Facebook Marketplace är helt fantastiskt! Köpte nästan allt där i storlek 86 och 92, och har fortsatt köpa mycket sen dess, nu i storlek 110/116 (man får passa på när barnen är små och inte har egen smak + att grejerna är superfina och knappt slitna i de små storlekarna). Folk lägger ut hela kassar med kläder för 200 kr styck, helt galet ju. Ibland har man extra tur - jag fick vinterkläder (jackor, täckbyxor, mössor, vintervantar, regnvantar) för TRE säsonger en gång för just 200 kr. Regnställen brukar också vara hur fina som helst, bara du undviker stövlarna (Kavat köper jag fortfarande begagnat för de verkar hålla för ALLT, men andra stövlar undviker jag då de läckt och pruckit för oss trots fina märken).
Eftersom det är så billigt passade jag på under stirlek 86/92 att testa olika varianter på ytterkläder med första barnet, så att jag visste vad jag gillade och inte. Overall, fleecefodrad regnställ, skalkläder, jacka/täckbyxor, tvådelade eller sammansatta underställ, fluffiga och tunna fleecejackor ... rubbet. Hade minst en uppsättning på förskolan och en hemma hela tiden, mycket skönt.
Det jag kom fram till var väl... att det varierar vad som funkar bäst. Overall = superpraktiskt vinterplagg, särskilt om det är mycket snö, ingen risk att snön kommer innanför. Men om det är väldigt blött eller lerigt ute? Skönt med täckbyxor, då jackan sällan blir blöt igenom eller behöver tvättas, men täckbyxor kan behöva bytas ofta! Också skönt med jacka på morgonen när tvååringen sprattlar och sparkar och väääägrar tar på sig en hel overall - men kan tänka sig en jacka utan protester :) Jacka/täckbyxor var även skönt senare vid snabba blöjbyten, då man bara kunde dra ner rubbet, slänga på en ny tejpblöja och dra upp allt igen, utan att ens ta av skorna! Potträning? Ner med täckbyxor mitt i skogen, inga problem!
Kort sagt, jag har alltid sett till att ha både overall och jacka/täckbyxor tillgängligt så jag kan välja efter situation - men sett till att köpa billigt. Äldsta sonen har storlek 110/116 och än så länge går det utmärkt att köpa vintergrejerna begagnat.