Tecum skrev 2023-08-13 21:11:19 följande:
Klart att han är intresserad, men om det är som vän eller om han har förhoppning om sex vet vi faktiskt inte.
Det du och andra kvinnor inte förstår är att många män är svältfödda på nära vänskap och det är något vi inte kan finna hos andra män. Då är det lätt att man söker sig närmare en kvinna som det funkar med och som ger bekräftelse. och att man vill ha den vänskapen för sig själv precis som du inte alltid drar med dig din man när du träffar väninnor. Men ändå älskar han sin fru och inte tänker svika henne.
Sen måste man vara medveten om risken att känslor uppstår och kunna hantera det. Eller att ens partner blir orolig och svartsjuk. Det senare har TS´ man inte kunnat hantera.
Då tycker jag det är för sorligt att han eller andra män inte känner den nära vänskapen hos de kvinnor de väljer att ha som sina fruar och mammorna till sina barn, tycker att de borde ha vägt in det från början. Han ger ju sin kvinnliga arbetskollega det han borde ge till sin hustru istället, han bygger en intim/närhet till henne. Även om han inte rör henne fysiskt, om han har känslor för henne eller känslorna kommer var är då gränsen för otrohet liksom.
Jag har nog alltid haft lite svartsjuka män men inte p.g.a något jag gjort som varit fel i deras ögon utan de har sagt att det är deras problem, jag har verkligen frågat för jag ville veta om jag gjort något som orsakat det och i så fall äger jag det problemet. De har då kommit fram till att det har varit när de har märkt att andra är intresserade eller de är rädda att andra t ex på en arbetsplats skulle bli intresserade av mig, men aldrig att de sett, upplevt att jag har i min tur uppträtt fel. Det som de också haft gemensamt är att de har slutat efter ett tag att känna svartsjukan och istället känt sig helt trygga med mig.
Jag har alltid haft manliga arbetskollegor, singlar som gifta som sambos, och jag funkar bra med män, vi förstår varandra. Jag har haft nära band yrkesmässigt men vår kemi har varit då som syskons eller vänner och vi har då båda levt i vad jag vet bra förhållande. Jag har behövt förvägra vissa kommunikationssätt från en manlig arbetskollega som jag stod nära som syskon eller vän, inte för att jävlas utan för att hur det kunde se ut och jag ville vara tydlig med den spärren där. Man måste nog tänka på att ens partner faktiskt inte sitter inne i hjärnan på en och vet precis hur man känner och är utan att sådana här saker kan skapa osäkerhet, svartsjuka hos ens partner och då känner i alla fall jag att då har jag misslyckats med min roll som min partners tjej, det ska inte min partner behöva tänka eller känna så, sant eller osant. Jag bromsar också då för att jag är kvinna och jag kan tänka mig att hans kvinna kanske skulle tycka det var att gå över en gräns så för att skydda henne också, och han med i det, så har jag satt upp spärren där. Man måste tänka lite och inte bara på sig själv och sin egen synvinkel.
Jag tror jag fattar det du skriver att män inte har de här nära vänskapsbanden, pratar och analyserar på det sättet tjejer kan göra, och är nog uppmuntrade och får lov att göra, och jag tycker det är hemskt synd, vi har båda samma behov av det, tror det är något fel pojkar, män fått lära sig av samhället. Jag hoppas att man kan ändra på det.