Mathilda88 skrev 2024-02-15 19:43:59 följande:
Jag hänger kvar och följer. För en vecka sedan rekommenderade vår läkare på Sellmer oss efter vårt fjärde äggplock att göra äd på nästa försök innan vi fick återfört två ok embryon på dag 3. På dag 6 fick vi besked om att vi fick en till frysen mot alla odds så kanske inte behöver äd, men tanken har inte släppt att det kan bli nästa steg om inget av dessa tar sig.
Ni som genomgått äd, hur ser processen ut medicinskt? Jag trodde det var som en vanlig FET i naturlig cykel men hörde häromdagen att det är väldigt mkt mediciner, sprutor etc? Redan fått recept på p-piller och sådana blir jag alltid så dålig och deppig på..
Det är så roligt att ni kunde få ett bättre resultat nu. Hoppas det leder till plus också!
Det är olika på olika kliniker vilket upplägg de använder sig av, och sedan beror det också på mottagaren såklart, om man har egen ägglossning eller ej, hur det brukar gå att skapa en bra slemhinna osv. Man kan göra en FET i naturlig cykel, eller i stimulerad cykel såsom Hebbe46 beskrev ovan (då gör östrogenet att du inte får någon egen ägglossning och för det flesta patienter ger östrogenet en bra tjocklek på slemhinnan, när den är lagomt tjock tillsätter man sedan progesteron som gör att kroppen tror att den ägglossat och därefter insättning av embryot.) På vissa kliniker kan du också sätta in ett färskt embryo, då tinar de det frysta ägget, och befruktar det lagom till din ägglossning.
Men jag vet att det också finns kliniker som vill nedreglera med p-piller innan de sedan stimulerar kroppen inför insättning. Så det kan se olika ut. Var det sprutor för att nedreglera eller stimulera sedan? Olika kliniker kan verkligen ha olika upplägg...
En intressant sak är dock att risken för havandeskapsförgiftning minskar om man sätter in i en naturlig cykel. Tydligen har den egna gulkroppen betydelse för risken att utveckla högt blodtryck och havandeskapsförgiftning.
Men oavsett får alla som är gravida genom äggdonation trombyl under graviditeten som ska minska risken för att utveckla havandeskapsförgiftning.