Andrahandsuthyrning - har jag satt en rimlig hyra?
Jag ska hyra ut min bostadsrätt i ett år och har haft turen att hitta en hyresgäst som jag känner lite grann och som verkar jättebra och skötsam.
Men jag tycker det är svårt att veta vad som är en rimlig hyra.
Jag har en tvåa på 60 kvadrat och med balkong i en ganska central (typ en kvarts promenad till stadskärnan) del av stan. Väldigt lugnt och trevligt område, som att bo i en park med grönska och utsikt över vatten. Det är hög standard i lägenheten, nya vitvaror som installerades förra året.
Allt som allt - föreningsavgift, amortering och ränta - kostar den mig cirka 8700 i månaden i fasta kostnader nu när räntorna gått upp. El tillkommer, men vi har IMD-avtal som gör att det inte kostar många kronor.
Jag bor i en mellanstor stad där hyresrätter av samma storlek kan kosta allt mellan 5000 och 10 000 kronor i månaden. Beroende på område, skick och vad som ingår i hyran.
Jag har tänkt mig en hyra på 7500 och då ingår allt: värme, vatten, el, bredband och en parkeringsplats. Jag hyr omöblerat dlrutom en garderob som hyresgästen gärna ville ha.
Känns det som en rimlig hyra? Jag vill inte ta ut för mycket då jag inte tycker det känns rätt att hyresgästen betalar på min amortering (som är lägsta möjliga).