Natttis skrev 2023-08-20 17:23:37 följande:
Kanske hjälper att jag säger att det är en sådär pro aqua en vatten städmaskin. Jag har kontaktat företaget men inte fått något svar. Men det är nog för att jag kontakta dom när det var stängt.
Märket spelar ingen roll. Är du säker på att företaget är på riktigt...? Har du skickat både mail och sms så täcker du upp din rygg. Då har du bevis på att du kontaktat dem. Lämna också telefonmeddelande om du kan, spela in det i så fall. Var noga med datum, namn, adress, personnummer och telefonnummer i meddelanena. Och sedan försöker du ändå ringa dem. Skriv ner ett par punkter som du håller dig till. Du behöver t ex inte förklara varför du inte vill ha maskinen.
Hej
*Ni besökte mig datum xx-yy-zz med en maskin som ni lämnade och jag har bestämt mig för att lämna tillbaka den.
*Nu är det datum xx-yy-zz, så vi är tydliga med att jag också meddelat er inom de lagstadgade 14 dagarna man har för ångerrätt vid hemförsäljning/distansförsäljning av det här slaget.
*När kan ni hämta maskinen?
Ev. svar från dem:
*Varför vill du lämna tillbaka den? Jag har bara ångrat mig helt enkelt.
*Du har ingen ångerrätt på den här produkten. Jo, enligt hemförsäljningslagen har man 14 dagars ångerrätt för sådana här varor.
*Vi tänker inte hämta den, du får betala returfrakten! Det här är en vara som man inte kan skicka per post, eftersom ni kom hit med den är ni också förbundna till att hämta den.
www.kkv.fi/sv/konsumentarenden/telefon-och-hemforsaljning/
www.kkv.fi/sv/konsumentarenden/telefon-och-hemforsaljning/angra-kop-och-returnera-varor-vid-hemforsaljning/
saljarnas.se/kunskap-inspiration/lagar/hem-och-telefonforsaljning/
Värt att veta!!
Hemförsäljningslagen ger köparen rätt till 14 dagars ångerrätt. Det innebär att köparen har en 14 dagar på sig att skriftligen meddela säljaren att han ångrar köpet. Det räcker med att skriva ett brev och säga att man ångrar sig. Man behöver inte ange något skäl. Men man kan med fördel använda sig av den särskilda ånger blanketten, som försäljaren är skyldig att lämna vid köpet. Förutom blanketten ska försäljaren lämna en särskild informationshandling, som beskriver köparens rättigheter och hur köparen ska gå tillväga om han vill låta köpet gå tillbaka.Ångerblankett och övriga handlingar ska köparen givetvis få direkt om försäljaren gör hembesök. Ångerrätten räknas från den dag köparen fått varan (eller sett en demonstration av en likadan vara) och fått ångerhandlingarna.
Får köparen inte alla ångerhandlingar är han inte bunden av avtalet. Om han vill kräva att avtalet ska gå tillbaka, måste han underrätta säljaren om detta senast inom ett år från det han tog emot varan eller väsentlig del av den.
När köparen ångrat sig kan han få tillbaka sina pengar. Köparen är inte skyldig att lämna tillbaka varan förrän han har fått pengarna. Men han får givetvis inte använda varan under tiden. Köparen är skyldig att lämna tillbaka den i lika gott skick som den var när han fick den. Skadas varan, eller kommer bort på grund av köparens slarv, förlorar köparen ångerrätten. Köparen ska i allmänhet skicka tillbaka varan på samma sätt som han fick den. Har den postats till köparen ska han få lämplig förpackning och returporto av säljaren för att kunna returnera den. I annat fall är han skyldig att ge säljaren möjlighet att hämta tillbaka varan. Gör han inte det inom tre månader från att ångerrätten början får köparen behålla varan.