Inlägg från: Rivjärnet92 |Visa alla inlägg
  • Rivjärnet92

Behöver råd att gå vidare efter otrohet/svek

Tyra myra skrev 2023-08-24 12:36:56 följande:
    Vet inte om det är särskilt vanligt att man gömmer sig bakom barnens bästa. Tyvärr är det mera vanligt att de vuxna sätter det egna jaget för barnens.  

JAG har blivit sviken. JAG blir inte bekräftad. JAG trodde allt skulle vara annorlunda osv.

Ibland borde man kanske inse att har man valt att skapa en familj med barn så är det ett val för evigt. Att barnen får sitta emellan många gånger är jag väl medveten om men att intala sig själva att det är bättre för dem vi skiljs åt än att ta hjälp att få förhållandet att fungera, är vanligare och vanligare. 
    Den enda som sätter jaget framför laget i den aktuella situationen är mannen som valde att vara otrogen. Ts har absolut ingen skuld i det och oavsett om hon väljer att lämna eller inte så är beslutet ett resultat av mannens svek.
  • Rivjärnet92
    Tyra myra skrev 2023-08-24 13:39:39 följande:
    Här talar jag om relationer i kris oavsett orsaken. Huvud frågan är ju OM man vill fortsätta tillsammans eller inte. Det är samma process oavsett om man blivit sviken av otrogen make eller sviken på annat sätt.  Det finns inget speciellt otrohets svek. Svek är svek oavsett.  

Det är aldrig en framkomlig väg att skuldbelägga varandra. Börjar man skuldbelägga finns ingen väg framåt. Då är det bara att lägga ner, då kan ingen terapeut i världen hjälpa

Som jag förstod TS så ville hon satsa på försoning vilket jag antar båda parter vill. Då finns alla möjligheter att med hjälp reparera relationen, men det tar tid. 
    Att fortsätta vara i en relation man inte vill vara i enkom för "barnens bästa" är inget annat än ett långsamt självmord och knappast välbefinnande för någon i familjen. Sluta prata i generaliserande termer för du har ju ts berättelse svart på vitt, dvs utgå från HENNES verklighet och inte vad du läst i en självhjälpsbok för flera decennier sedan.
  • Rivjärnet92
    Tyra myra skrev 2023-08-24 13:56:47 följande:
    Självklart talar man i generella termer, Vi känner inte TS och kan bara ge generella råd.  Det bästa råd jag kan ge är att söka terapeutisk hjälp. TS behöver bearbeta sina känslor och det klarar man inte ensam.

Självhjälps böckerna lämnar jag till dig att studera. Mina erfarenheter kommer från verkligheten både yrkesmässigt och privat  
    Nej, det är inte självklart och knappast till någon hjälp för ts. Du har ju faktiska omständigheter att förhålla dig till  och utifrån dessa så bör du formulera ett svar om du på riktigt vill hjälpa ts. Ditt mumbo jumbo kan vem som helst googla sig till.
Svar på tråden Behöver råd att gå vidare efter otrohet/svek