Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

En jobbig inneboende

Att svenskar inte hjälper sina släktingar är bullshit. Många hjälper släkt och vänner på olika sätt. Men de flesta skulle aldrig acceptera det TS berättar.

I andra kulturer finns ofta förväntningar på att man ska ställa upp till varje pris, även om det går ut över ens eget välmående. Blodsband är viktigare allt, typ. Jag är tacksam att det inte är så i svensk kultur.

Sen är vi kanske FÖR individualistiska ibland, eller kalla och stela? Det kan stämma. Men eftersom både jag och maken (båda svenska) kommer från familjer där man faktiskt umgås och ställer upp för varandra - om än inom rimliga gränser - har jag svårt att relatera till påståendet att svenskar inte skulle bry sig om varandra. Däremot anses var och en ha rätt till sitt eget liv, men det är ju något annat. 

TS, varför har hon flytt från Gambia? Det är ju inte krig eller diktatur där, som du skriver. Hur tog hon sig förresten till Sverige med två små barn? Kom de hit på turistvisum?

Du är i en svår sits, men du har nog inget annat val än att försöka få ut henne ur er bostad och hoppas att hon och barnen får hjälp. Det är ohållbart som det är nu. Ni ska inte behöva ta detta ansvar. 

Svar på tråden En jobbig inneboende