• ananez

    Ålderskillnad och ung förälder

    Hej! Jag har 2 barn och väntar mitt 3e som beräknas komma tidig vår 2024. Jag är född 99 och min man 98. Jag fick min dotter 2 dagar efter jag fyllde 21, och min son 3 veckor efter jag fyllde 23. Jag kommer vara 24 när jag får nummer 3, fyller 25 några månader efter. Barnens år är alltså -20, -22, -24. Jag har aldrig övertänkt min eller mina barns åldrar, och det har alltid känts rätt att jag är ung samt att mina barn har 2 år emellan. På senaste tiden har detta dock kommit upp på tal ovanligt mycket, både bland vänner men också på barnens dagis? Diskussionerna har i princip framställt situationen som konstig, jag förstår då många av föräldrarna på dagis är 10 år äldre än mig och min man, samt att våra vänner som är jämnåriga inte ens fått deras första barn än. Så min fråga är: Hur gamla var ni när ni fick erat första barn och hur många år vill ni vänta/väntade ni tills ni fick fler?

  • Svar på tråden Ålderskillnad och ung förälder
  • Anonym (Manboy)

    Jag var 35, hon 30 vid första barnet. Nästa barn kom 19 månader senare! Vi båda ville vänta tills vi hade våra yrkeskarriärer säkrade innan det var dags för barn!

  • OlgaElvira

    Jag var 24 och min man 27 när vi fick vårt första barn. Nästa barn fick vi 4 år och 10 månader senare.

  • Anonym (Missme)

    Första 24
    Andra 26
    Tredje 29

    Ni gör som ni vill. Folk är avundsjuka och kan inte ta när någon sticker ut från normen. Var bra föräldrar, ge mycket tid, ha tålamod.

    Plugga kan ni alltid göra när de blivit lite större

  • Gullvivor

    Jag var 17 år när jag blev gravid med första barnet, blev sedan gravid med andra barnet några år efter det och är idag gravid med tredje och kommer vara 25 när bebisen föds.

    Att få barn ung är väl inte så ovanligt idag, däremot kanske att man har flera barn i ung ålder.. men jag har dock inte märkt att någon reagerat negativt eller förvånat på det.

    Men annars är det bara att ignorera, alla har olika åsikter om när det är en bra ålder att bli förälder och sålänge du och din man är nöjda så spelar det ingen roll.

  • Anonym (F)

    Jag skulle precis fylla 30 när vår son föddes, 2021. 21 månader senare, 2022, föddes vår dotter. 

    Jag är jättenöjd att vi skaffade barn såpass "sent" i livet. Vi har bägge utbildning, jobb och inga lån på huset. Det sistnämnda gör att vi kommer kunna vara hemma länge med barnen (yngsta som nu är 10 månader kommer inte börja förskolan förrän hon är 2,5 år). Vår äldsta kommer få kortare dagar fram tills då han är 4 år och det är perfekt enligt mig.

    Samtidigt så är vi äldre (min man närmar sig 40) och orken är väl inte densamma som när vi var unga. Men jag är nöjd. 

  • Anonym (Ville vänta)

    32 och 33 ville inte ha barn tidigare. Blev gravid på första försöket båda gångerna och fick väldigt friska barn :)
    Min make är jämngammal. Jag hade yngre föräldrar som ibland kämpade ekonomiskt och jag ville att mina barn skulle slippa det. Därför hade jag en lista på saker jag ville ha färdig innan jag ens tänkte på barn. Båda skulle ha utbildning och välbetalda jobb, stort sparande, ha köpt drömgården, ha råd till flera års gemensam föräldraledighet, vara gift och ha många års problemfri relation innan. Nu uppfyllde vi allt och skaffade barn. Hade jag inte uppfyllt min lista så hade jag hellre varit barnfri. Jag ville inte ha barn bara för att yngla av mig. Jag ville bara ha barn om jag kunde ge barnen den bästa uppväxten ( enligt min måttstock) Min make är bästa maken och pappan i världen och våra barn är idag i skolåldern :) 

  • Anonym (Rätt gammal)

    Vi var båda 35 år när vi fick första barnet. Det tyckte jag var rätt sent och jag hade gärna varit yngre men kände mig inte redo förrän då. Plus att jag och partnern träffades när vi var 30 år. 


    Jag inbillar mig att jag hade orkat mer och att småbarnsåren varit lite lättare samt att vi hunnit bli friare lite tidigare i livet om vi fått barnet tidigare.  Nu kommer barnet flytta hemifrån när vi är 55 år cirka. Samtidigt så har vi det väldigt bra ekonomiskt vilket är skönt. Kan köpa tjänster när vardagen blir för tuff. 


    Det finns ju fördelar och nackdelar oavsett vilken ålder man är, huvudsaken är ju att ni är nöjda med ert beslut!!! Lyssna inte så mycket på andra, ni känner er situation bäst. 

  • Anonym (F)
    Anonym (Ville vänta) skrev 2023-08-13 09:34:20 följande:

    32 och 33 ville inte ha barn tidigare. Blev gravid på första försöket båda gångerna och fick väldigt friska barn :)
    Min make är jämngammal. Jag hade yngre föräldrar som ibland kämpade ekonomiskt och jag ville att mina barn skulle slippa det. Därför hade jag en lista på saker jag ville ha färdig innan jag ens tänkte på barn. Båda skulle ha utbildning och välbetalda jobb, stort sparande, ha köpt drömgården, ha råd till flera års gemensam föräldraledighet, vara gift och ha många års problemfri relation innan. Nu uppfyllde vi allt och skaffade barn. Hade jag inte uppfyllt min lista så hade jag hellre varit barnfri. Jag ville inte ha barn bara för att yngla av mig. Jag ville bara ha barn om jag kunde ge barnen den bästa uppväxten ( enligt min måttstock) Min make är bästa maken och pappan i världen och våra barn är idag i skolåldern :) 


    Samma här faktiskt. Mina föräldrar var i tidig 20-års ålder när de fick barn och jag växte upp i ett hushåll där ekonomin var ansträngd. De gjorde verkligen ALLT för oss och jobbade som sjutton för att vi barn skulle ha det bra och jag är enormt glad och imponerad att de kämpade på men samtidigt så såg jag hur mycket de fick anstränga sig för att få det att gå runt varje månad. 

    Jag tror aldrig riktigt de kunde koppla av och den ansträngda ekonomin fanns alltid i deras tankar och jag tror att många av deras konflikter hade pengar som grund. 

    Därför valde jag att skaffa barn när ekonomin inte var något vi riktigt behövde bekymra oss över.
  • Anonym (Trebarnsmamman)

    Det är väl inget konstigt att ha två år emellan, oavsett hur gammal man är så är det många som tycker det är en bra ålder mellan syskon.

    Jag var 38 när vi fick äldsta och vi har mellan 2 och 3 år mellan barnen. Bra ålderskillnad tycker jag. Vi träffades sent, därav att vi var så gamla.

    Skit i vad andra tycker! Det är din familj och du och din man bestämmer över den.

Svar på tråden Ålderskillnad och ung förälder