Anonym (Ellen) skrev 2023-08-12 19:05:22 följande:
Men det är lagvidrig hantering av hans chef. Enligt lag ska arbetsgivare lägga ut 4v semester sommartid. Och semesterlagen är en skyddslag, det går inte att strunta i... Om din anhörige går in i väggen tex och det visar sig när man utreder detta att han inte haft sin lagstadgade sommarledighet så ser det otroligt illa ut för arbetsgivaren.
Man får göra avsteg från detta om kollektivavtalet har en period som omfattar fler månader eller tre veckor istället för fyra.
Men inget avtal får reducera semestern helt. Har man medarbetare som inte vill så kan man göra avsteg men endast om man då har en plan för semestern, tex att vederbörande planerat en längre resa och vill ta fyra veckor i oktober istället. Det kan ju passa både verksamheten och den enskilde bra just det året. Men vilan och rekreationen behöver man.
Sen är ingen oumbärlig. Ingen av oss. Det finns ingen av oss som är så viktig på sin arbetsplats att det inte går att lösa en frånvaro i form av semester. Eller att man kan stänga av telefonen vissa eftermiddagar. Finns dock dem som gärna gör sig själva oumbärliga eller tror att de är helt omöjliga att ersätta. De kan absolut hamna i ett ekorrhjul likt det du beskriver.
Tack för din input. Jag håller ju helt med dig. Nåt skevar verkligen här.
Och min anhörig har inte alls planerat för senare semester, han har inte ens ett pass eller nåt för att typ åka på en vinterresa. Han verkar tänka att en vecka ska bli hans semester på hela året. Och då har han redan jobbat så mycket att han borde ha minst en månad i komp att ta ut dessutom.
Men till största delen ligger det på honom själv, att han fått en chefsposition som han är så glad för och vill göra ett bra jobb att det blivit helt normalt för honom att jobba 12 timmar per dag. Han säger att Han vill ha en förändring sen nån gång när allt flyter men jag tror ju inte ens den dagen kommer att komma. Då han även normaliserat att jobba såhär mycket.
Därav min fråga i ts om detta är lagligt, vilket jag förstår att det inte är. Men samtidigt kommer ju ingen att kolla på detta utan det lär ju fortsätta tills någon annars kraschar.