Inlägg från: Anonym (Aigne) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aigne)

Hur hantera att vara ifrån sina barn?

Låter lite konstigt att du inte kan slappna av och känna dig bekväm med att pyssla runt i huset när du är ensam. Du verkar även rädd för att barnen hellre vill vara med pappa för du behöver/vill fixa måsten när barnen är hemma. Är det någon tävling om vem som kan göra mest roliga saker med barnen? Barn behöver lära sig att de inte är sina föräldrar fulla fokus alltid och fylla tid själva. 

varför är ni egentligen särbo om ni ändå spenderar större delen av tiden ihop?

• Anonym (Aigne)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-07 15:00:50 följande:
    Jag har fullt upp med jobb, hem, trädgård, vänner och träning. Vet inte hur jag skulle hinna med en hobby också. ?!?!? Jag är aktiv. Det är inte alls det som är problemet. Mer att det är 1000 gånger roligare att klippa gräset medan barnen leker i poolen än med att bara lyssna på radio. 

Det är ju det här du behöver jobba på, du tycks inte trivas i ditt eget sällskap. Klipp gräset när barnen badar, men ägna då din egentid (när barnen är i väg hos sin pappa eller vänner) till att göra något för dig. Ta promenad, gå en kurs, träna, läs en bok, träffa en vän, se en tv serie Osv.

Det är inte så att du innerst inne är missnöjd över särbo situationen och det är det som gör att du blir rastlös och får starka ensamhetskänslor de stunder du är ensam? Varför är ni särbo och trivs du med det?

• Anonym (Aigne)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-07 16:48:03 följande:
    Du har helt rätt. Jag skulle föredra att vara sambos. Jag kan ändå se fördelar med detta. Skönt att slippa leva med nån som är ständigt irriterad på mig och allt jag gör. Och skönt för barnen med en gladare pappa. 
    Kanske du ska ta dig en funderare på om ni är rätt för varandra? Ni bor ju redan isär och har ett bra samarbete med barnen, kanske ni "bara" är riktigt bra vänner numera (vilket är ju jättebra) och ni båda egentligen rör er sakta mot att bli redo för att dejta andra.
  • Anonym (Aigne)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-08 00:42:00 följande:

På vad sätt skulle det vara bra för barnen? Jag har som sagt fullt upp, mycket ansvar på jobbet, vänner, familj och projekt hemma. Hade jag haft mer tid skulle jag gärna träna mer.

Tror det jag tar med mig från denna tråden är mest att jag ska försöka dölja för barnen hur mycket jag saknar dom. Jag tror kanske att många som svarar här inte själva separerat och inte vet hur det känns att inte få bo med sina barn. 

Jag är separerad och saknar givetvis mina barn när de är hos exet. 

menar mest att du verkar sakna något om du blir rastlös och inte kan finna tryggheten när du är ensam så pass korta stunder som en dag eller kväll här och där (Det är iallafall så det låter)
    men gå och träna då, när barnen är hos pappan. Skulle dom komma hem till dig och du inte är hemma så messar eller ringer dom väl och då kan du säga att du precis var påväg hem.
  • Anonym (Aigne)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-08 15:20:54 följande:
    Det var hårda ord. Jag skulle dö för mina barn och lever för dom. upplever att jag finns för dom. Det är ju en enorm skillnad att leva med sina barn på heltid (utom nån enstaka dag när dom är på läger) och som för många oss som lever utan våra barn en eller flera dagar i veckan. Är det inte naturligt att det är en stor sorg man måste acceptera och hantera på bästa sätt? Är det egoistiskt?
    Ja precis, det är en sorg som du behöver börja acceptera för att den inte ska förgöra dig. Du behöver hitta ditt egenvärde som något mer än att bara vara förälder/mamma. Du kämpar emot då du faktiskt inte vill vara särbo eller separera från dina barn, men du behöver börja acceptera detta så kommer du må bättre. Sen får du tänka ut strategier för att döda dina ensamhetskänslor som kommer av sorgen. 

det är svårt i början när man har separerat innan man hittar en balans dör man mår bra som ensam med, det är naturligt. Kanske denna särbo separationen gör det svårare för dig att komma vidare då du hela tiden hoppas att dom ska dyka upp osv?
  • Anonym (Aigne)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-10-08 21:07:57 följande:
    Jag föreslog precis ett schema där jag skulle vara utan barnen en dag i veckan. Och dom är mer och mer iväg på egna aktiviteter. Den lilla tid som är kvar på helgerna kan det väl vara trevligt att vara med familjen?

Du behöver sätta dig ner med din särbo och göra en plan. det är tydligt att du vill ha barnen så mycket som möjligt och går det inte att köra varannan vecka så kanske ni ska diskutera ett schema. Men att splittra barnen flera dagar i veckan bara för att du inte ska vara ensam låter väldigt jobbigt för barnen. 

jag hade föreslagit varannan vecka och att ett av barnen gör något skoj med dig EN em/kväll den veckan du inte har barnen och tvärt om i rulla de schema. Eller så kör ni småbarnsvarianten med 2-3-2 men det verkar väldigt hattigt för så pass stora barn som behöver få landa lite och bygga en trygghet i båda boenden.

kan det vara så att din man faktiskt vill separera på riktigt men försöker vänja dig lite soft med att kalla det särbo relation?

Svar på tråden Hur hantera att vara ifrån sina barn?