Inlägg från: Anonym (Madde) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Madde)

Klimakteriet - berätta.

Tom Araya skrev 2023-08-14 12:20:25 följande:
    Klimakteriet - berätta.

Ni kvinnor som nått eller passerat klimakteriet, kan ni berätta vad det innebär av tillfälliga och långsiktiga effekter, framförallt vad som hänt med er sexlust och om ni fått problem med bristande lubrikation?

Jag tycker även det är intressant med berättelser om ålder när detta kommer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-08-14 12:23
    Berätta gärna om ni tar något kosttillskott eller hormoner för att motverka effekterna av åldrande, klimakterie e.t.c.
    Allt om vad det innebär att komma i klimakteriet och när i tid är av intresse i den här tråden.

Klimakteriet för mig började med att jag glömde saker. Kunde inte komma ihåg de enklaste saker ens när jag skulle handla. Blev trött på ett onormalt vis. Hjärndimma. Muskelsvaghet och den obligatoriska hälsporren som kommer hos vissa kvinnor i klimakteriet. Sexlusten ökade markant och jag kände mig som en sexgudinna. Inga torra slemhinnor här inte utan tvärtom. Lusten till livet var inte lika stark tyvärr och jag kände mig ganska deppig.
    Jag hade inga svettningar humörsvängningar och inte heller sömnproblem så därför antog vårdcentralen att jag var utbränd. De ville proppa i mig antidepressiva tabletter men där gick min gräns. 

Jag hade ju läst på om att det fanns andra symptom än de klassiska i klimakteriet.
    Fick leta upp en privat klinik som hade koll och där fick jag hormonplåster som gav effekt efter typ två dagar. Då hade jag kämpat i två år utan hjälp.
    Efter två månader med hormonplåster så var jag tillbaka i samma form som innan klimakteriet drog igång. Skärpt i hjärnan musklerna fungerade igen och hälsporren försvann. Sexlivet återgick till det  för mig normala.
    Idag har jag haft hormonplåster i 6 år och mår fortfarande superbra.
    Är 56 år och har inga direkta åldersnojor . Jag är nöjd med hur min kropp ser ut trots rynkor och ospänstigare hud. Kroppen är så mycket starkare och svarar fortfarande bra på träning. 

Livet är värt att leva igen.
    Fråga gärna om du undrar över något .

Svar på tråden Klimakteriet - berätta.