Som en parentes, jag var på semester i en större stad inom EU och gick på massage. Kvinnan kunde inte engelska! Jag hade förklarat för receptionisten att hon absolut inte fick röra min nacke pga en tidigare skada som jag var rädd kunde förvärras, men den informationen gick inte fram. Jag kan bara säga så här, så bra i nacken hade jag inte varit på många år! Ja, det var obehagligt, gjorde ont för att jag spände mig och det hade säkert kunnat göras ännu bättre men den där gamla asiatiska damen som behandlade mig visste tydligen vad hon gjorde! Massagen var inte sådan som vi tänker oss, ligg på en brists och bli knådad utan en mer nära kroppsmassage kan man säga. Började på en madrass på golvet och i vissa stunder liksom nästan kramade hon mig för att böja min kropp åt olika håll. Jag var så klart väldigt skeptisk och rätt så förvånad, men det var väldigt bra iaf :) Gammal visdom och erfarenhet är inte att förkasta!
(Jag är kvinna förresten. Värt att nämna så ingen tror att det var något halverotiskt på gång. Bara helt vanlig massage.)
Går hellre även till den damen igen än någon "godkänd" kiropraktor/naprapat.