• nomisfnossredna

Flytt till Göteborg

Hallå,

Letar efter bostadsrätter i Göteborg och hittills är Kviberg det område som ligger på första plats.

Letar efter ett städat område som ligger precis utanför Centrum, med goda möjligheter att ta sig in till Innerstaden och med Restauranger, Caféer och Willys/Coop/Ica etc. i närheten.

Vad tycker ni om Kviberg och har ni några andra rekommendationer?

• Svar på tråden Flytt till Göteborg
  • Kirenaj68
    nomisfnossredna skrev 2023-08-19 16:08:52 följande:
    Flytt till Göteborg

Hallå,

Letar efter bostadsrätter i Göteborg och hittills är Kviberg det område som ligger på första plats.

Letar efter ett städat område som ligger precis utanför Centrum, med goda möjligheter att ta sig in till Innerstaden och med Restauranger, Caféer och Willys/Coop/Ica etc. i närheten.

Är kranskommunerna helt uteslutna?
  • Anonym (Olika)

Kviberg har fått sig ett rejält lyft senaste 10-15 åren med mycket nyproducerade bostadsrätter och parhus/ radhus. 

Olika områden passar ju olika människor, så det beror på vad du är ute efter. 

Själv bodde jag i Johanneberg när jag bodde i stan och trivdes väldigt bra där. Områdena kring Delsjön / Kålltorp/ Örgryte där det är mycket ?nyproduktion? tycker jag också är härliga då jag värdesätter närhet till natur osv. Har inte hängt så mycket i kviberg så vet inte hur det är med natur däromkring men det är ganska smidigt att ta sig in till stan därifrån även med cykel. Sen finns det trevliga områden kring Redbergsplatsen och olskroken men ju närmre svingeln man kommer desto mer ?stadsliv? och mindre natur är det. 

• Anonym (Erik.)

Är väl inga större fel på Kviberg. Ligger bara lite för nära Kortedala, Bergsjön och andra "orter". Annars finns Mölndal, Mölndal och Partille som visserligen ligger i kranskommuner, men de har täta kommunikationer med Göteborgs innerstad. Mölndal har Mölndal Galleria, Partille har Allum. Mölnlycke är i första hand ett villasamhälle, men har också ett hyfsat utbud av borätter. COOP, Hemköp och Lidl finns också. I centrum finns restauranger.

• nomisfnossredna

Natur är alltid trevligt men är inget måste! ☺️
    Min första prioritet är att det inte ska vara ett område där det pangas hej vilt med vapen. Om det är livat på kvällarna och helger pga fest gör mig ingenting. ☺️

• Anonym (Relativt lugnt)
    nomisfnossredna skrev 2023-08-19 16:27:17 följande:

Min första prioritet är att det inte ska vara ett område där det pangas hej vilt med vapen. Om det är livat på kvällarna och helger pga fest gör mig ingenting. ☺️

I Göteborg får man tänka mer i termer där det pangas mer eller mindre med vapen. För man kan inte köpa sig fri från det som man kanske kan i Stockholm genom att bo där det är svindyrt. Även i de finaste delarna pangas det ibland. En av de mest omtalade skjutningarna skedde på en badstrand framför fullt av folk, mitt på dagen, i den allra finaste delen av GBG.

Så tänk mer i termer av områden där det pangas sällan mot områden där det pangas ofta, istället för inte pangas mot att det pangas. 

• Anonym (H)

Jag bor ganska nära kviberg (utbynäs) och tror det ett lugnt område. Skulle jag köpa lägenhet, hade jag dock kollat på andra områden som tex kålltorp, majorna, kungsladugård, bagaregården eller kanske Eriksberg. 

• Anonym (Olika)

Vad är din budget / önskemål på själva lägenheten? 

Håller inte med om att det pangas överallt i Göteborg som någon ovan skrev. Guldheden har jag också bott i och tyckte mycket om.  Eriksberg / Sannegården men för mig känn det mer önskvärt om man har familj eller är ett par än singlar. 

Just Eriksberg som nån nämnde skulle jag personligen undvika. Området är fint, dyrt och modernt men bara en väldigt kort bit bort ligger ett missbruksboende med ett allt annat än trevligt klientel.

• Anonym (Krans)
    nomisfnossredna skrev 2023-08-19 16:08:52 följande:
    Flytt till Göteborg

Hallå,

Flytta till en kranskommun. Särskilt om du har barn. 

Kungsbacka, Kungälv, Mölndal, Partille m.fl.. Finns många bra ställen.
  • Anonym (Krans)
    Anonym (Relativt lugnt) skrev 2023-08-19 16:56:00 följande:
    I Göteborg får man tänka mer i termer där det pangas mer eller mindre med vapen. För man kan inte köpa sig fri från det som man kanske kan i Stockholm genom att bo där det är svindyrt. Även i de finaste delarna pangas det ibland. En av de mest omtalade skjutningarna skedde på en badstrand framför fullt av folk, mitt på dagen, i den allra finaste delen av GBG.

Så tänk mer i termer av områden där det pangas sällan mot områden där det pangas ofta, istället för inte pangas mot att det pangas. 

Det där är bara skitsnack...

Du kan omöjligen bo i Göteborg.

Mitt favoritområde i Göteborg, om jag hade haft ekonomin till det, är Hjuvik, Torslanda. Det är oerhört vackert. Jag är uppvuxen i Länsmansgården vilken inte är nån höjdare som helsvensk. Jag brukade åka ut dit till Hjuvik som barn och bara vandra omkring och titta på husen, bryggorna, båtarna. Det är alltså verkligen spektakulärt. 

Anonym (Krans) skrev 2023-08-19 21:33:55 följande:
    Det där är bara skitsnack...

Du kan omöjligen bo i Göteborg.
    Bott på Hisingen i 31 år, är 31 år.
  • Anonym (Erik.)

Det låter som innerstaden med Avenyn eller Heden i centrum skulle kunna vara något, men då blir priset på borätten därefter förstås. Jag bor själv i Mölnlycke och som jag sa tidigare är utbudet av borätter rätt hyfsat här. Bra kommunikationer med stan om du inte har egen bil. 20 min med buss till centrum (Heden), 15 min med tåg till centralen. Allt man behöver i form av restauranger, affärer, systembolag m.fl finns här. Det enda jag saknar personligen är en INGO-mack . Jag bor dock i en hyresrätt. Inte i en borätt. Men kön till en borätt kan vara lång, för folk flyttar inte gärna härifrån. Dock bygger Wallenstam en hel del nya borätter här.
  • Anonym (Krans)
    Anonym (Relativt lugnt) skrev 2023-08-19 21:43:01 följande:
    Bott på Hisingen i 31 år, är 31 år.
    Göteborg är inte som Biskopsgården. Det du skrev i ditt tidigare inlägg är rent trams.
    Anonym (Krans) skrev 2023-08-19 23:03:21 följande:
    Göteborg är inte som Biskopsgården. Det du skrev i ditt tidigare inlägg är rent trams.
    Nej det är inte trams. Kriminaliteten spiller lätt över och in på lugna områden, så bara för att man bor i tex. Askim slipper man inte sådant. Nästan varje stadsdel, Tolered, Kärra, Backa, Tuve tex. har ett problemområde i miniatyr i stadsdelen med samma demografi som i tex. Biskopsgården.
  • Anonym (An)

Kviberg är trevligt, bra kommunikationer, nära natur och lätt att ta sig ut ur stan också, man kan åka till allum i partille för shopping och slipper ta sig in i stan för ärenden.
    misstänker att ni gillar nyproduktion då.

Vallhamra torg ligger lite länge bort, partille.

östra centrum:
    Fräntorpsgatan ligger med bra kommunikationer och på Göteborgssidan.
    Munkebäck har lite nyproduktion, ernst torulfsgatan, samma avstånd från stan och väldigt lugnt område.
    Kålltorp har lite nyproduktion vid virginsgatan och övre sanatoriegatan, mysigt område. 
    Bagaregården om man gillar äldre charm och de göteborgstypiska charmiga landshövdingehusen.

Nya kvillebäcken, mycket nyprod, centralt.

Själv föredrar jag de östra delarna, vilket kanske märks i mina tips.😊

• Anonym (Olika)
    Anonym (Erik.) skrev 2023-08-19 22:55:54 följande:
    Det låter som innerstaden med Avenyn eller Heden i centrum skulle kunna vara något, men då blir priset på borätten därefter förstås. Jag bor själv i Mölnlycke och som jag sa tidigare är utbudet av borätter rätt hyfsat här. Bra kommunikationer med stan om du inte har egen bil. 20 min med buss till centrum (Heden), 15 min med tåg till centralen. Allt man behöver i form av restauranger, affärer, systembolag m.fl finns här. Det enda jag saknar personligen är en INGO-mack . Jag bor dock i en hyresrätt. Inte i en borätt. Men kön till en borätt kan vara lång, för folk flyttar inte gärna härifrån. Dock bygger Wallenstam en hel del nya borätter här.
    Du blandar väl ihop bostadsrätter och hyresrätter, det är ingen kö till bostadsrätter utan högst bud vinner (oftast)
Svar på tråden Flytt till Göteborg