• Anonym (?)

Mitt ex dricker för mycket när han har barnen

Men varför låter du barnen utsättas för detta?? Dags att växa upp och ta ditt föräldraansvar, anmäl till soc och skaffa en familjejurist som kan hjälpa dig att få hela boendet. Som någon annan skrev så ska han inte ha barnen över natten innan han kan visa att han är nykter.

• Anonym (?)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-08-10 09:19:14 följande:
    Nej, inte alls. 
    Klart hon har. Hon kan till exempel flytta 50 mil, eller ännu längre, utan hans godkännande.
  • Anonym (?)
    Agda90 skrev 2023-08-10 16:18:40 följande:
    Och drar pappan det sen till tingsrätten kan det bli umgänge fastställt av tingsrätten då åker mamman på en del av kostnaden för att barnen ska få umgänge med pappan för man får inte försvåra umgänget. 
    Så din ide är bara dum
    Vadå min ide? Jag tycker inte att TS ska försöka med det ens då jag anser att barn har rätt till båda sina föräldrar och att båda föräldrarna ska ansvara för sina barn. Pappan bör ta tag i sina problem och axla sitt föräldraansvar. Du blandar ihop mig med någon annan.

Däremot så tror jag att den som har eller får enskild vårdnad av en eller annan anledning har större möjlighet att begränsa umgänget till exempel genom flytt. Vilket var det jag kommenterade. 

Som TS beskriver rådande situation så borde inte barnen bo där alls förrän pappan tar tag i sitt missbruk. Som någon annan skrev så kan dom umgås dagtid.
  • Anonym (?)
    Agda90 skrev 2023-08-11 08:25:31 följande:
    Även om man har enskild vårdnad så får man inte försvåra umgänget med den andra föräldern. Så om den som har vårdnaden tar sitt pick och pack och flyttar från Skåne till Lappland då kan man åka på att behöva betala resekostnader för att den andra föräldern ska få ha umgänge med sitt barn.
    Anonym (Jo) skrev 2023-08-11 08:32:42 följande:
    Nej inte försvåra, men man kan ändå bo ganska långt bort. Tre timmar funkar säkert om det går tåg eller bussar. Det du skriver om Skåne/Lappland och ersätta för resor betyder fortfarande inte att man inte FÅR flytta, bara att det kan bli andra problem. Men flytta får man.
    I en situation där en förälder absolut inte vill att barnen ska bo 50/50 växelvist till exempel så kan den föräldern flytta långt om hen har enskild vårdnad, som Jo skriver. Så är det klart att det är skillnad. Sen kan man ju skjutsa eller betala resorna såklart för att underlätta umgänge på helg och lov.
Svar på tråden Mitt ex dricker för mycket när han har barnen