Inlägg från: Anonym (Varningsklocka) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varningsklocka)

Problem efter besök hos naprapat

Hoppas fler läser denna tråd. Även om naprapater tillhör landstinget osv så är det lika stora kvacksalvare som kiropraktorer. Räknas som alternativmedicin, det säger väl allt.

unt.se/debatt/artikel/skattebetalt-kvacksalveri/j8d1mm4l

www.aftonbladet.se/nyheter/a/XwalXW/gick-till-naprapat--fick-en-stroke-av-varden

Själv gick jag till kiropraktor för några år sedan, första och sista gången! Jag trodde att jag hade någon slags revbensupphakning, personen undersökte mig knappt utan bad mig lägga mig på en brits för att knäcka saker på plats. Gjorde ont så klart, tänkte inte mer på det. Blev inte bättre, sökte läkarvård. No shit Sherlock att det inte hjälpte eftersom jag hade en inflammation i revbenen, som man absolut INTE ska knäcka! Personen hade snarare antagligen förvärrat situationen med sin "behandling". Kvacksalveri!!

Goneril skrev 2023-08-14 17:42:25 följande:

Min erfarenhet överensstämmer med trådstartarens. Jag hade värk i nacke och axlar och uppsökte en naprapat, han vred halvt huvudet ur led och smärtan mångfaldigades. Dyrt var det också. Det som hjälpte var justering av stol, arbetsbord och datorns placering, ergonomen såg direkt vad som var fel. Lite fundersam blir man om man googlar 1177,  naprapater och kiropraktorer finns omnämnda, tydligen är alternativ behandling godkänd av landstinget.

Ja, liksom sådant som akupunktur och säkert andra alternativa behandlingar. Jag tar dock hellre akupunktur än att gå till såna där kotknackare igen.

Som en parentes, jag var på semester i en större stad inom EU och gick på massage. Kvinnan kunde inte engelska! Jag hade förklarat för receptionisten att hon absolut inte fick röra min nacke pga en tidigare skada som jag var rädd kunde förvärras, men den informationen gick inte fram. Jag kan bara säga så här, så bra i nacken hade jag inte varit på många år! Ja, det var obehagligt, gjorde ont för att jag spände mig och det hade säkert kunnat göras ännu bättre men den där gamla asiatiska damen som behandlade mig visste tydligen vad hon gjorde! Massagen var inte sådan som vi tänker oss, ligg på en brists och bli knådad utan en mer nära kroppsmassage kan man säga. Började på en madrass på golvet och i vissa stunder liksom nästan kramade hon mig för att böja min kropp åt olika håll. Jag var så klart väldigt skeptisk och rätt så förvånad, men det var väldigt bra iaf :) Gammal visdom och erfarenhet är inte att förkasta!

(Jag är kvinna förresten. Värt att nämna så ingen tror att det var något halverotiskt på gång. Bara helt vanlig massage.)

Går hellre även till den damen igen än någon "godkänd" kiropraktor/naprapat.

Svar på tråden Problem efter besök hos naprapat