärtsamma sammandragningar men tappen var 4,3mm senast vi kollade så det har nog inte hänt så mycket där ändå. Jag kan arbeta hemifrån så nu försöker jag jobba hemma 2 dagar i veckan (och då jobbar jag oftast från sängen eller soffan) och försöker ta det lite lugnt. Min plan är att jobba fram till vecka 37+0 och sedan gå på föräldraledigt.

Hur lång var din tapp när de mätte?
    Vad skönt att vara sjukskriven! Jag förstår att det är fullt upp hos dig. Min dotter är 13år så hon är ganska självgående.. :)

Nu blev jag inspirerad att börja tvätta bebiskläder! Det är inte för tidigt för att börja tvätta då?

• Anonym (Bfmaj24)

Hur går det för er alla? Nu börjar det väl närma sig för flera av er, kanske någon redan fått sin bebis ännu?

• Anonym (Bfmaj24)
    Anonym (Nervös) skrev 2024-04-16 07:17:35 följande:

Går in i v36 på torsdag, känns lite läskigt! 

Hur förbereder man sig mentalt för nåt man inte alls vet hur det känns? 😅 Är så orolig att jag inte alls vet hur en förlossning känns och går till och ju mer jag läser ju räddare blir jag haha? 

Det kommer säkert att gå bra! Googla på dyktekniken och att föda utan rädsla. Hjärnan är så otroligt kraftfull och din mentala inställning kommer helt att påverka din uppfattning av smärtan. Din kropp är skapad för att föda barn och din kropp vet hur man gör, lita på den :)
  • Anonym (Bfmaj24)
    Anonym (Vivi15) skrev 2024-04-16 09:09:21 följande:

på fredag räknas min graviditet som fullgången - 37+0! Känns fantastiskt I och med att mitt första barn föddes för tidigt, så her alltid funnit en liten oro för det även om andra föddes fullgången.

jag mår bra men känner mig trött och tung och har mycket halsbränna. Obekvämt att sova och måste upp och kissa flera gånger per natt. Har också börjat bli lite nervös. Men också taggad! Det är spännande att man nu börjar komma till veckorna där det när som helst kan sätta igång! 

Grattis till fullgången graviditet idag!! Nu kan det hända när som helst :)

Jag går in i vecka 39 (38+0) imorgon lördag. Jag har börjat preppa med 7 dadlar om dagen och nattljusolja för att mjuka upp tappen, hallonbladste för att förhoppningsvis minska blödningen under förlossningen, trappat ner på Omega3 tabletterna också för att minska blödningen och börjat smörja in underlivet med olivolja på kvällarna. Snart är det dags, bara att vänta..!
Svar på tråden Gravid med BF MAJ 2024!!