• Tow2Mater

Bekant hatar sitt jobb och tycker kollegorna är sterila

Anonym (...) skrev 2023-08-09 11:29:07 följande:

Du SKA anmäla kollegan till chefen att denne bryter mot patientlagen.
    Det är det viktigaste i allt det här.

Det handlar ju om en fd vän, numera ytligt bekant. Inte kollega.

TS, låt din bekanta sköta sitt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ellie) skrev 2023-08-09 11:41:03 följande:

Ni som skriver att den bekanta ska sköta sitt, missar ni att den bekanta bryter mot sekretesslagen genom att berätta saker om sina patienter?

Det är givetvis något som behöver komma fram till dennes chef.

Resten tycker jag dock inte ts behöver berätta om.

Du menar anmälningsplikten träder i kraft?

Vilka andra jobb ska vi anmäla bekanta för att de kanske bryter mot lite olika lagar? En bekant som kör för fort till jobbet varje dag?
  • Tow2Mater
    Anonym (Ellie) skrev 2023-08-09 12:13:31 följande:

Tow2mater

så du skulle inte ha några problem om din läkare/ssk babblade om dina hälsoproblem med vem som helst alltså?

Sekretess är en väldigt tung lag som kan få folk sparkade om de bryter mot den. Du får inte sparken för att du råkar köra lite för fort. 

Skulle jag själv få reda på att läkaren pratat om just mig, skulle jag kanske anmäla det, kanske inte. Det beror helt på. Har det skett på en firmafest med gemensamma bekanta - ja, jag skulle anmäla. Har läkaren pratat med en for mig okänd ytligt bekant, eller en for mig okänd vän, nej jag skulle nog inte bry mig.

Men det är en annan sak än att hora läkaren prata om andra for mig okända personer. Det är inte min sak att lägga mig i mer än att om läkaren är min vän, att påtala for honom att det kanske är olämpligt - det for läkarens skull så han inte råkar illa ut. Ar läkaren en ytligt bekant är det inte min sak. Jag kunde inte bry mig mindre om att hora om andras hälsoproblem, eller vilka lagar en ytligt bekant läkare bryter mot.
Svar på tråden Bekant hatar sitt jobb och tycker kollegorna är sterila