Behöver lite perspektiv kring exets sambo
Ditt ex ansvar mellan honom och henne, hur de vill göra. Hon gör mest bara bort sig om hon ska gömma sig för dig, speciellt när barnen ser, men är det hennes taktik så är det väl. Hon kanske skäms eller nåt, vad vet jag.
Jag vet i alla fall (lever också med ny man och bonusbarn), att jag struntar i hans ex och jag bryr mig inte om mitt ex nya heller.
Vi lever vårt liv och de lever sina. Nu är mitt ex nya inget problem, hon är en helt normal och vettig människa, medan min mans ex inte är det. Därför har jag valt att ha en så låg profil som möjligt gentemot henne. Inte att jag gömmer mig, men det har sällan varit jag som öppnat dörren, när hon dykt upp tex. Om saker ska hämtas/lämnas har det varit min mans ansvar (hans barn), men jag har gjort det några gånger när han tex varit sjuk, men då har jag bara sagt "Hej, jag skulle bara lämna de här sakerna". Inget snacka väder och vind liksom.
Du behöver inte "bli kompis" med ditt ex nya. Du får bara konstatera att ni inte synkar. Det enda du behöver ha koll på är om barnen säger att hon är elak mot dem eller så. Då behöver du ta ett snack med pappan.
Nu vet han ju hon sin sambos beteende, så du får väl se om det hjälper att han vet, men om inte - släpp det.