Ivf trots tidigare psykisk ohälsa?
Jag har ingen personlig erfarenhet av varken psykisk ohälsa eller att genomgå IVF. Däremot ska man ha i åtanke att de även tar i beaktande hur en graviditet och livet som (ensamstående) förälder skulle kunna komma att påverka ens psykiska hälsa, likväl som huruvida de mediciner du äter idag är lämpliga under en graviditet och eventuell amning eller ej. Skulle du exempelvis bedömas vara symptomfri delvis pga din vardag och dina rutiner kommer de väga in om du bedöms kunna fortsätta på samma linje även under en graviditet och under småbarnstiden. En vän till mig nekades IVF pga hennes historik av psykisk ohälsa, detta då man bedömde att man inte kunde säkerställa att hon inte skulle falla tillbaka i sin tidigare problematik vid en graviditet och tiden efter förlossningen/tiden som småbarnsförälder. De var ändå ett par, och argumenterade för att hon hade stöd i sin man. Men det bedömdes alltså inte väga upp risken de såg i henne.
Jag lägger alltså ingen värdering i varken eller, jag vill bara förklara att det handlar om mer än bara ditt mående idag. 🥰