• Anonym (44)

Behöver lite perspektiv kring exets sambo

Ditt ex ansvar mellan honom och henne, hur de vill göra. Hon gör mest bara bort sig om hon ska gömma sig för dig, speciellt när barnen ser, men är det hennes taktik så är det väl. Hon kanske skäms eller nåt, vad vet jag.

Jag vet i alla fall (lever också med ny man och bonusbarn), att jag struntar i hans ex och jag bryr mig inte om mitt ex nya heller. 
    Vi lever vårt liv och de lever sina. Nu är mitt ex nya inget problem, hon är en helt normal och vettig människa, medan min mans ex inte är det. Därför har jag valt att ha en så låg profil som möjligt gentemot henne. Inte att jag gömmer mig, men det har sällan varit jag som öppnat dörren, när hon dykt upp tex. Om saker ska hämtas/lämnas har det varit min mans ansvar (hans barn), men jag har gjort det några gånger när han tex varit sjuk, men då har jag bara sagt "Hej, jag skulle bara lämna de här sakerna". Inget snacka väder och vind liksom. 

Du behöver inte "bli kompis" med ditt ex nya. Du får bara konstatera att ni inte synkar. Det enda du behöver ha koll på är om barnen säger att hon är elak mot dem eller så. Då behöver du ta ett snack med pappan. 
    Nu vet han ju hon sin sambos beteende, så du får väl se om det hjälper att han vet, men om inte - släpp det. 

• Anonym (44)

TS - det är ganska enkelt: Du och pappan får sköta all kommunikation, hämta/lämna saker och barn. Se om det blir bättre då.
    Om några år bör ju detta ha mattats av, så vad det nu är som gör att hon beter sig konstigt (för det gör hon), så kanske det har släppt då från hennes sida. 

Innan min man och jag flyttade ihop bodde han kvar i deras gamla hus och hon bodde bara 5 minuters promenad därifrån. Jag bodde inte där men var där rätt mycket. Vi ville helst inte att hans ex skulle traska förbi och prata, eller komma och ringa på (hon gjorde det ibland, och det var aldrig något viktigt). 
    Jag tänker mig att den situationen liknar er, dvs att hon och ditt ex bor i sitt hus, du traskar förbi för du bor i området. Även om du inte gick den vägen med flit, så kanske hon tror det, speciellt om det blir ofta under en kort period? Hon får tampas med de tankarna i så fall, och du får tänka på hur du gör. 

När min mans ex kom förbi så var det ofta svepskäl för att träffa barnen. Även om de bodde varannan vecka + att barnen kunde springa dit om de ville eftersom det var så nära, så kunde hon ibland stå där med gråten i halsen och bara var tvungen att få komma in och krama på något barn (hon var i psykisk obalans). Minns speciellt en gång när inga barn var hemma - hon började gråta och snyftade "men...är de inte hemma?"
    Nu är nog inte du sån TS, men du kanske kan förstå att man ibland som "ny partner" kan tycka att det blir jobbigt när exet kommer förbi? 

Men oavsett exempel och oavsett allt du skrivit som förklaringar TS så är det rätt enkelt ändå: Du får sköta ditt, hon sitt, och ditt ex får hitta ett sätt som funkar så att det går att balansera det hela. Du får tycka att hon fä oförskämd och weird, hon får tycka att det är jobbigt när du dyker upp - ni får båda hantera detta på era egna sätt. Du har också förmedlat detta till ditt ex så han är medveten om det. mer kan du inte göra. 
    Nästa steg är väl annars att du tar det face to face med henne men det blir nog inte alls bra. Jag får vibben i tråden av att du gärna skulle vilja göra det, bara för att få tala om för henne att du inte uppskattar henne sätt. Jag råder dig dock inte till att göra det. 

Svar på tråden Behöver lite perspektiv kring exets sambo