Inlägg från: Älgko |Visa alla inlägg
  • Älgko

Kan det göra mer ont vid förlossningen om man har endometrios?

Hej! 

Som rubriken lyder, är det någon som har erfarenhet/kunskap om endometrios påverkar nivån av smärta under graviditet/förlossning? 

Är i vecka 38+5 och känner massor med sammandragningar, ?menssmärtor? osv. Har gjort det rätt länge nu (ett par veckor mer eller mindre intensivt). Har en del vänner som är/nyss varit gravida och upplever att jag har mycket mer ont och känningar en dom andra. Funderar på om endometriosen påverkar???
    Jag vet att alla är olika och det är säkert svårt att veta vad som är vad men undrar bara om det finns några andra som upplevt liknande? 

• Svar på tråden Kan det göra mer ont vid förlossningen om man har endometrios?
  • Älgko

Nej det är sant och jag förstår som sagt att det är olika. Undrade mest om någon hört att endometriosen kunde påverka eller, om någon som har endometrios haft samma upplevelse av att ha mer ont en dom i sin omgivning utan endometrios under graviditet/vid förlossning. 

Tänkte inte att det behövde vara vetenskapligt bekräftat men undrade mer om folks olika upplevelser :) 

• Älgko

Tack för svar! 

svar till anonym (vet ej): Ja det kanske kan vara så att jag öppnar mig långsamt?? Ska in till barnmorskan nu på tisdag så ska fråga lite mer grundligt då. Har egentligen tänkt som dom flesta andra här att det inte ska ha så mycket att säga men nu på sluttampen började jag ändå fundera. Får höra vad barnmorskan säger! :) 

Som några andra här har jag också sökt efter information utan att hitta att det ska påverka. men så är det ju också så mycket man inte har forskat på när det kommer till kvinnohälsa så det var därför jag frågade om någon hört eller kände till något om det. 

Svar på tråden Kan det göra mer ont vid förlossningen om man har endometrios?