• Vuisin

Äggdonation 2023/2024

Nu har vi fått besked om att de har hittat en matchande donator till oss från Portugal. 🌺 Känner mig dock något förvirrad då en läkare från en annan klinik (där vi kollade om det fanns några donatorer pga tog sån tid) var inne på att vi borde göra fler försök med min ägg. Vet inte hur man ska tänka. Ska prata med min egen läkare nästa vecka för att höra vad hon tycker. 

• Vuisin
    Kronärtskocka skrev 2023-10-28 13:14:10 följande:

Åh, grattis! Så härligt att äntligen ha en donator. Hur lång tid räknar de med till uppstart, om ni kör på det? Tinas de, befruktas och sätts in färska eller fryser de blastocyster som sedan tinas vid insättning?

Förstår att det kan kännas dubbelt när en annan läkare tycker att ni borde göra fler försök med IVF. Hade ni gjort sex ägguttag med ET och tre FET? Då har ni ju verkligen försökt skulle jag känna. Men förstår också att det ger hopp om en läkare säger så, och att släppa de egna äggen är inte lätt. En del av mig kan samtidigt bli arg när en för er ny läkare säger så. Med tanke på alla kostnader IVF försök innebär, både ekonomiskt men även fysiskt och psykiskt. Det är inte ?bara? att göra ytterligare ett försök. Vet ej din ålder, men är man lite äldre, är ju chanserna samtidigt inte så stora även om en får till ET... Det var vad som fick mig att välja äggdonation/dubbeldonation. Chanserna att lyckas med donerade ägg var så mycket högre, och varje vanlig IVF blev också väldigt dyr då det bara blev ET och aldrig några FET. Så utifrån den mäng kraft och pengar jag hade kvar var äggdonation den väg som innebar störst chans till ett levande barn och det var tillslut viktigare än mina gener. 

Förstår er helt och fullt, det är ett svårt beslut och jag hoppas ni får ett bra samtal med er läkare som gör att ni kan landa i vad som är rätt för er. Oavsett vilket val ni väljer! 

Tack Kronärtskocka, väldigt fint skrivet! Jag ska prata planering med min läkare men vet att det är frysta ägg som finns tillgängliga så antar att vi i så fall kan köra i nästa cykel. Tror att vi tinar och befruktar i samband med en överföring till mig. 

Håller med dig i allt du skriver och vi har gjort så många försök som du beskrev. Man tycker helt enkelt att det bör funka med tanke på hur mycket ägg man har fått ut i kombination med min ålder. Men det finns också en gräns för vad man orkar och har råd med. 

Hur är det med dig? ☺️

• Vuisin
    AndraSladdis skrev 2023-10-28 21:24:48 följande:
    Vad roligt att ni har fått en donator!
    Det är ju aldrig ett lätt beslut att sluta med egna ägg och det beror ju helt på hur man känner och hur många försök/tid man har ork och råd med.
    Det jag kan säga dock är att anknytningen verkar precis lika stark med både egna och donerade ägg när man ser på andra som lyckats.
    Det är bara ni som vet vad som är bäst för er.
    Tack AndraSladdis! Anknytningen känner jag mig faktiskt inte alls orolig för, jag tror inte att den handlar om genetik. Känslan just nu är att vi kommer tacka ja till donatorn, det börjar bli slitsamt att hålla på med det här och känslan är bra. Hoppas allt är väl med dig! 
  • Vuisin
    Kronärtskocka skrev 2023-11-03 08:47:05 följande:

Det är så dumt att de alltid gör mycket rester på oss kvinnor men inte på männen. Ni kommer säkert fram till vad som är rätt för er, men inte enkelt när det är mycket pengar det handlar om. 

Vuisin: Hur har det gått för er?

AndraSladdis: Hoppas du mår bättre och att du fått ett positivt besked.

Jag mår fortsatt bra och har sett den lilla på ett andra ultraljud, kände att jag känslomässigt behövde det för att fatta. Efter det första var jag så inställd på att hantera av bakslag att att jag ville få se den igen och kanske känna hopp och glädje. Det funkade och jag har lite mer hopp nu. 

Så fantastiskt Kronärtskocka, jag är så glad för din skull! Hur mår du i graviditeten annars? Känns det som att du kan slappna av och njuta eller hur har du det? ❤️ 

Vi har bestämt oss för att gå vidare till äggdonation och förhoppningvis kan de ske reda nästa cykel. Känns bra och lite overkligt. Vi får nio ägg som redan finns tillgängliga. Vet inte om det är mycket eller lite i dessa sammanhang..

• Vuisin
    Mauli skrev 2023-11-22 16:03:11 följande:

Är precis hemkommen från kliniken .. o HERREGUD säger jag bara ? mirakel har skett!! Trots alla blödningar o allt så finns det hjärtslag 💓 .. trodde de va kört men ack så fel jag hade .. 

Så fantastiskt Mauli, grattis! Sitter här i soffan och blir alldeles rörd. 💛
  • Vuisin

Mauli skrev 2023-11-29 08:15:33 följande:

Oron försvinner aldrig 🙁 o inte mina blödningar heller tydligen .. är sjukt påfrestande att hela tiden ha en misstanke om att de inte kommer gå vägen .. vill kunna njuta men va F-N de här e nog de jobbigaste jag vart me om . Blöder om vartannat e de inte blod så e de rosa annars droppar de brunt på toastols väggen . Har inte ont . Ringde igår igen o känner mig sjukt fjompig men är så orolig . De sa jag skulle sitta lugnt i båten o inte försöka tänka så mycket . Det .. mina kära vänner .. vet vi alla .. att de e omöjligt !! Måste nu vänta till den 6:e dec för nytt vul . Alltså en hel vecka . I mellan åt tycker jag grav symptom avtar o känner direkt i hjärtat att det e kört .. sen känner jag något ( eller så inbillar jag mig ) o tror på detta till 100% . Vet ingenting just nu känns de som . Utan vara vänta o dagarna är sååååå långa . ????💜🙏🏽

Förstår att väntan är fruktansvärd. Jag hoppas och tror på positiva besked på onsdag. <3

Kronärtskocka skrev 2023-12-02 05:46:29 följande:

Mauli: Fy så stressande och oroligt. Att inte veta och ständigt vara beredd på det värsta. Hoppas den lilla kämpar på!

Jag har haft oroliga veckor. Fick en störtblödning just när jag gick in i v 11. Blödde genom kläderna och åkte in akut. Vart blodet kom ifrån kunde de inte riktigt säga. Men det slutade och den lilla levde, även om den var lite mindre än förväntat. Så oroliga dagar följde, och lite mer blod kom det också. Men, vid ett extra ultraljud några dagar senare var den välmående och i rätt storlek. ( Troligtvis hade de mätt fel på gynakute.) Men oron har följt med mig ändå. Nu har jag dock varit på tidigt ultralju, TUL och allt ser bra ut! ( Då donatorn är yngre än 35 bedömer de att KUB inte behöver göras, därför görs TUL istället.) Är nu i vecka 13 så chanserna är stora att det äntligen kommer en bebis till mig efter alla års kamp. Så tacksam. Fullt medveten om att det aldrig funnits någon garanti och att situationen hade kunnat vara en annan. Och så tacksam gentemot donatorerna som gjort det möjligt. 

Visst är ni flera som räknar med inför insättning nu i december? Hoppas det går bra för er!

Usch vilken oro men vad skönt att allt ser bra ut. Detta är sannerligen en pärs. Så många som verkar blöda i början vid ÄD. 

Själv hade jag insättning förra veckan men så svårt att tro på att det kommer gå efter så många misslyckade försök även om detta är första med ÄD. Har inga symptom alls och är på ruvardag fem. Hur tidigt fick ni som plussat symptom? 

• Vuisin
    Kronärtskocka skrev 2023-12-05 05:36:26 följande:

Ja, blödningar i tidig graviditet är vanligt vid ÄD. Men ack så jobbigt även om det står att det är vanligt och många gånger ofarligt. 

Grattis till insättningen! Hur mår du? Fick ni till frysen med? Jag har plussat dag 5 med blastocyster alla gånger vid ÄD. Däremot inte haft tydliga symptom, eller har haft symptom som ömma bröst, trög mage och mer kissnödig. Men detta kan också vara av progesteronet. Vid mitt första plus, då med egna ägg, fick jag bäckensmärta innan jag ens testade. Vilket är ovanligt med enligt sjukgymnasten en hormonell reaktion. Vid mina tre plus därefter, med ÄD, har jag inte haft ont i bäckenet alls. Så olika graviditeter kan ge olika symptom. Hoppas du får positiva besked!

Det förstår jag verkligen Kronärtskock. Hemskt att behöva pendla mellan hopp och förtvivlan på det sättet. 

Tack! Jag mår bra, eller som vanligt. Vi fick faktiskt flera till frysen så väldigt bra utdelning på våra ägg. Tycker att det är så jobbigt om det är negativt men man fortfarande hoppas att det ska ändra sig så jag kommer att avvakta lite med att testa. Hoppas så men jag känner som sagt ingenting. 😌

• Vuisin
    Hebbe45 skrev 2023-12-05 14:36:32 följande:

Hej allihop!
    Jag hoppar in i tråden å frågar vad ni tror om detta test?
    Har egentligen testdag på fredag men ?tjyvtestade? idag på ruvardag 6 med 5 dagars blastocyst.

Ser absolut positivt ut, grattis!! 
  • Vuisin
    Hebbe45 skrev 2023-12-05 14:36:32 följande:

Hej allihop!
    Jag hoppar in i tråden å frågar vad ni tror om detta test?
    Har egentligen testdag på fredag men ?tjyvtestade? idag på ruvardag 6 med 5 dagars blastocyst.

Några symptom? 
  • Vuisin
    Hebbe46 skrev 2023-12-06 19:37:38 följande:
    Tack! Törs knappt tro att det är sant då detta är vårt första och troligtvis enda försök (även om vi har en fryst liten kvar). Vi har gjort behandlingen på AVA Riga
    Vuisin skrev 2023-12-05 19:53:06 följande:
    Några symptom? 
    Fick byta nick då kontot låste sig helt...

Ja idag tycker jag att jag kanske har lite symtom. Lätt mensvärk och ett svajigt humör (värre än vanligt) och ömma bröst men tänker att allt det kan vara av medicinerna. Gjorde ett nytt test idag och finns ett svaaagt streck även idag men törs inte lita på att det faktiskt stämmer.
    Jag tror på det. 🥰 Har du testdag redan på fredag? Jag har först på tisdag och verkar ha satt in på samma dag som dig.
Svar på tråden Äggdonation 2023/2024