• TheSwedishKiwi

Kläder till förskola

Min dotter börjar på förskolan om lite mer än en vecka och vi behöver köpa lite kläder och skalkläder och jag behöver lite råd. Hon är 13 månader och storlek 80, men snart 86.

Jag har sett att det finns både skaloverall och separata skalbyxor och jacka. Jag lutar mot overall, eftersom det känns onödigt med två delar istället för en. Finns det anledning till varför jacka/byxa är bättre än overall?

Man ska ju köpa vindfleece, räcker det med fleece från billigare märken som H&M till exempel, eller bör man investera i ?bättre? märken?

Har ni tips på var man kan köpa billigare förskolekläder (alltså vanliga leggings, tröjor, t-shirt, bodys osv.)?

• Svar på tråden Kläder till förskola
  • Alexi

Billiga förskolekläder skaffar man på Facebook. I lokala köp och säljgrupper/bortskänkes skänks ofta stora kassar barnkläder hela tiden. 

• Räkan77

Ett tips är att inte köpa på sig för mycket kläder, särskilt dyra utekkäder, redan nu i augusti. Beroende på hur hösten blir vädermässsigt så kommer behovet av olika kläder variera. Vissa år behövs regnkläder typ hela vintern, andra år går det att börja med vinteroverall redan i oktober. 

Om ni vill hålla kostnaderna nere så skulle jag definitivt kolla på second hand. Tycker även att många billigare märken håller måttet, särskilt på fleece mm. 

• HejsanJenny
    TheSwedishKiwi skrev 2023-08-07 08:59:54 följande:
    Kläder till förskola

Min dotter börjar på förskolan om lite mer än en vecka och vi behöver köpa lite kläder och skalkläder och jag behöver lite råd. Hon är 13 månader och storlek 80, men snart 86.

Jag har sett att det finns både skaloverall och separata skalbyxor och jacka. Jag lutar mot overall, eftersom det känns onödigt med två delar istället för en. Finns det anledning till varför jacka/byxa är bättre än overall?

Man ska ju köpa vindfleece, räcker det med fleece från billigare märken som H&M till exempel, eller bör man investera i ?bättre? märken?

Har ni tips på var man kan köpa billigare förskolekläder (alltså vanliga leggings, tröjor, t-shirt, bodys osv.)?

När min dotter började förskola i ungefär samma ålder så hade hon skaloverall och det funkade toppen. När det blev lite kallar så körde vi flera lager undertill och sedan en fodrad vinteroverall när det blev vinter. Fördelen med vindfleece från ett lite dyrare märke är ju att andrahandsvärdet är bra och man kan sälja vidare sedan. Men kolla alltid blocket, marketplace osv innan du köper nytt! En ny vindfleece för 900 kr  från PoP är ju helt galet. Kan tipsa om Kuling som är något billigare men lika fina kvalitet. 🙂

• LFF

Vi hade tvådelat till våra tvillingar när de gick på förskolan. Detta då vi sällan lämnade kvar kläder och då kunde man använda jackan vid tillfällen när de inte skulle krypa direkt i vattenpölar etc och behövde byxorna.

Vi handlade på HM, Ullared och liknande (Ullared har väldigt prisvärda barnkläder och ytterkläder till barn). Orkade inte hålla på att leta begagnat då jag hade tvillingar. 

• BuoBä

Definitivt overall till en sån liten. Mycket lättare för personalen att dra på. 
    Och jag håller med om att bara köpa det nödvändigaste nu, och avvakta för att se vad behovet blir. Både vad gäller väder, men också vad de gör för aktiviteter. 

Kolla om det finns några bytardagar/barnklädesmarknader där du bor. På hösten brukar de äga rum i september/oktober, och där kan man ofta kunna fynda både kläder, skor, leksaker och annat som tex pulkor. 

• TheSwedishKiwi

Tack för alla tips. Jag hade på känn att overall skulle vara bättre när de är så små, men eftersom tvådelat säljs även i så små storlekar tänkte jag att det kunde vara värt att kolla så jag inte missat något.

Jag har varit inne och tittat på Facebook marketplace, och wow, man kan verkligen fynda där om man har tur. Hittade en vinteroverall från Kuling för 100kr och såg att samma sort kostade 699kr om man skulle köpa den ny. Den hade några små fläckar, men i övrigt typ helt ny. Ska leta vidare där och se vad mer man kan hitta. Har sett att många verkar köpa PoP, men jag tycker deras priser är sjukt höga, så håller mig helst borta från dem.

Önskar att jag hade närmre till Ullared. Var där tidigare i år, men det är 6 timmars bilresa dit, haha.

• nernu
    HejsanJenny skrev 2023-08-07 09:11:06 följande:

När min dotter började förskola i ungefär samma ålder så hade hon skaloverall och det funkade toppen. När det blev lite kallar så körde vi flera lager undertill och sedan en fodrad vinteroverall när det blev vinter. Fördelen med vindfleece från ett lite dyrare märke är ju att andrahandsvärdet är bra och man kan sälja vidare sedan. Men kolla alltid blocket, marketplace osv innan du köper nytt! En ny vindfleece för 900 kr  från PoP är ju helt galet. Kan tipsa om Kuling som är något billigare men lika fina kvalitet. 🙂

900? De kostar 700 och sånt köper man ju när det är 20% eller rea. De funkar dessutom oftast att hoppa över varannan storlek. Så dyrt är det inte. 

• nernu
    TheSwedishKiwi skrev 2023-08-07 22:37:10 följande:

Tack för alla tips. Jag hade på känn att overall skulle vara bättre när de är så små, men eftersom tvådelat säljs även i så små storlekar tänkte jag att det kunde vara värt att kolla så jag inte missat något.

Jag har varit inne och tittat på Facebook marketplace, och wow, man kan verkligen fynda där om man har tur. Hittade en vinteroverall från Kuling för 100kr och såg att samma sort kostade 699kr om man skulle köpa den ny. Den hade några små fläckar, men i övrigt typ helt ny. Ska leta vidare där och se vad mer man kan hitta. Har sett att många verkar köpa PoP, men jag tycker deras priser är sjukt höga, så håller mig helst borta från dem.

Önskar att jag hade närmre till Ullared. Var där tidigare i år, men det är 6 timmars bilresa dit, haha.

Pop är väldigt bra kvalitet och det finns mycket på rea och begagnat så avfärda inte det. Bli medlem så du har koll på när det är rea. Du kan utan problem få en jättefin vinteroverall för halva priset och det är bra andrhandsvärde på pop.  Kax på kappahl har också fått bra betyg i tester. 

Det finns absolut fördelar med tvådelar och på vår förskola har nästan alla det. Det är enklare att dra ner bara byxorna vid toabesök/blöjbyte. Det är smidigt att kunna variera typ ha bara fleece och byxor eller bara skaljackan utan byxor. 

• Norrut

Facebook Marketplace är helt fantastiskt! Köpte nästan allt där i storlek 86 och 92, och har fortsatt köpa mycket sen dess, nu i storlek 110/116 (man får passa på när barnen är små och inte har egen smak + att grejerna är superfina och knappt slitna i de små storlekarna). Folk lägger ut hela kassar med kläder för 200 kr styck, helt galet ju. Ibland har man extra tur - jag fick vinterkläder (jackor, täckbyxor, mössor, vintervantar, regnvantar) för TRE säsonger en gång för just 200 kr. Regnställen brukar också vara hur fina som helst, bara du undviker stövlarna (Kavat köper jag fortfarande begagnat för de verkar hålla för ALLT, men andra stövlar undviker jag då de läckt och pruckit för oss trots fina märken).

Eftersom det är så billigt passade jag på under stirlek 86/92 att testa olika varianter på ytterkläder med första barnet, så att jag visste vad jag gillade och inte. Overall, fleecefodrad regnställ, skalkläder, jacka/täckbyxor, tvådelade eller sammansatta underställ, fluffiga och tunna fleecejackor ... rubbet. Hade minst en uppsättning på förskolan och en hemma hela tiden, mycket skönt.

Det jag kom fram till var väl... att det varierar vad som funkar bäst. Overall = superpraktiskt vinterplagg, särskilt om det är mycket snö, ingen risk att snön kommer innanför. Men om det är väldigt blött eller lerigt ute? Skönt med täckbyxor, då jackan sällan blir blöt igenom eller behöver tvättas, men täckbyxor kan behöva bytas ofta! Också skönt med jacka på morgonen när tvååringen sprattlar och sparkar och väääägrar tar på sig en hel overall - men kan tänka sig en jacka utan protester :) Jacka/täckbyxor var även skönt senare vid snabba blöjbyten, då man bara kunde dra ner rubbet, slänga på en ny tejpblöja och dra upp allt igen, utan att ens ta av skorna! Potträning? Ner med täckbyxor mitt i skogen, inga problem!

Kort sagt, jag har alltid sett till att ha både overall och jacka/täckbyxor tillgängligt så jag kan välja efter situation - men sett till att köpa billigt. Äldsta sonen har storlek 110/116 och än så länge går det utmärkt att köpa vintergrejerna begagnat.

• Cornellia

"Man ska ju köpa vindfleece"

Varför i hela världen skulle man behöva just det? Givetvis om man nu tycker det är praktiskt eller snyggt, så ska man givetvis köpa det, men för oss har liknande plagg bara blivit hängande. 

• hurtänktedunu

Jag har alltid kört skalkläder i tvådelat. Vi kör alltid pop också. Tycker det är guld att bara kunna dra på barnet skalbyxor med vindlfleece om det är lite varmare och det är ofta under vår och höst. Och jackan är guld att kunna använda utan att behöva dra på en hel overall. Tredje barnet nu och gjort samma på alla. Min lilla är 14 månader nästa vecka och börjar förskolan i september. Storlek 80 nu. 

• EmelieE1996

Jag skulle ha satsat på skalkläder i bättre kvalitet för högre vattenpelare och bättre tejpade sömmar med tanke på att små barn leker mest på marken. 

Hade köpt skaloverall ist för byxa och jacka i den åldern då det är enkelt att röra sig i en overall och lättare att ta på, men jacka och byxa är bra om man vill använda plaggen var för sig ibland, ex bara ha skalbyxor med vindfleece en lite varmare höstdag.

Personligen tycker jag att ullunderställ är bättre än vindfleece

• nernu
    EmelieE1996 skrev 2023-08-08 14:13:39 följande:

Jag skulle ha satsat på skalkläder i bättre kvalitet för högre vattenpelare och bättre tejpade sömmar med tanke på att små barn leker mest på marken. 

Hade köpt skaloverall ist för byxa och jacka i den åldern då det är enkelt att röra sig i en overall och lättare att ta på, men jacka och byxa är bra om man vill använda plaggen var för sig ibland, ex bara ha skalbyxor med vindfleece en lite varmare höstdag.

Personligen tycker jag att ullunderställ är bättre än vindfleece

Jag har undrat över det där. Går barnet i underställ hela dagen inomhus då? Det finns väl inte tid att byta om helt varje gång de går in och ut?
  • EmelieE1996
    nernu skrev 2023-08-08 19:28:59 följande:
    Jag har undrat över det där. Går barnet i underställ hela dagen inomhus då? Det finns väl inte tid att byta om helt varje gång de går in och ut?
    Man kan ha det om man vill men mitt barn har vanliga byxor och tröja under då jag har märkt att det lätt blir hål i merinoull, så bäst är att använda ullunderställ som lager 1 och endast ha på sig under skalkläder eller vinteroverall
Svar på tråden Kläder till förskola