Ylva34 skrev 2023-08-26 16:16:52 följande:
Va bra att du inte tagit illa upp, jag var lite rädd för det faktiskt när jag går på som jag gör. Jag vet det kan vara svårt, varit där själv många gånger i mitt liv i olika relationskonstruktioner, varit ett av mina största problem just att jag blivit så påverkad, men du behöver alltså om-uppfostra din hjärna/disciplinera den, för din skull. Om det blir riktigt jäkligt så finns det alltid KBT har jag läst som kan hjälpa en hur man ska tänka och göra. Man behöver inte (än hi hi) ha blivit knäpp i huvudet innan man påbörjar den, KBT är bra för vem som.
Jag tror också där finns en osäkerhet kring gemensamma regler, det har gått lite hipp som happ som det lätt blir i vardagen och med barn.
Kan vara att du och exet tidigare byggt upp det så bra tycker ni vad som också funkat bäst med era barn och nu har respektive klivit in i "er" bubbla och kanske tycker annorlunda och så blir det som det blir.
Vet andra f.d par som också tyckt de byggt upp det så bra, men de har glömt att de måste också bygga upp det med de nya, det är inte bara de nya som ska stå inför fullbordat faktum att så här är det, de måste också bygga upp sin "bubbla", sin "cirkel" (hittar nog inget bra ord men hoppas du vet vad jag menar) med sin respektive, deras gemensamma, deras regler så att de mår bra de med och kan fortsätta må bra, inte att de bara ska som sagt stå inför faktum och bara anpassa sig, det kan också bli att de känner sig vid sidan om, eller velat vara den som kommit först och kunnat bygga upp gemensamt, att det krävs mer anpassning för den nya än vad vare sig partnern eller partners ex ens tänkt på. Det kan bli komplex, rörigt innan man får kläm på det. Man är ju vanemänniska också och barnen är vana att ha det på ett visst sätt. Det kan vara att situationen från början varit så att den nya inte sagt något men att något med tiden börjat skava. Att man känt av allt mer tiden går och saker som händer att nej, det här känns inte helt bra.
Jag tror att sätter sig du och ditt ex er ner och tänker och går igenom vad som passar båda honom, (+hans sambo), och du ditt liv så kan ni hitta alternativa vägar som kommer fungera bättre. Ibland får man tumma lite här i livet. Jag förstår att du eller ni tyckt att va, men så har det alltid varit, och att det är hon som sabbar med sitt sätt, och hade hon bara varit som du uttrycker det som hövlig så hade det inte varit några problem, men nu är det trots allt ett problem. Du upplever problem med detta och misstänker att hon också gör det. Då måste ni laborera om. Man kan ju skicka frågan "Vad behöver du/ni för att må bra i den här situationen?" till honom (+ henne) och så kan han gå hem och grunna på den med henne och sen presentera det. Jag tror ni behöver starta om, ta och släng det gamla "papperet" med alla era vanor, rutiner "oskrivna regler", och så gör om ett nytt, där ni möts i respekt till varandra, att man får bygga upp tilliten på nytt, och då kan ett sätt vara att man börjar med de här nya reglerna och att man visar att man respekterar dem och att det är ömsesidigt. Jag kan säga att det var en hel del jag inte tänkte på eller styrde över när det kom till ett ex till mig och hans band till min familj, som i sin tur påverkade min nya och vårt förhållande på ett negativt sätt, och hade jag eller låtit mitt ex fortsätta i hans gamla anda hade jag förlorat min nya och det ville jag inte. Att få andra att tänka om kunde bli svårt och om jag märkte att de inte respekterade vad jag sagt var jag tvungen att ta avstånd, tills det var löst. De fick alltså tänka om och de fick också förståelse för min nyes perspektiv och mitt också. Mitt ex hade inget intresse av att backa, men hade inget val i princip och med tiden så fungerade det. Det var inte helt smidigt, jag hade önskat att det inte gått upp och ner, men sedan blev vägen mindre brokig och de nya reglerna satt, vägen blev smidig sedan.
Från hennes perspektiv kan jag se att hon är ju totalt omringad av sin partner's ex och dennes familj/släkt rent geologiskt. Om det är så där ute på landet så känner väl alla till alla och man vant sig vid det och menar inget ont med det, men att det ändå blir för mycket, var får hon plats liksom? Var är hennes? Säkert finns det fördelar med det med, hon har kommit in i ett färdigt hem så att säga, men det är ju hans sen innan, och er historia där. Nu lever jag mig in så mycket att jag kanske överdriver.
Jag hade varit försiktig med att kritisera henne till ditt ex eller berätta om hennes sätt för andra för det verkar ju ändå så om jag tolkat dina svar rätt till annan här att ni faktiskt inte har den relationen ändå att du känner det naturligt att du skulle ta upp det med henne som man hade gjort om det varit en vän till en. Jag gjorde en gång det stora misstaget att jag berättade för min partner då (vi splittrade senare, men inte p.g.a det) om något jag noterat hos hans ex. Det skulle jag verkligen inte ha gjort. Han fick det till att hon på nåt sätt försökte sabotera mellan oss, svartmåla honom, få mig att tro att han kanske varit otrogen. Han ballade ur totalt. Jag blev rädd och försökte försäkra honom om att det inte var så alls. Jag skulle aldrig vilja hamna i en sits där något jag säger eller gör påverkar exet att gå på eller att det startar osämja mellan honom och hans tjej eller hans ex. Jag har varit med om en hel del konstiga situationer med ex och nya så det är min nivå, min förväntning egentligen på hur det är: Det är lite konstigt. Det skulle inte behöva vara det, nej, men det är inget jag kan styra över. Vi är funtade på olika sätt. Jag siktar helt in mig på den jag måste ha en relation till, och så sätter jag gränsdragningen därefter för jag har varit med om rent för mycket när alla blandar och har sig och deras förväntningar på mig och på relationerna. Jag kan vara mycket svart eller vitt (blivit det med tiden) just för att dela upp det hela och för att det ska ge mig mindre problem. Jag kan mycket väl kopiera orden "det där är pappas jävla ansvarsområde", om du fattar ;) I det ansvarsområdet ingår det att ta hand om del andra människor som han är i relation till, där lägger jag mig inte i och jag vill inte vara första personen man blir vänd till utan det är han, jag har fått omdirigera "trafiken". Hade jag inte gjort det tror jag att jag hade varit utbränd vid det här laget. Andras krav och förväntningar på mig bryr jag mig inte om idag, men gjorde förr och det gjorde mig obekväm.
Just för att vi är så olika funtade så vet jag att man antar ofta utifrån sig själv och det värsta man då kan göra, nästa steg, är att man börjar anta, prata för den andre, så det får man passa sig för, för man kan tro helt fel och göra övertramp.
Det finns de som är mer långsinta än andra och så länge de är det så kommer man inte vidare. Just då är allting ens fel. De surar. De blänger (om man har tur och inte är luft). De hör inte av sig på evigheter. Jag vet att det går över och då kan de låtsas som ingenting. De som är långsinta lider av det mest själva (intalar jag mig själv) och det tar energi från andra om man tillåter det. Jag tror en av anledningarna varför ett ex och jag inte klarade det var att han var så långsint av sig. Jag känner minst 2 tjejer (olika tider i mitt liv) som också varit/är långsinta och då är det som att min hjärna bara "slår av" de personerna, som att min hjärna "själv-reglerar" min relation till dem så att när de blev så så efter ett tag så brydde jag mig inte, fast jag innan blivit så påverkad av det. Jag märkte också med exet att det var när han märkte att jag inte brydde mig, och var på väg ut (om så bara ut ur hemmet) som han blev lite skraj av sig och började mjukna upp (innan såg, pratade han inte ens med mig på jag vet inte hur länge). Man kan bara ta det så många gånger, sen så blir man liksom o-brydd av det. Under hela den här tiden så envisades jag med att fortsätta vara artig, vara på ytan, men inombords gick jag från att låta mig påverkas, må dåligt av det, bli sårad, ledsen, arg, till att sedan bara känna att vet du, jag orkar inte bry mig. Det blir inte längre om vad det gällde utan hur de valt att hantera det med sin långsinthet. Det har ett pris. Man själv-reglerar sedan hjärna och hjärta till en viss sorts "ny"-relation till dem som är så, det är okej så.
Jag hoppas det löser sig för dig/er :)
Nej jag uppskattar rakheten och tydligheten faktiskt :) och uppskattar ditt perspektiv, skönt för hjärnan att hitta nya tankar när man fastnar i sitt spår så att säga.
För min egen del så finns det helt klart en osäkerhet kring de gemensamma reglerna och det är väl lite ditåt jag velat komma med att ta upp problemet med exet till att börja med och fråga om saken. Jag har förståelse för att saker kan vara jobbigt för henne men jag behöver ju ändå få veta vad som gäller nu, hur ska jag annars veta om jag trampar henne på tårna eller inte med det jag gör om ingen talar om det. Jag gör det inte med flit, jag vill ju att detta ska funka för alla.
Men vad gäller invanda regler osv så ändrades ju faktiskt mycket när hon kom in i bilden, och de har bott ihop i ett par/tre år nu, så hon har varit involverad i de regler vi har haft nu. Sen vet ju jag såklart inte hur diskussionen sett ut mellan henne och mitt ex eller hur mycket han tar hänsyn till vad hon vill i detta.
Och absolut förstår jag att det lär vara rätt jobbigt för henne med att runtomkring deras hem är min familj och andra relationer. Jag har faktiskt tänkt på det också, och tänkt att så hade nog inte jag velat ha det. Men det är ju en sak mellan henne och mitt ex och inget jag kan påverka.
Ja jag har funderat på just hur jag ska uttrycka mig på ett smidigt sätt kring hur vi ska lägga upp det nu så det funkar. Funderade på att lägga fram lite förslag och be honom fundera på vad han tycker om det eller om han har andra ideer. Jag känner just nu att så lite kontakt som möjligt vore bäst för min egen skull, även med exet. Så jag får tid att "ställa om" hjärnan lite som du uttryckte det ;)