• ananez

Ålderskillnad och ung förälder

Hej! Jag har 2 barn och väntar mitt 3e som beräknas komma tidig vår 2024. Jag är född 99 och min man 98. Jag fick min dotter 2 dagar efter jag fyllde 21, och min son 3 veckor efter jag fyllde 23. Jag kommer vara 24 när jag får nummer 3, fyller 25 några månader efter. Barnens år är alltså -20, -22, -24. Jag har aldrig övertänkt min eller mina barns åldrar, och det har alltid känts rätt att jag är ung samt att mina barn har 2 år emellan. På senaste tiden har detta dock kommit upp på tal ovanligt mycket, både bland vänner men också på barnens dagis? Diskussionerna har i princip framställt situationen som konstig, jag förstår då många av föräldrarna på dagis är 10 år äldre än mig och min man, samt att våra vänner som är jämnåriga inte ens fått deras första barn än. Så min fråga är: Hur gamla var ni när ni fick erat första barn och hur många år vill ni vänta/väntade ni tills ni fick fler?

• Svar på tråden Ålderskillnad och ung förälder
  • Anonym (Också ung)

Hej! Jag förstår vad du menar. Jag fick mina barn när jag var 19, 20, 24 (nästan 25) och nu vid snart 29 väntar jag fjärde barnet. Det blir alltid en ?grej? när folk får veta hur ?många? barn jag har och att jag är relativt ung. Upplever att jag måste förklara mig ibland.

De två stora barnen bor varannan vecka hos oss. Har ett ordnat liv med universitetsutbildning, gift, mitt drömhus och drömjobb. Studerade när jag var ensam med de två stora barnen och det gick strålande!

Strunta i vad andra säger :).

• Anonym (Malin)

Var 34 när min första föddes. Hade  ju inte träffat rätt pappa-material innan dess

På första förskolan i en större stad så var vi nästan samtliga föräldrar runt 35 där. Sedan flyttade vi ut till landet och genomsnittsåldern på barnens föräldrar sjönk som en sten, bla en 18-åring som hade ett jämngammalt med vårt. 

Det är dock inte det viktiga egentligen, det viktiga är hur man är som person och att man kan uppfostra sitt barn som en mogen förälder ska. Jag vet sjukt många omogna äldre föräldrar som inte kan säga nej till sina barn och se till att de uppför sig. Jag vet också många unga föräldrar som är grymma på att ta ansvar och se till att deras barn är toppenbarn. 

Ett av mina barns bästa kompis har unga föräldrar. Det är nästan så vi skulle kunna vara föräldrar till dem. De var snabba på bollen - det var inte vi. Jag tänker sällan på att det skiljer 15-20 år på oss då vår kemi funkar bra och det är idag en av de bästa föräldravännerna jag har. Vet att det är tvärtom också. 

Så - var den du är, uppfostra dina barn på bästa sätt så blir allt bra oavsett ålder.

• Anonym (31)

Fick första vid 31 och andra vid 34, får se om det blir något tredje barn vid 37! Föredrar mellanrum kring 3 år på barnen, nämligen. Hade gärna börjat tidigare men jag och min man träffades sent.

Folk kommenterar förresten alltid saker som sticker ut. Tror sällan det ligger något ont i det, utan att det oftast handlar om "aha, nåt att prata om som inte är samma gamla vanliga + vädret!" En ung fyrbarnsförälder är mer spännande än en 35-åring som jag med två barn, haha, vad finns att säga om det liksom. 

• Anonym (Fowler)

Jag var 17 när jag fick min son, och 32 när jag fick min dotter. Min upplevelse är att det alltid finns människor som dömer ens liv och handlingar. Hade väl mer ork vid första barnet och mer kunskap vid andra, men kan inte påstå att mitt föräldraskap var annorlunda.

• Anonym (Micki)

Med första var jag 29, med andra 38. 2 olika fäder.

Hade aktivt försökt att få barn från 25 års ålder, svårt bli gravid, fick. Isåfall osv. Hade gärna haft fler barn och fått första vid yngre ålder. 

Tycker inte du ska bry dig om andras kommentarer. Är väl toppen att vara en ung förälder. Plugga osv kan man alltid göra senare i livet. Många väntar med barn och pluggar först, och upptäcker sen att det är jättesvårt att bli gravida.

• Anonym (Tre barn)

Jag var 21 och han 26 år.
    Barn 1, 21år
    barn2, 23år
    barn 3, 25 år.

• OlgaElvira

TS, som du ser i tråden så är det en stor spridning när det gäller ålder. Det är bara att inse, vissa människor älskar att ha synpunkter på andras sätt att leva sitt liv. 
    De som får sina barn när de är äldre får också kommentarer och synpunkter kring sina livsval.

• OlgaElvira

TS, som du ser i tråden så är det en stor spridning när det gäller ålder. Det är bara att inse, vissa människor älskar att ha synpunkter på andras sätt att leva sitt liv. 
    De som får sina barn när de är äldre får också kommentarer och synpunkter kring sina livsval.

• Core

Skit i gammhaggorna som tror sig veta bäst

Jag(man) fick vid 22&23.

jag kan konstatera att den där visan om karriär är rent skitsnack, får man barn efter 35 har man tio år av massor med energi och tid på barn, så den karriär man så länge jobbat för kan lätt hamna i stiltje 

Jag utbildade mig efter tio år, och påbörjade min satsning vid 33, och kan köra på fram tills pensionen om jag så vill utan ungar. Men skaffa inte fler om du inte vill fastna med Knegarlöner, med massa barn blir man mest en foopatoffelbärare utan eget driv och större mål i livet

(jaja, självklart finns det undantag, jag pratar generellt)

• Fins Mamma

Blev 21 5 månader efter mitt första. 
    Sen 34 två veckor efter mitt andra

?
Svar på tråden Ålderskillnad och ung förälder