• Älgko

Kan det göra mer ont vid förlossningen om man har endometrios?

Hej! 

Som rubriken lyder, är det någon som har erfarenhet/kunskap om endometrios påverkar nivån av smärta under graviditet/förlossning? 

Är i vecka 38+5 och känner massor med sammandragningar, ?menssmärtor? osv. Har gjort det rätt länge nu (ett par veckor mer eller mindre intensivt). Har en del vänner som är/nyss varit gravida och upplever att jag har mycket mer ont och känningar en dom andra. Funderar på om endometriosen påverkar???
    Jag vet att alla är olika och det är säkert svårt att veta vad som är vad men undrar bara om det finns några andra som upplevt liknande? 

• Svar på tråden Kan det göra mer ont vid förlossningen om man har endometrios?
  • EnAnonumius

Hur skulle man kunna "mäta" en smärtupplevelse?
    Arr man kan mäta smärta det går ju, men upplevelsen om "hur ont det gör" är ändå högst individuellt.

Att man har smärta under förlossningen (som denna tråden handlar om) det är ju  nog ingen som förnekar.
    Fast hur skall man kunna mäta objektiv vilken kvinna som har mest ont, när upplevelsen av "hur ont" det gör  är så individuell.

Sedan så kan ju knappast en individuell kvinna heller svara på om det gör "mer ont" under förlossningen "utan endometrios" vs "med endometrios" .

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Älgko

Nej det är sant och jag förstår som sagt att det är olika. Undrade mest om någon hört att endometriosen kunde påverka eller, om någon som har endometrios haft samma upplevelse av att ha mer ont en dom i sin omgivning utan endometrios under graviditet/vid förlossning. 

Tänkte inte att det behövde vara vetenskapligt bekräftat men undrade mer om folks olika upplevelser :) 

• Anonym (En kvinna)

Min väninna har det och hon har aldrig nämnt att det även inbegriper smärta vid förlossning. 
    Smärta är ju individuellt och vi tål olika. Eller är mer eller mindre rädda för smärta och ger upp snabbare/tar till smärtlindring tidigare. Jag födde utan smärtlindring 4 ggr men det betyder inget som går att applicera på någon annans upplevelse av smärtan. Det visar bara hur jag hanterade situationen. 

• Anonym (vet ej)

Hej, jag hade också ont veckorna innan förlossningen och jag har inte den sjukdomen (tillståndet) du beskriver. Jag var in till förlossningen för att ev delta i en studie för en medicin som skulle hjälpa att öppna upp mig (jag hade då varit gravid i 40v). För att få delta fick man inte ha en allt för mogen livmordertapp, och det visade sig att jag redan var öppen 3cm. Jag hade alltså öppnat mig långsamt och troligen därför jag haft ont. Det kan nog vara fallet för dig med! Jag blev ändå igångsatt sen i vecka 41 (då öppen 4cm). Läste på om tillståndet för kände inte alls till den. Är det mest problem vid mens så tror jag inte det kommer påverka dig under själva förlossningen. Vad säger personalen eller MVC när du frågar?
    Jag kan tänka mig att du kanske kommer ha mer ont efteråt då man blöder i veckor,  har de sagt något om det? Kanske skiljer sig vid mens och avslaget (blödning efter förlossning)? 
    Jag tror du kommer ha lika ont som om du inte hade haft det tillståndet. Det kommer göra ont, men vid varje sammandragning är du närmare ditt barn! För mig gjorde det mest ont när barnet skulle ta sig ner genom gången. Jag hade ingen bedövning men det gick relativt fort för barnet att åka ner, 30 min kanske om jag minns rätt. Då är man även nära själva krystfasen och snart i mål så det gav extra mental styrka!

• EnAnonumius
    Älgko skrev 2023-08-11 11:03:16 följande:

Nej det är sant och jag förstår som sagt att det är olika. Undrade mest om någon hört att endometriosen kunde påverka eller, om någon som har endometrios haft samma upplevelse av att ha mer ont en dom i sin omgivning utan endometrios under graviditet/vid förlossning. 

Tänkte inte att det behövde vara vetenskapligt bekräftat men undrade mer om folks olika upplevelser :) 

Din fråga var ju denna:

"Kan det göra mer ont vid förlossningen om man har endometrios".

(slut citat)

Mitt svar var inte för avsikt att enbart vara vetenskaplig om du läser det en gång till och reflektera vad jag faktiskt skrev.

Hur skall man kunna avgöra via "upplevelse" och "jämförelse" via sin omgivning om "vem som har mer  ont"  av de med "med endometrios" vs "utan endometrios"?  I synnerhet när du påtalar själv att du är medveten om att det är olika..
    Undra mest hur du tänkte med den frågan. När det inte gå att avgöra i praktikern alls. Med eller utan vetenskap.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • FtS70

Inte min specialitet men har läst många artiklar i medicinska tidskrifter genom åren utan att ha stött på uppgiften att endometriosen kan göra förlossningen mer smärtsam. Risk för tidig födsel, placenta previa etc, men inte mer smärtsam förlossning. 

• Älgko

Tack för svar! 

svar till anonym (vet ej): Ja det kanske kan vara så att jag öppnar mig långsamt?? Ska in till barnmorskan nu på tisdag så ska fråga lite mer grundligt då. Har egentligen tänkt som dom flesta andra här att det inte ska ha så mycket att säga men nu på sluttampen började jag ändå fundera. Får höra vad barnmorskan säger! :) 

Som några andra här har jag också sökt efter information utan att hitta att det ska påverka. men så är det ju också så mycket man inte har forskat på när det kommer till kvinnohälsa så det var därför jag frågade om någon hört eller kände till något om det. 

• Anonym (vet ej)
    Älgko skrev 2023-08-11 15:57:44 följande:

Tack för svar! 

svar till anonym (vet ej): Ja det kanske kan vara så att jag öppnar mig långsamt?? Ska in till barnmorskan nu på tisdag så ska fråga lite mer grundligt då. Har egentligen tänkt som dom flesta andra här att det inte ska ha så mycket att säga men nu på sluttampen började jag ändå fundera. Får höra vad barnmorskan säger! :) 

Som några andra här har jag också sökt efter information utan att hitta att det ska påverka. men så är det ju också så mycket man inte har forskat på när det kommer till kvinnohälsa så det var därför jag frågade om någon hört eller kände till något om det. 

Ja, jag tror det utan att vara en expert här =) En annan jag känner hade samma upplevelse men för henne gjorde det mer ont än för mig, även om jag också hade mer ont i slutet av graviditeten. Det brukar kunna komma kraftigare sammandragningar i slutet av grav så jag trodde det bara var livmodern som övade lite.
    Det är många tankar som dyker upp i slutet när det börjar närma sig, helt naturligt=)   

Svar på tråden Kan det göra mer ont vid förlossningen om man har endometrios?