Inlägg från: Anonym (Tiden är din vän) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tiden är din vän)

Behöver råd att gå vidare efter otrohet/svek

Anonym (Gjort är gjort) skrev 2023-08-11 17:50:57 följande:

Tack för ditt svar! Tråkigt att höra att du varit med om samma sak. För hur länge sedan skedde detta och hur mår du idag?

Min man kunde inte förneka sanningen men säger att det inte betydde något och att det var ett misstag. Han blev uppvaktad och blev smickrad och vår relation var inte på topp när det hände. Han avslutade relationen direkt när han fick brevet för 1,5 år sedan då han tyckte det hade gått för långt.  Han säger att han älskar mig och inte vill lämna mig vilket jag vet att han gör och har alltid gjort. Kvinnan arbetar inte på hans jobb utan på ett företag de samarbetar med. Han har lovat att han brytit all kontakt med henne och spärrat henne på alla sociala medel, något jag tvingat honom till. Vet inte varför jag krävde det men det är väl ett sätt att få henne att "försvinna" och inte ha insyn i hans liv. Jag vill inte annat än att radera henne och det som hänt från mitt huvud men lyckas inte och det gör mig riktigt ledsen och nere.

Han är väldigt ledsen för att ha sårat mig och är väldigt tillgänglig på alla mina frågor som tyvärr blir väldigt på detalj vilket sårar ännu mer.

Han har också gått med på att gå på parterapi och vi har hunnit gå en gång innan semestern och det var jättebra. Vi skall fortsätta gå dit. 

Märkligt nog har vår relation ändå blivit bättre senaste veckorna, vi har börjat prata känslor och vara mer fysiska med varandra. Det är ju bra, men jag får inte ur detta ur mitt huvud och kan inte sluta se bilder av dem tillsammans. 

Han är orolig för mig och vill att jag söker hjälp men är lite osäker på vad det är för hjälp man bör söka. 

Jag har ingen att prata med för jag vill inte dra in våra barn, familj eller vänner så det är nog det som är jobbigast. Vart vänder man sig för att få hjälp?

Tråkigt att du har det så jobbigt men tänk på att tiden är din vän i det här sammanhanget. Du har redan börjat märka att relationen börjar bli bättre och när ni nu efter semestern återupptar terapin så får du ett forum att uttrycka dig på. Om du känner att det inte räcker så kan du fråga er terapeut om råd vart du bäst vänder dig.

Tror på dig och att du kommer att klara detta!  

Lycka till

De råd TS får är sannerligen inte av det positiva slaget. Det kanske visar på varför så många äktenskap och förhållanden splittras idag. Man är inte beredda att jobba med problemen utan ger upp för snabbt.  Speciellt när det finns barn med i bilden måste man för deras skull göra sitt allra yttersta för att rädda familjen.   Det är inte farligt att känna sig sviken, ingenting man dör av. Efter en tid inser man ofta att man sveket inte är oförlåtligt och att man kanske till och med har kommit närmare varandra. Men allt tar sin tid, det finns ingen qvick fix.  

Anonym (Varför?) skrev 2023-08-24 10:28:35 följande:
    Om man ser relationer som någon slags tävling där det gäller att vinna till varje pris så har du säkert rätt... men ibland kan det kanske vara bättre att fråga sig om den där tävlingen är värt det innan man ger sig in i den. den kanske kostar mer än den smakar.

Sen är det ju lite väl generaliserande att hävda att relationer spricker för att man inte "orkar kämpa".  Om förhållanden spricker efter en otrohet så är det till 100% den otrognes fel för man kan inte behandla sin partner som skit och sen förvänta sig att personen ska vilja "kämpa".

Att växa upp i trasiga relationer där föräldrarna håller ihop "för barnens skull" är inte alltid nyttigt för barn.

Efter en tid inser man KANSKE att sveket inte är oförlåtligt och kan MÖJLIGEN komma varandra närmare. Men minst lika ofta om inte oftare inser man att man gjorde ett stor misstag som inte drog på en gång för personen fortsatte vara otrogen, tex...och då har man slösat bort ännu fler år av sitt liv på fel partner.

Allt tar sin tid men det är inte alltid säkert att tid botar dålig karaktär, många ggr är en egoist en egoist oavsett hur lång det det går.
    Visst har du rätt i att man helst inte ska fortsätta ett förhållande enbart för barnens skull men ibland väljer ändå par att göra detta. De sätter barnen främst och låter sina inbördes konflikter stå åt sidan fram tills dess de anser att barnen är så stora att ett uppbrott inte kommer att drabba dem så mycket.  Denna strategi är relativt vanlig och verkar fungera, 

Detta förutsätter att de vuxna tar sitt ansvar oavsett om problemet är otrohet eller något annat problem som inte har med fysiskt eller psykisk tvåld att göra
Svar på tråden Behöver råd att gå vidare efter otrohet/svek