Ni som har barn med adhd, har de sociala relationerna förbättras med medicin?
Anonym (T) skrev 2023-08-09 19:06:42 följande:
Ni som har barn med adhd, har de sociala relationerna förbättras med medicin?
Utredningen för mitt barn är snart klar, och med högsta sannolikhet är det ADHD. Mitt barn har störts problem med sitt humör, blir lätt arg. Därför är relationerNa de som tar störs skada.
Behöver lite hopp, är det här ngt som kan förbättras med medicin?
Jag var väldigt tveksam för medicinering av min sjuåring, men när vi väl började så kändes det som det enda rätta och det blev en sån enorm skillnad.
Från att han bråkade och slogs hela dagarna så ingen ville vara med honom, så började han vara lugnare, fick kompisar, kunde fungera i sitt eget huvud. Han fick också mycket skäll innan medicinen, vilket gjorde honom ledsen och att han kände sig dålig och värdelös. Med medicinen var hans beteende bättre, med mindre skäll och bättre självkänsla. Han är snart vuxen nu och om han inte fått medicin som liten hade han nog inte varit där han är nu. Välanpassad, har massor av vänner, reflekterande och mogen i sitt tänkande, vet sina styrkor och svagheter. Går en svår linje på gymnasiet och klarar det bra just för att han vet hur han fungerar och hr han ska hantera sig själv och skolan.
Det är jobbigt med medicinen också, biverkningar som aptitlöshet, viktnedgång, sömnproblem. Men på det stora hela, såhär i efterhand skulle jag säga att det var 100% värt det.
Har en vän som fått ADHD-diagnos som vuxen och han har uttryckt att han först nu med medicin fått känna hur andra känner sig, att hans tankar som varit kaos och utmattande innan nu fått struktur och lugn. Han önskar att han fått sin diagnos och medicin som barn, för då hade kanske hela resten av hans liv varit bättre, istället för att gå halva livet med svårigheter och känt sig värdelös.