• Mathilda88

Äggdonation 2023/2024

AndraSladdis skrev 2023-10-23 13:39:09 följande:
    Ja, det är mycket väntan i den här processen, känns som en evighet just när man väntar, men sen när man väl lyckas så är det bortglömt. De flesta som jag följt på mina kliniker har haft någon fördröjning eller inte lyckats första gången, men där sitter de nu med sina barn som är flera år. Tiden går fort sen.

Just i dag har tagit med mig två små loppor från kliniken och nu ska jag glömma allt detta och leva som vanligt till testdagen, men man vet aldrig. Naturen får ha sin gång.
    Åh grattis, så skönt det gick och håller nu tummarna att det går vägen! Spännande med 2 embryon också! Var de blastocyster eller 2 dagars?
  • Mathilda88
    Kronärtskocka skrev 2023-10-24 06:26:30 följande:

Inte velat svara förrän jag har vetat mer. Men nu varit på det tidiga ultraljudet och läkaren såg ett embryo i rätt storlek med ett hjärta som slå. Ingen garanti, men så långt har jag inte kommit de andra graviditeterna, så jag hoppas den fortsätter utvecklas som den ska. Tre veckor till nästa koll. Jag mår bra. Ömma bröst och trög mage men annars bra. 

Vilken vändning för er, att slemhinnan först såg för tunn ut men sedan tog sig. Tänk att du nu ruvar på två små! Spännande och stora chanser! Håller tummarna så hårt jag kan!

Tänker på er andra som väntar. Ovissheten och väntan tycker jag är det jobbigaste, när en inte vet om de ringer imorgon eller om en månad och inte kan planera för när nästa steg kan bli?

Så underbara nyheter! Hjärta Håller tummarna för att det fortsätter så {#emotions_dlg.flower}
  • Mathilda88
    Kronärtskocka skrev 2023-10-24 20:17:02 följande:

Tack. Vart befinner du dig i processen? Kan äggdonation vara aktuellt för dig med? 

AndraSladdis skrev 2023-10-24 18:47:54 följande:
    Vilka underbara nyheter, precis vad jag hoppades på! Jag förstår att det känns bra nu när man kommit längre än tidigare. Och fortsätter hålla tummarna!
    Tack för tumhållningen! Nu tror jag att jag försvinner åtminstone till testdagen och försöker mitt bästa att tänka på/göra annat (fastän det brukar gå lite sådär).

Tack. Är svårt att tro det, men försöker vara snäll mot mig. Med denna resa är det inte konstigt att oron finns. 

Hoppas vi får höra fler goda nyheter om några veckor! 

Ja enligt RMC så är mina ägg dåliga och inget utvecklas till något att återföra med fragmentering grad 3 och dör. Så har tredje och sista försöket nu på gång hos dom, sen går tankarna på att ev köra äggdonation som vårt fjärde försök. Har haft de tankarna sedan första misslyckade försöket. 
  • Mathilda88
    AndraSladdis skrev 2023-10-25 21:15:22 följande:

Då har jag lyckats få UVI. Antagligen kylan,frusit konstant i två dagar. Lite synd bara eftersom det försämrar chansen för implantation. Kunde man inte fått det om en vecka i stället?

Ish stackare! Krya på dig! Hoppas antibiotikan tar det snabbt och att ni slipper negativ påverkan på implantationen! ❤️
  • Mathilda88
    Kronärtskocka skrev 2023-10-26 07:46:56 följande:
    Välkommen! Så slitsamt att genomgå behandlingar och sedan inte ens kunna göra en återföring. Räknar er klinik uttag som försök? ( Vet att vissa regioner inte räknar det som försök när man inte fått göra återföring.) Då förstår jag att du haft tankarna på äggdonation ett tag nu. Det är hoppfullt att chanserna i regel är mycket större med donerade ägg. Kommer ni kunna ha rätt till försök genom regionen eller behöver ni gå privat??

Tack ❤️ Ja det är det minst sagt. Sen har vi dubbel oro då sambon inte lyckats få barn med exet heller, flertalet missfall, trots 20 års försök (46 nu, jag 35). Så trots att spermierna ser bra ut på de utförda testerna så finns ändå en oro över att ngt felar. Kliniken nekar oss att testa hälften donatorsperma nu detta tredje försöket eftersom de inte hittar ngn indikation svart på vitt med testerna som verifierar det (landstingsfinansierat). Trots omständigheterna. Så tänk om man lägger över 100?000 på ägg och sen blir de lika dåliga som med mina? Mardröm. Får se vad vi väljer som steg 4.. 
    Ja tyvärr räknas plock som ett försök i Malmö oavsett resultat 😢. 

Ja det är hoppfullt, känns lovande. 🙏

• Mathilda88
    Mauli skrev 2023-11-21 07:41:11 följande:

Då va det så att blödningen fortsatte 😭 troligtvis inget levande där inne .  Får komma in en vecka tidigare för att just konstatera det värsta ? så i morgon ska jag dit . Har gråtit så mycket orättvisa  sorg förbannad ? kommer jag aldrig kunna bli mamma ??? 

sll lycka till er som plussar känslan när man ser positivt är obeskrivlgi ? men sorgen när det inte går vägen .. 

Håller tummarna imorgon för ett levande foster trots blödningarna Hjärta
  • Mathilda88
    Mauli skrev 2023-11-22 16:03:11 följande:

Är precis hemkommen från kliniken .. o HERREGUD säger jag bara ? mirakel har skett!! Trots alla blödningar o allt så finns det hjärtslag 💓 .. trodde de va kört men ack så fel jag hade .. 

Jippie!!! Hjärta{#emotions_dlg.flower}Plus
  • Mathilda88

En liten allmän fråga - När visste ni att det var dags att gå vidare till äggdonation? Hur gick med era egna innan? 

• Mathilda88
    Vuisin skrev 2023-12-17 14:22:44 följande:
    Hej Mathilda! Ja när vet man egentligen det.. För oss har det varit en lång resa. Från början konstaterad manlig faktor med få spermier vilket innebär att förutsättningarna för att lyckas med IVF är bra. Efter sex IVF med närmare 90 ägg uttagna totalt har vi ändå inte lyckats. Vi har haft bra befruktning och även fått till frysen vid IVF 4-6. En del fragmentering och lite anmärkning på hur embryona utvecklas är det man kunnat se.

Vi kände själva att det var dags att gå vidare till nästa steg och blev då rekommenderade äggdonation. För mig var det till en början ganska svårt att acceptera, mycket pga. min ålder och att jag inte är den typiska äggdonationsmottagaren. Också för att fokus varit på den manliga faktorn genom behandlingarna. Men nu har det sjunkit in och jag känner att det genetiska spelar mindre och mindre roll. Särskilt efter en misslyckad äggdonation, nu handlar allt bara om att få ett barn. Jag tror att det är otroligt individuellt när man känner att det är dags att gå vidare. Vi hade nog kommit till en punkt där det kändes som att alternativet var att inte få något barn överhuvudtaget och det var inget alternativ för oss. Det finns såklart också en ekonomisk och framförallt psykisk faktor, hur länge orkar man utan att gå sönder. 

Berätta gärna din historia och hur du känner och tänker om du vill. Det här är allt annat än enkelt. Kram! 
    Stort stort tack för svaret och utförliga berättelse! Hjärta{#emotions_dlg.flower}Hjärta Förstår verkligen att ni landat i där ni är nu då Hjärta Nej verkligen inget lätt beslut! Håller alla tummar och tår att det tar sig nästa gång! Hjärta
    Då har ni haft bättre utveckling av era embryon än vi haft med våra. Men vilken lång resa ni gjort ja. Det ger en definitivt en tankeställare. Jag har haft äggdonation i åtanke sen IVF1 då allt dog på dag 2, men då sa RMC att de fortfarande trodde på våra ägg då jag har många kvar och att det troligen bara behövdes rätt protokoll. Nu hoppas jag bara på att få återkoppling från dom i veckan så man vet hur man ska gå vidare. 

Vi har också börjat med manlig faktor, få spermier. Nu dock normal mängd.. Vill också hellre bära ett barn, hellre annans ägg än inget alls. Men såklart en acceptans-process kvar innan man landar 100% i det då de ändå byggt upp ett hopp om att vi skulle kunna klara det. Har varit inställd på att köra ett 3-pack till efteråt direkt, men med tanke på totala resultaten så börjar jag vackla. Än mer då sambon - som upplevt flera missfall med sitt ex redan för 20 år sedan - är väldigt starkt påverkad av det hela. Vet inte hur länge till han mäktar. Och då får kanske jag ge upp min ursprungliga dröm och inse fakta. För just nu är ändå den allra starkaste drömmen att få bära ett barn. 
    Kramar Hjärta
  • Mathilda88
    Kronärtskocka skrev 2023-12-17 16:50:33 följande:

Jag fick veta när jag gjorde utredningen, då skulle jag fylla 38, att jag hade lågt amh-värde. Så läkaren sa att jag skulle skynda mig och att chanserna inte var så stora. Gjorde fyra inseminationer först (dessa ångrar jag nu senare att jag gjorde, borde ta gått direkt på ivf, men då lockade det att de var billiga). 

Vid mitt första uttag fick jag fyra ägg som blev befruktade. ( Tvingades pga andra orsaker till totalfrys men inget gick att frysa.) Vid andra och tredje försöken fick jag fler ägg och kom till ET, men aldrig något till frys. Hade redan inför första försöket kontaktat en klinik men ställt mig vilande i deras kö. Efter försök tre vad jag dem börja leta efter en matchande donator. Ett embryo per försök blir väldigt dyra och jobbiga försök, både fysiskt, psykiskt och ekonomiskt. 

Kötiden var då sex månader så jag gjorde sedan ett fjärde och sista försök. Var inte redo att släppa mina ägg, hade varje gång fått toppembryon även om det aldrig blev några blastocyster till frysen. Kom till ET men fick inget till frys, och det blev en kemisk gravidite.

Då utgick jag ifrån vad som var viktigast. Är det att få ett barn oavsett gener? Eller att få ett barn med mina gener, även om det då är större risk för att det inte blir något barn alls? Jag kände att jag hade en begränsad mängd energi kvar att ge, men också en begränsad summa att lägga på det. Visst, med obegränsat med pengar kanske jag skulle kunna lyckas med tiden. Men osäkert hur många ägguttag det krävt. Tre blastocyster med donerade ägg kostade då ungefär lika mycket som två ägguttag med egna ägg. Procentuellt visste jag att chansen till ett levande fött barn efter tre insättningar med donerade ägg är så mycket högre än två insättningar med dag 2-3 embryon hos en då 40-årig kvinna. 

Men det var svårt att lämna mina ägg och ge upp tanken om ett genetiskt band. ( Trots att jag har ett barn som jag inte har genetiska band till då min fd fru burit honom. Och att jag tänkt tanken på att bli familjehem med vetskapen om att jag skulle älska det barnet också.) 

Men logiken (utifrån tid, energi och pengar) och drömmen om att få ett barn, oavsett med vilka gener fick styra. Var också på konsultation med Olgakliniken som också rekommenderade äggdonation. Det var skönt, att de som lyckas med många par som inte lyckats i Sverige, inte heller trodde på mina ägg. 

När jag väl var gravid efter första insättningen med donerade ägg kände jag också starkt hur glad jag var. Att det då inte spelade roll varifrån ägget kommit. Fick missfall kort därefter, men det var skönt att ha känt glädjen över ett väntat barn som tillkommit med donerade ägg, 

Stort tack för din berättelse 🙏❤️🙏❤️. Lång och kämpig resa. Tack för dina tankar och funderingar du haft på vägen. Ja lite sådana tankar har dykt upp. Har nu fått tid för avslutningssamtal 12/1, får se vad RMC säger då. Har också kontaktat flera privata kliniker och försökt rådfråga om deras erfarenheter av fragmenterade embryon. Änsålänge vill de flesta bara planera in dyra konsultationsmöten. Sellmer erbjuder gratis dock så blir första helgen i januari. Börjar mer o mer ställa in mig mot äggdonation. Det är tufft för oss båda, men rädd för att sambon ska bli deprimerad till slut av allt för många motgångar, att kanske jag får ge upp min dröm tidigare än jag kanske önskat.
Svar på tråden Äggdonation 2023/2024