• Natttis

Avtalsbrott?

Hej jag skrev på ett avtal på en städmaskin. Försäljan sa muntligt att jag inte har 14 dagars ångesträtt. Men nu i efterhand vet jag inte om jag vill ha den. Men jag skulle låna för den. Men skrev aldrig på med mobilt bank-id känns som om jag inte gör det är det som om jag inte lånat. Begår jag något slags brott. 

• Svar på tråden Avtalsbrott?
  • Natttis
    Anonym (Lisa) skrev 2023-08-20 16:14:03 följande:

Var det hemförsäljare? I så fall har du enligt lag 14 dagars ångerrätt.

Vem skulle du låna av för att köpa? Om lånet var från en bank så är det ju inte samma som avtalet du skrev under och har inget med varandra att göra. Om det var företaget som säljer städmaskinen som ger avbetalningen/lånet så är det en annan sak.

Har det inte gått 14 dagar än och det var en hemförsäljare så skicka skriftligt att du ångrar köpet.

Ja det var en hemförsäljare. 

Jag skulle låna via en bank som dom har samarbete med. Så skulle skriva på lånelöfte med mobilt bank id. Men det blev bortglömt. Men jag kan gå in så står det pågår. Inte godkänd eller nekad eller något sånt.jag har skrivit med banken Men dom hittar mig inte i systemet. 
    Jag har skrivit till dom men inte fått något svar
  • Natttis
    Anonym (Lurad) skrev 2023-08-20 17:17:35 följande:
    Ts, det där låter som rent lurendrejeri! Jag skulle aldrig ta ett lån via deras kontakter och aldrig skriva under något med mobilt bank-ID! Så där håller inte hemförsäljare på, och om en dammsugare är så dyr att man måste ta lån (!) då har man inte råd. Banken känner så klart inte till dig eftersom det är bluff. Det du skriver under kan vara exakt vad som helst. Kontakta människan skriftligt, säg att du har ångrat dig med stöd av lagen om hemförsäljning som automatiskt ger dig 14 dagars ångersrätt. Säg åt människan att hämta maskinen. Det är företagets skyldighet enligt lag! DU ska INTE betala frakt eller skicka paket eller åka med den någonstans. De goda nyheterna är att man efter en viss tid har rätt att behålla varan om den inte hämtas, vet inte hur länge.
    Kanske hjälper att jag säger att det är en sådär pro aqua en vatten städmaskin. Jag har kontaktat företaget men inte fått något svar. Men det är nog för att jag kontakta dom när det var stängt. 
Svar på tråden Avtalsbrott?