• Anonym (TS)

Ok att socialsekreterare kommenterar min kropp?

Det här hände 2015 men nu har vi haft kontakt med dom igen av andra anledningar (konflikter i familjen)och när min handläggare var på semester fick jag den här handläggaren igen , vi kan kalla henne A. 

Iallafall.. i början av 2015 startade en utredning på grund av ett bråk mellan mitt ex (äldsta barns pappa) och hans nya flickvän. På ett nätverksmöte satt mitt ex (som förresten är dömd för grov kvinnofridskränkning mot mig) och hans flickvän och familj och klagade på en bild som jag hade lagt upp på instagram. Det var inget naket utan en bild från gymmet med träningskläder men tydligen putade jag lite för mycket med rumpan och hade för tighta leggings enligt exet med familj.

Socialsekreteraren A håller med dom och säger : ?Förut räckte det med att ha stora bröst, nu ska man tydligen ha stor rumpa också?. Är det verkligen ok? Jag tycker det känns väldigt oprofessionellt och obehagligt att säga så.. Har tänkt på det myclet sen dess och speciellt nu när vi behöver ha med henne att göra igen. Alla jag har berättat för och de från min familj som var med tycker det är helt sjukt..

Kan tillägga att mitt ex sa på ett annat närverksmöte (eller kan ha varit samma) att han ?självmedicinerar med benso? (alltså tar droger) men varken A eller någon annan sa ett ord om det. 

Jag är inte alls perfekt heller och har bland annat en förlossningsdepression i bagaget men just de här sakerna känns inte riktigt ok.. 

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Ok att socialsekreterare kommenterar min kropp?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Sara) skrev 2023-08-15 12:57:56 följande:

Självklart är det inte okej. Oerhört oproffesionellt och gränslöst beteende av socialsekreteraren. Du bör prata med chefen där.

Beklagar att du har ett så jobbigt ex med familj.

Ingen har något att göra med vad du gör med din kropp och vad du väljer att lägga upp online. Dessutom handlar det ju om att du tränar och tar hand om dig själv. 

Tack för svar! Skönt att höra från nån annan också att det inte är ok.. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (+++) skrev 2023-08-15 13:14:18 följande:

Det var väl inte ok, men det är knappast ok att 8 år senare bli uppbragd och försöka göra en grej av det på ett diskussionsforum. 

Ta det med vederbörande om du behöver. 

Jag var ganska ung och vågade väl inte säga så mycket om det då.. man är ju ganska maktlös när det gäller myndigheter eller så känns det iallafall.
    Anledningen att jag tänker på det nu är såklart på grund av att jag behöver ha med henne att göra igen. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (An) skrev 2023-08-15 13:11:54 följande:

Du borde ha sagt ifrån 2015. Väldigt märkligt att drogen inte nämndes mer..

Hoppas personen har utvecklats sedan dess, märker du samma tendens igen så be att få byta.

Tack för svar!
    Jo det borde jag nog.. tycker också det var väldigt konstigt att ingen sa nått om det.

Får man byta? Trodde det var helt omöjligt. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Love) skrev 2023-08-15 13:35:07 följande:

Det är givetvis inte profisionellt, men att låta en sådan kommentar ligga och gnaga i 8 år, för att sedan ta upp det, det är inte normalt. 

Sen kan man ju se kommentaren som att den inte handlade just om dig, utan en allmän reflektion om skönhetsidealet. 

Men vad har en ?allmänn reflektion om skönhetsidealet? på ett sånt möte att göra? När utredningen dessutom startade på grund av att mitt ex dåvarande flickvän hade viftat med en kniv.. Och i sammanhanget så lät det inte riktigt som att det var det hon menade ..

Jag tycker att varken mitt ex, hans flickvän , hans familj eller socialtjänsten har med min kropp eller hur jag klär mig att göra. 

• Anonym (TS)
    Anonym (XXX) skrev 2023-08-16 14:09:01 följande:
    Ja, det kan vara nyttigt att träna på gym inom vissa ramar. MEN - hur kan det komma sig att en bild tagits på hennes rumpa, medan hon tränar? Hon kan ju inte ha tagit den själv. Hon har alltså specifikt BETT någon att ta en bild där hon gör en rörelse som framhäver rumpan, så att hon kan lägga ut den på nätet..? Det ger ett billigt och omoget intryck, sorry. 

Det var en spegelselfie där jag stod från sidan. I omklädningsrummet på gymmet. Det var inte en bild på bara min rumpa utan det var en bild där mitt ansikte och hela min kropp inklusive min påklädda rumpa syntes från sidan. 

Tack för alla andra svar!
    Det var inte en vårdnadstvist heller utan som sagt en utredning som hade startats på grund av ett bråk mellan mitt ex och hans flickvän där hon hade tagit fram en kniv. Under ett möte tog han upp vad han tyckte om en bild som jag hade lagt upp. 

Och jag har såklart inte tänkt på det här varje dag i 8 år men nu när jag har behövt träffa socialsekreteraren igen så är det klart att jag tänker på det. Mitt yngsta barns pappa sa direkt när han hade träffat henne att han märkte verkligen att hon hatar mig. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Mia) skrev 2023-08-18 10:15:40 följande:
    Givetvis hatar hon inte dig. Hata är ett starkt ord, hat är en mycket stark känsla. Och man hatar inte en person så lätt.

Däremot kan hon säkert minnas dig och den där olämpliga bilden. Hon känner kanske lite avsmak och minns hur du kanske inte fläker ut dig, men hur bekräftelsesugen du är. Det kan vara ett beteende som gör att man glömmer bort de som är runt omkring en för att man är så upptagen av sig själv.

Så din kille som rapade ur sig att hon hatar dig? Han stryker bara dig medhårs. Inget annat.

Men varför var bilden olämplig menar du? Det var som sagt en spegelselfie med träningskläder.. Eller menar du att kvinnor inte borde lägga upp bilder med tighta kläder där man kan se hur ens kropp ser ut överhuvudtaget? Många som tränar mycket lägger ju upp bilder där man visar upp sin kropp på något sätt. Är det alltid olämpligt eller gäller det bara kvinnor? Eller bara kvinnor med ett visst utseende eller kroppstyp? Hur är det med t.ex bilder i bikini på stranden, är det inte heller ok? Du får gärna förklara hur du tänker. 

Mitt ex som klagade på bilden var extremt svartsjuk under vår relation. Vi träffades när vi var tonåringar ..Vid något tillfälle ville han förbjuda mig från att ha kjol eller urringat. När vi hade fått barn och jag till slut lämnade honom för att vårt barn inte skulle behöva se sin mamma bli slagen sa han att han skulle hugga mig om han fick se mig med en annan kille. Han blev till slut gripen utanför min lägenhet med kniv på sig. 
    Tycker du att det är rätt person att avgöra vilka bilder som är lämpliga att lägga upp? 

En lite rolig grej är iallafall att så fort hans dåvarande flickvän (som också klagade på bilden) blev singel , började träna och gick ner lite i vikt började hon lägga upp mer avklädda och utmanande bilder än jag hade gjort. Inget fel med det tycker jag men lite ironiskt eftersom hon klagade på mig. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Mia) skrev 2023-08-19 15:48:10 följande:
    Visst, tar hon upp en åtta år gammal bild så är det oprofessionellt. Men då det begav sig var det skäl till oro.

Varför var det ett skäl till oro? Har du sett bilden? 

Läskigt att det finns människor med sån kvinnosyn.. Och ofta är det kvinnor. 

Jag har träffat en socialsekreterare som var riktigt bra och det var en man. 

Jag tycker som sagt att varken mitt våldsamma och extremt svartsjuka ex eller socialsekreteraren har något att göra med vad jag lägger upp om det inte är något som verkligen är olämpligt t.ex droger , självskada, vapen eller sex.. och då skulle det antagligen inte ens vara tillåtet på sociala medier. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Mia) skrev 2023-08-19 16:29:41 följande:
    För att det bevisar att mamman är en person med bekräftelsebehov, vilket ofta också innebär självupptagenhet. Och det är ingen bra egenskap om man har barn att ta hand om.

Vadå läskigt? För att jag inte tycker som du och lägger upp putrövsbilder på nätet? Ok, fattar att du måste försvara dig.

Men vad bra!

Det finns extremt många både män och kvinnor som tränar och lägger upp bilder på resultatet. Väldigt många av dom har barn. Du menar alltså att alla som gör det är självupptagna och alltså dåliga föräldrar?
    Gäller det om man lägger upp bikinibilder också? Eller män som lägger upp bilder med bar överkropp? Bilder med kort klänning eller urringning? Eller alla sorts kläder som är tighta och visar upp kroppen på något sätt? Vart går gränsen? 

Om jag lägger upp bilder på t.ex inredning , mat jag har lagat, något jag har bakat, en bil eller båt jag har köpt , mitt fina hus eller lägenhet, min lyxiga semester , mina gulliga barn osv så bevisar det väl också att jag har ett bekräftelsebehov iståfall? Så du borde man egentligen inte få ha sociala medier överhuvudtaget när man är förälder? 

Som sagt var det mitt ex som sa att jag putade för mycket med rumpan eller något i den stilen. Jag stod inte som en hösäck men det var som sagt en vanlig selfie från sidan i spegeln med linne och leggings som jag tog mest för att visa upp resultat av träningen. 

• Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2023-08-19 17:48:35 följande:

Finns det någon människa på jorden som inte har ett behov av bekräftelse? Vilken konstig kommentar. Du verkar ha ett 1800-talsideal för kvinnor där de ska stå i bakgrunden och titta ner i marken klädda i säck o aska. Det var väl självaste den att TS får så mycket skit för något som sker på varje gym i Sverige dagarna i ända. 

Får man inte gilla sin rumpa om man är mamma? 

Håller med .. alla människor har väl bekräftelsebehov. 

Nu 8 år och två barn senare har jag inte riktigt den kroppen längre ..  Men om jag kom igång med träningen ordentligt igen och började se resultat skulle jag absolut kunna lägga upp liknande bilder nu också.

Och jag skulle ärligt talat inte tycka det var något fel alls om mina döttrar gör det när de blir äldre heller. Eller om t.ex min sons framtida flickvän gjorde det.  Vi bor ju i Sverige och inte Afghanistan och det var absolut inte någon extremt utmanande bild. 
Svar på tråden Ok att socialsekreterare kommenterar min kropp?