Anonym (Mamma) skrev 2023-08-08 18:52:38 följande:
Tack. Dock känner jag inte alls igen mig i artickeln. Tror jag gett lite fel bild här i tråden. Jag lever för dom, men det innebär för mig även att ställa krav och sätta gränser. Försöker ställa lagom krav. På skärmtid, fysisk aktivitet, hjälpa till hemma, skolarbete och allt annat. Jag är inte perfekt, men försöker som dom flesta föräldrar göra det som jag tror är bäst för mina barn. Inget annat. Jag kväver inte dom för att jag läser för dom på kvällen eller spelar fotboll med dom när dom vill det. Jag kan ändå stötta dom när dom vill gå och handla en glass själva eller stora går och hämtar lilla vid skolan.
Tror nog att du egentligen är en rätt normal förälder som gör normala saker med dina barn och det blir säkert folk av dem en dag. Det som INTE är normalt och sunt är att gå upp så mycket i barnen att man glömmer bort sig själv. Jag har absolut inte satt mina barn främst alla gånger. Ibland har jag inte velat leka med dem eller hjälpa dem just där och då för att jag håller på med nåt annat. Man måste sätta gränser mot sina barn, även när det gäller en själv.
Du vill säkert väl men det kommer med stor sannolikhet att äta upp dig mentalt och säkert påverka barnen. Föräldrar kan sällan dölja sitt mående för barnen. Min mamma försökte det länge men även ett mellanstadiebarn är smart nog att genomskåda ganska mycket.
Sen är det inte lätt att bara ändra på sig. Logik och känslor går inte alltid ihop. Jag tror att du VET att du egentligen tänker lite tokigt (annars hade du inte startat den här tråden). Men det gör inte att du mår bättre. Man kan liksom inte tänka bort ett dåligt mående. Tror du behöver reflektera om detta och sedan kanske söka professionell hjälp om inget annat hjälper.