• Mimosa86

Fäder som inte tar hand om sina barn 50% efter uppbrott bör kompensera mamman ekonomiskt

Ja, inte bara underhållsstöd utan också finansiell kompensation att hon tar hand om hans barn. 

Att som kvinna få ihop livet som ensamstående i princip är extremt tufft. Själv fick jag byta jobb, flytta för att ens få ihop livet. Det hade aldrig hänt om jag inte hade barn eller pappan hade barnen varannan vecka istället för varannan helg. Han kan bo kvar, ha samma jobb och titel och tjäna pengar. Men inte jag. varför ska jag då inte kompenseras för att jag tar hans ansvar??

har sagt till honom att jag vill flytta till min hemort (3 timmar bort). Där har jag hjälp av mina föräldrar, billigare boende och jobb nära hemmet. Jag kan t.o.m. jobba heltid och få tiden att gå ihop med barnen. Men pappan vägrar.

När jag ber honom kompensera så säger han att han inte har något jävla försörjningsansvar för mig, bara barnen. Men det handlar ju inte om det! Jag hade LÄTT tjänat mer än honom (då jag har bra utbildning och erfarenhet) men jag KAN INTE ta dessa jobb då jag har ansvaret även för barnen!! Det är inte självvalt att dra nästan hela lasset själv. Men vad hade jag för val när han vägrade? det är min största sorg här i livet att barnens pappa väljer att träff sina barn så sällan. Det hade jag aldrig trott om honom för några år sedan..

vad har jag för rättigheter här? :( hade han inte haft mig hade han ju fått betala en barnflicka massa pengar för det -jobb- jag gör gratis åt honom (och missförstå mig inte nu, jag älskar mina barn över allt och VILL inte vara utan dem).

• Svar på tråden Fäder som inte tar hand om sina barn 50% efter uppbrott bör kompensera mamman ekonomiskt
  • Mimosa86

blev inte rätt i texten alls, det är en insändare från Allers som jag skulle citera här. Men varken annat format på texten eller citationstecknen kom med.

Det är alltså INTE JAG det handlar om. 

Men tycket den var väldigt intressant insändare att diskutera (då jag har två vänner i den sitsen)

• Anonym (J)

Jag håller med.

Pappor kan tyvärr komma mycket lindrigare undan. Ofta är det mammorna som drar huvudlasset, gällande ansvar och hyfsat också ekonomiskt.

• Anonym (I)

Man kan aldrig tvinga någon att vara förälder. Så ditt enda hopp är att du drar honom inför rätta. En domstol får bestämma vad som är bäst för barnen. 

• Anonym (Wendy)

Är i samma sits men får 0 kr av pappan (får av FK) och han har inte ens barnen varannan helg. Nu gick ett av barnen ut gymnasiet med, har ingen inkomst än och jag står givetvis för allt mitt barn behöver.
    Pappan ger inte ens presenter när de fyller år eller till jul. Barnen har nu sagt upp kontakten.

Samtidigt skulle jag vilja säga till den som skrev att flytta! Pappan kan vägra det men han har två val: ta barnen själv på heltid, vilket han inte kommer göra, eller att låta skatteverket skriva barnen på nya adressen.

Jag frågade inte ens mitt ex, jag bara flyttade och sa till honom att skriva under. Hade han vägrat hade det inte hänt något alls mer än att barnen ändå blev skrivna på nya adressen.

• Valuta2019
    Mimosa86 skrev 2023-08-10 17:23:50 följande:
    Fäder som inte tar hand om sina barn 50% efter uppbrott bör kompensera mamman ekonomiskt

Ja, inte bara underhållsstöd utan också finansiell kompensation att hon tar hand om hans barn. 

Att som kvinna få ihop livet som ensamstående i princip är extremt tufft. Själv fick jag byta jobb, flytta för att ens få ihop livet. Det hade aldrig hänt om jag inte hade barn eller pappan hade barnen varannan vecka istället för varannan helg. Han kan bo kvar, ha samma jobb och titel och tjäna pengar. Men inte jag. varför ska jag då inte kompenseras för att jag tar hans ansvar??

har sagt till honom att jag vill flytta till min hemort (3 timmar bort). Där har jag hjälp av mina föräldrar, billigare boende och jobb nära hemmet. Jag kan t.o.m. jobba heltid och få tiden att gå ihop med barnen. Men pappan vägrar.

När jag ber honom kompensera så säger han att han inte har något jävla försörjningsansvar för mig, bara barnen. Men det handlar ju inte om det! Jag hade LÄTT tjänat mer än honom (då jag har bra utbildning och erfarenhet) men jag KAN INTE ta dessa jobb då jag har ansvaret även för barnen!! Det är inte självvalt att dra nästan hela lasset själv. Men vad hade jag för val när han vägrade? det är min största sorg här i livet att barnens pappa väljer att träff sina barn så sällan. Det hade jag aldrig trott om honom för några år sedan..

vad har jag för rättigheter här? :( hade han inte haft mig hade han ju fått betala en barnflicka massa pengar för det -jobb- jag gör gratis åt honom (och missförstå mig inte nu, jag älskar mina barn över allt och VILL inte vara utan dem).

Är själv heltidpappa och det är inte alls roligt när ena föräldern inte kan vara delaktig av olika anledningar. Hade gärna frågat varför han inte vill träffa sina barn mer, men det är ju svårt när texten är kopierad från någon annan.
  • Cereal Killer

Det är förstås tråkigt för skribenten att hon hamnat i denna sits, men barnperspektivet måste gå först här. Hur bra är det att tas om hand av en förälder som egentligen inte vill ha en, men som väljer att ha en varannan vecka för att slippa ekonomiska konsekvenser? Det är i så fall bättre att exempelvis satsa på att utöka barnomsorgen så att den möjliggör arbeten med obekväm arbetstid, tror jag. 

• Anonym (jaha)

Gäller det bara pappor eller gäller det mammor oxå?

• Tow2Mater

Du har också valet att vägra ta hand om dem, så du behöver inte ta hans ansvar. Inget du ska kompenseras extra ekonomiskt för (utöver underhåll).

Men som ovan sa, du kan ju prova flytta iallafall.

• Anonym (jaha)

Och hur gör man med mammor som har ensamvårdnad om barnen men inte tar hand om dem? Vem ska då kompenseras? 

Svar på tråden Fäder som inte tar hand om sina barn 50% efter uppbrott bör kompensera mamman ekonomiskt