• Anonym (Anonym signatur)

Mitt ex dricker för mycket när han har barnen

Hej. 
    Känner mig smått förvirrad och arg. 
    Mitt ex, barnens pappa dricker alldeles för mycket, och har egentligen alltid gjort det.. Vi har varit ett par till och från i 15 år..
    Men separerade för några år sen.
    Till saken är att han dricker mycket när han har barnen, det händer diverse saker och barnens får vistas i denna miljön.. Vilket jag anser skadar dem.. Dem har en otrygg syn på alkohol och tycker inte om vuxna som dricker. Dem är 9 och 11 år gamla. 
    Ibland blir deras pappa så full så han ramlar omkull, dem är ute sent på kvällarna och han ligger dålig dagen efter.

Efter helgen som var så hände det en hel del icke passande saker med alkoholen inblandad som skrämde/oroade min dotter rejält.. Jag fick åka och hämta henne mitt i natten..

Han minns inte så mycket från vad som hände när jag frågade om de dagen efter.. 

Han vill nu att vi flyttar upp 9 åringen till en skola i hans kommun, ligger ca 30 minuter ifrån min.. Barnen går nu i skolan här, så dem är hos oss varannan vecka.. Pojken ska nu isåfall vara hos sin pappa mestadels av tiden.. Och hos mig varannan helg bara.. Jag har inte känt för det här alls från start, igår sa han orden att han är alkoholist och ska söka hjälp.. Och jag känner bara att jag absolut inte vill flytta pojken.. Vad ska jag göra

• Svar på tråden Mitt ex dricker för mycket när han har barnen
  • Anonym (Hin håle)

Ni verkar otroligt oansvariga. 
    Kan faktiskt inte förstå hur ni kan få hålla på. 

Har ingen i omgivningen reagerat på att era barn far illa? 

• fornminne

Han ska inte ha dem alls om han inte kan hålla sig nykter i deras närvaro. Hör av dig till Soc och Faniljerätten. Ansök om ensam vårdnad. Du ska inte låta dem åka dit alls om det är som du beskriver!

• Anonym (Hin håle)
    fornminne skrev 2023-08-07 14:13:09 följande:

Han ska inte ha dem alls om han inte kan hålla sig nykter i deras närvaro. Hör av dig till Soc och Faniljerätten. Ansök om ensam vårdnad. Du ska inte låta dem åka dit alls om det är som du beskriver!

Fast vårdnaden har ju inget att göra med att ha barnen. 
  • Anonym (D)

Tills han fått ordning på sitt missbruk borde han inte alls ha barnen över natten. Har han dem över dagen blir det lättare att ha koll på att han är nykter när han hämtar och lämnar. 

Så gärna nyktert dagsumgänge, men boende på heltid är inget ni ens bör diskutera på kort sikt. 

• Agda90

Som vårdnadshavare är det din skyldighet att hålla barnen säkra. Om pappan super så ska inte barnen vara där. Du har all rätt att säga nej till umgänge så länge han är full. 

Har ingen anmält att barnen far illa hemma hos pappa? Varför inte i så fall?

Ring soc och fråga hur du ska göra. Ensam vårdnad lär det inte bli tal om än. Men begränsat eller inget umgänge och kanske övervakat umgänge. 

Dina barn är rädda för människor som dricker alkohol. Det säger en hel del om vad de har utsatts för! Ta ditt ansvar, ta kontakt med soc och även familjerätten (sitter på soc de med) och be om hjälp!

Om du låter minsta barnet gå i skola så att han måste bo mestadels hos pappa då är du en olämplig förälder i mina ögon. Pappa ska bli nykter och vara det ett bra tag innan något sådant ens kan komma på tal! 

• Anonym (...)

Du måste verkligen kontakta soc, som redan skrivit ovan. 

Sen säger du till pappan att barnen stannar hos dig tills han kan ta hand om dem bättre! Har ni inget juridiskt bindande avtal mellan er om detta med varannan vecka utan bara gjorde så när ni separerade  (som de flersta går), så har du all rätt i världen att hålla dem hemma eftersom de inte har det tillräckligt bra hos pappan. Han kan bli arg och gapa.

Du ska inte gå med på att barnet ska bo mer hos pappan och byta skola när det är så här. Hur kan du ens överväga tanken? Att medvetet släppa iväg ett barn till mer tid i samma dåliga miljö när du vet hur det är - det kan man inte göra! 

• Elin P

Du måste göra orosanmälan till soc och försöka få boendet samt ensam vårdnad. Detta är inte ok på något sätt!!

• Anonym (?)

Men varför låter du barnen utsättas för detta?? Dags att växa upp och ta ditt föräldraansvar, anmäl till soc och skaffa en familjejurist som kan hjälpa dig att få hela boendet. Som någon annan skrev så ska han inte ha barnen över natten innan han kan visa att han är nykter.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-08-07 14:57:46 följande:
    Fast vårdnaden har ju inget att göra med att ha barnen. 
    Ts har större möjlighet att begränsa umgänget med enskild vårdnad.
  • Agda90
    Anonym (Jo) skrev 2023-08-09 18:38:44 följande:
    Ts har större möjlighet att begränsa umgänget med enskild vårdnad.
    Att få ensam vårdnad är inte lätt!
    Att en vh dricker kommer inte att göra det enklare för ts att få vårdnaden. 
    Vad gäller umgänge så får man inte förhindra umgänge bara för att man har ensamvårdnad. 

Att det ska gå via soc är rätt. Man kan ta hjälp av familjerätten att upprätta umgängesavtal eller via tingsrätten. Har den ena föräldern ett missbruk kan man få till övervakat umgänge. Skilnaden mellan avtal via familjerätten är att om man bryter det så händer inget. Bryts ett avtal som är framtaget av tingsrätten kan det bli vite. 
Svar på tråden Mitt ex dricker för mycket när han har barnen