• Mimosa86

Fäder som inte tar hand om sina barn 50% efter uppbrott bör kompensera mamman ekonomiskt

Ja, inte bara underhållsstöd utan också finansiell kompensation att hon tar hand om hans barn. 

Att som kvinna få ihop livet som ensamstående i princip är extremt tufft. Själv fick jag byta jobb, flytta för att ens få ihop livet. Det hade aldrig hänt om jag inte hade barn eller pappan hade barnen varannan vecka istället för varannan helg. Han kan bo kvar, ha samma jobb och titel och tjäna pengar. Men inte jag. varför ska jag då inte kompenseras för att jag tar hans ansvar??

har sagt till honom att jag vill flytta till min hemort (3 timmar bort). Där har jag hjälp av mina föräldrar, billigare boende och jobb nära hemmet. Jag kan t.o.m. jobba heltid och få tiden att gå ihop med barnen. Men pappan vägrar.

När jag ber honom kompensera så säger han att han inte har något jävla försörjningsansvar för mig, bara barnen. Men det handlar ju inte om det! Jag hade LÄTT tjänat mer än honom (då jag har bra utbildning och erfarenhet) men jag KAN INTE ta dessa jobb då jag har ansvaret även för barnen!! Det är inte självvalt att dra nästan hela lasset själv. Men vad hade jag för val när han vägrade? det är min största sorg här i livet att barnens pappa väljer att träff sina barn så sällan. Det hade jag aldrig trott om honom för några år sedan..

vad har jag för rättigheter här? :( hade han inte haft mig hade han ju fått betala en barnflicka massa pengar för det -jobb- jag gör gratis åt honom (och missförstå mig inte nu, jag älskar mina barn över allt och VILL inte vara utan dem).

• Svar på tråden Fäder som inte tar hand om sina barn 50% efter uppbrott bör kompensera mamman ekonomiskt
  • Tow2Mater
    Anonym (jaha) skrev 2023-08-10 19:03:02 följande:

Och hur gör man med mammor som har ensamvårdnad om barnen men inte tar hand om dem? Vem ska då kompenseras? 

Fosterföräldrar brukar väl få ganska bra betalt?
  • ClumsySmurf

Vad vill insändaren få kompensation för?
    Att hon blev tvungen att byta jobb så hon får lägre inkomst?
    Att hon betalar mest för barnen?

• Anonym (Betty)

Fast det finns ju omvända situationer också där man skulle kunna se det som en enorm fördel att ha barnen på heltid jämfört med varannan vecka.

Det kan också betyda att man KAN flytta, ta ett bättre betalt jobb på annan ort etc. Eftersom man är helt ensam om att styra sitt livspussel och barnen inte har två adresser att pendla mellan och någon annan att ta hänsyn till.

• Anonym (,.)

Man får underhåll + bb (+ ev flerbarnsbidrag) + att man har sin egen försörjning (som kan vara ersättning från fk om man tex är sjukskriven och inte arbetar - visst, det är inte något man blir fet på men man klarar sig)
    Det räcker ändå ganska långt.

Jag har egna barn och bonusbarn så jag har rätt god insyn i detta på olika sätt.

Jag tycker inte riktigt som texten i TS. Man ska inte behöva betala kompensation till ett ex på det vis som beskrivs i TS. 
    Att som i TS skriva att man inte kan ta vissa jobb för att man har barn, så kanske det är men det finns väl andra jobb som funkar? Jag gissar att det kan ex vara svårt att jobba natt inom vården eller ha för knepiga skifttider om man är ensam med barn, men då får man försöka hitta jobb med andra arbetstider. 

• Egon den stora

Borde väl även gälla mammor som sticker också då? Det påstås bara ovanligt men jag känner tre exempel i alla fall.  Tror bara att det inte pratas om det på samma sätt. 

• Anonym (Mix & match)
    Egon den stora skrev 2023-08-12 15:08:40 följande:

Borde väl även gälla mammor som sticker också då? Det påstås bara ovanligt men jag känner tre exempel i alla fall.  Tror bara att det inte pratas om det på samma sätt. 

Det är en överväldigande majoritet kvinnor som lever ensamma med barn. 

I Undersökningarna av levnadsförhållanden (ULF/SILC) får föräldrar svara på frågor om hur deras barn bor. För de barn som inte bor med båda föräldrarna i samma hushåll är det vanligast att bo med sin mamma hela tiden. Det gör nära hälften, eller 47 procent av barnen 0?18 år. Ytterligare 10 procent bor mest hos sin mamma. Att bo lika mycket hos sin mamma och sin pappa, så kallat växelvis boende, gäller 28 procent av barnen medan 15 procent bor mest eller bara hos sin pappa.

www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2018/vanligast-att-barn-bor-hos-mamma/~:text=Det%20g%C3%B6r%20n%C3%A4ra%20h%C3%A4lften%2C%20eller,eller%20bara%20hos%20sin%20pappa.
  • Postman
    Anonym (Mix & match) skrev 2023-08-12 18:51:37 följande:

I Undersökningarna av levnadsförhållanden (ULF/SILC) får föräldrar svara på frågor om hur deras barn bor. För de barn som inte bor med båda föräldrarna i samma hushåll är det vanligast att bo med sin mamma hela tiden. Det gör nära hälften, eller 47 procent av barnen 0?18 år. Ytterligare 10 procent bor mest hos sin mamma. Att bo lika mycket hos sin mamma och sin pappa, så kallat växelvis boende, gäller 28 procent av barnen medan 15 procent bor mest eller bara hos sin pappa.

www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2018/vanligast-att-barn-bor-hos-mamma/~:text=Det%20g%C3%B6r%20n%C3%A4ra%20h%C3%A4lften%2C%20eller,eller%20bara%20hos%20sin%20pappa.
    43% bor växelvis, mest eller helt hos pappan. Tycker det är en bra siffra. Den kommer säkert öka med åren  👍🏻
  • ClumsySmurf
    Postman skrev 2023-08-12 19:01:47 följande:
    43% bor växelvis, mest eller helt hos pappan. Tycker det är en bra siffra. Den kommer säkert öka med åren  👍🏻
    Att nästan 50% bor hos mamma hela tiden tycker jag är en dålig siffra och så länge man ska låtsas att skillnaden mellan mamma och pappa är att mamma går på föräldramöten, köper presenter och pratar känslor så skillnaden mellan en frånvarande och en närvarande pappa bara blir "en förebild"

• Postman
    ClumsySmurf skrev 2023-08-13 01:25:58 följande:
    Att nästan 50% bor hos mamma hela tiden tycker jag är en dålig siffra och så länge man ska låtsas att skillnaden mellan mamma och pappa är att mamma går på föräldramöten, köper presenter och pratar känslor så skillnaden mellan en frånvarande och en närvarande pappa bara blir "en förebild"
    Kan tyckas dåligt men det ändrar sig. Sakta men säkert. 
  • Egon den stora

www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2018/vanligast-att-barn-bor-hos-mamma/~:text=Det%20g%C3%B6r%20n

Din text säger inte emot min fråga. 

• Phalaenopsis

Jo, man kan ju tycka att man borde bli ersatt för JOBBET som den andra föräldern inte utför, inte bara för ett minimum av de extra utgifterna man får.

• Anonym (Precis)

Jag har precis hamnat i sitsen att bli ensam med våra barn. Jag tycker såklart jag gjort högsta vinsten, vem vill inte vara med sina barn heltid? Men samtidigt stör det mig. Jag gör alla hushållssysslor och alla skjutsningar och pappan kommer undan. Absolut är förlusten hans. Relationen till barnen är skadad för livet. Men man kan inte betala räkningar av kärlek. Tidigare när vi levde tillsammans hade vi städerska så i jämförelse har Jag ju ingen lön för att städa efter hans barn. Alla timmar jag lägger ner på barn, matlagning och städning som han istället kan lägga på jobb? 

• Anonym (jaha)
    Anonym (Betty) skrev 2023-08-12 13:33:21 följande:

Fast det finns ju omvända situationer också där man skulle kunna se det som en enorm fördel att ha barnen på heltid jämfört med varannan vecka.

Det kan också betyda att man KAN flytta, ta ett bättre betalt jobb på annan ort etc. Eftersom man är helt ensam om att styra sitt livspussel och barnen inte har två adresser att pendla mellan och någon annan att ta hänsyn till.

Fast det argumentet har ju två sidor, det öppnar ju även upp för egoism där personen är fri att göra som den vill vare sig det är bra eller dåligt för barnen utan att någon motsätter sig det.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Precis) skrev 2023-08-13 12:53:38 följande:

Jag har precis hamnat i sitsen att bli ensam med våra barn. Jag tycker såklart jag gjort högsta vinsten, vem vill inte vara med sina barn heltid? Men samtidigt stör det mig. Jag gör alla hushållssysslor och alla skjutsningar och pappan kommer undan. Absolut är förlusten hans. Relationen till barnen är skadad för livet. Men man kan inte betala räkningar av kärlek. Tidigare när vi levde tillsammans hade vi städerska så i jämförelse har Jag ju ingen lön för att städa efter hans barn. Alla timmar jag lägger ner på barn, matlagning och städning som han istället kan lägga på jobb? 

Fast att behöva banta sina utgifter är ju något ALLA som skiljer sig behöver göra oavsett om man har ensam vårdnad eller ej, om man inte tjänar extremt bra. Det säger ju sig att om man går från hushåll och två löner till ett hushåll och en lös så kommer det givetvis inte bli lika mycket över.

Att ha någon som städar åt en är en lyx som de allra flesta inte har råd med ens med två löner. Så det känns ju lite dumt att använda det som nån slags referenspunkt för livets orättvisor.
Svar på tråden Fäder som inte tar hand om sina barn 50% efter uppbrott bör kompensera mamman ekonomiskt