Pixie99 skrev 2023-08-22 13:19:16 följande:
Om jag jag får vara helt ärlig, så tycker jag att färdigkomponerade matkassar är en lösning på ett icke-existerande problem.
Det är dels väldigt dyrt i jämförelse med att köpa egna råvaror, och eftersom det bygger på "just-in-time", dvs att du köper precis det du behöver just för den omgången, så bygger man inte heller upp ett litet lager av råvaror hemma för att kunna improvisera av senare. Till sist är måltiderna komponerade med tanken att man ska bli mätt på massiva kolhydrater (oftast pasta), och har alldeles för lite protein. Inte särskilt rolig eller nyttig mat med andra ord. Det enda man vinner i gengäld är att slippa leta matrecept online på typ Ica.se.
Fast det som är ett icke-problem för dig kanske inte är det för någon annan?
För min del så är just det att slippa handla, slippa tänka ut maträtter, få allt ihoplockat och uttänkt, det som är fördelen med en färdig matkasse. Kostnaden är ju något man får räkna in, men även tiden det tar att handla och tänka ut maträtter "kostar" i viss mån, både i reda pengar, men kanske främst i tid och ork för mig i alla fall.
Det är också ganska rikligt av råvaror, så om vi köper 4 portioner till oss 4 i familjen (två vuxna och två stora tonåringar som äter minst som vi vuxna) så räcker det oftast även till åtminstone en matlåda. Samt att det inte sällan blir ris eller potatis över, som man alltså inte ens väljer att tillaga. Så man kan bygga litet lager att improvisera av där med om man vill.
Tycker inte heller att det är lite protein i maten, inte i de kassar jag har provat i alla fall, och jag har provat många. Och visst kan det vara tråkiga recept i en del kassar, men då kan man prova sig fram till en som erbjuder mat man gillar.
Men framför allt så är det ju helt valfritt att använda såna här kassar - så om du inte gillar dem så behöver du inte använda dem heller. Medan jag som uppskattar dem och tycker att de hjälper mig i vardagen, till en kostnad som är rimlig för mig, ja då är det ju superbra.